- بارگذاری فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م تا امروز جمعه ۱۲ مردادماه تماما برای مؤدیان مشمول بارگذاری شده است و به صورت موردی با درخواست اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، از طریق مسوولان ذی‌ربط حتی تا آخرین مهلت مقرر که دوشنبه ۱۵ مرداد باشد بارگذاری خواهد شد.

- در صورت عدم بارگذاری فرم مالیات مقطوع نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات تا آخرین مهلت مقرر یعنی دوشنبه‌ آینده ۱۵ مردادماه جاری اقدام شود.

- برای عموم صاحبان مشاغل گروه‌های اول، دوم و سوم تا فروش ۱۸میلیارد تومان انفرادی و ۳۶میلیارد تومان مشارکتی برایشان فرم تبصره ماده ۱۰۰ق.م.م بارگذاری شده است. (توجه: مبنای گروه‌بندی طبق آیین‌نامه ماده ۹۵ فروش ابرازی دو سال قبل یعنی عملکرد ۱۴۰۰ خواهد بود.)

- مؤدیانی که برایشان فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م بارگذاری شده و مبادرت به تکمیل و ارسال آن نکنند، اگر اظهارنامه ندهند، برایشان برگ قطعی مالیات به همین مبلغ مالیات مندرج در فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م صادر می‌شود.

کدام افراد به عنوان مودی پرریسک، حسابرسی خواهند شد؟

- مؤدیان که برایشان فرم مالیات مقطوع بارگذاری شده اگر اظهارنامه عادی ارسال کنند و مالیات ابرازی آنان در اظهارنامه تسلیمی، کمتر از مالیات پیشنهادی تبصره ماده ۱۰۰ باشد، به عنوان مؤدی پرریسک حسابرسی خواهند شد، بدون اعمال تعدیلات و تخفیفات تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م. مانند عملکرد سال ۱۴۰۱ نخواهد بود که برخی مؤدیان با ابراز صفر یا کمتر، قطعی برایشان صادر شد.

-مؤدیانی که از تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م  استفاده کنند یا اظهارنامه تعاملی موضوع ماده ۹۵ ق.م.م را با همان مالیات پیشنهادی تایید کنند به طور کامل از مزایای تقسیط و بخشودگی جرایم استفاده خواهند کرد ولی اگر اظهارنامه عادی بدهند، حداکثر تقسیط ۳ قسط (۱ نقدی و ۲ ماه)

نکته بسیار مهم: فرصت تقسیط این مؤدیان همین ۳ قسط است و تابع بخشنامه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ که مدت تقسیط بیشتر برای ابرازی پیش‌بینی شده بود نخواهند بود.

- اگر اطلاعات جدید واصل شود تا ۱۵درصد اختلاف هم مطالبه نمی‌شود. اما اگر بیشتر شد ولی فروش هنوز زیر نصاب ۱۸ و ۳۶میلیارد باشد فقط مابه‌التفاوت مطالبه می‌شود با صدور برگ قطعی (نه تشخیص)، اگر فروش بیشتر از نصاب شد کلا از تبصره خارج و با لغو معافیت، با صدور برگ تشخیص مالیات و جرایم مطالبه خواهد شد.

-اگر مؤدی اینتاکد اشتباه و غیر‌واقعی اعلام داشته و منجر به مالیات کمتر شده باشد، تفاوت آن با برگ قطعی مطالبه خواهد شد (حتی عملکردهای قبل)

- اظهارنامه تعاملی یا پیش‌فرض فقط برای گروه‌های دوم و سوم که فروش آنها بیش از ۱۸ و ۳۶میلیارد تومان حسب مورد باشد، بارگذاری می‌شود.

توجه: صاحبان مشاغل گروه اول و صاحبان مشاغل با فروش کالا و ارائه خدمات بالاتر از حد نصاب ۱۸ و ۳۶میلیارد و همچنین ۹ شغل گروه اول بر اساس نوع فعالیت، باید اظهارنامه عادی بدهند.

- مالیات پیشنهادی موضوع تبصره ماده ۱۰۰ و  اظهارنامه پیش‌فرض با تعدیلات و تخفیفات لازم با توجه به ماهیت هر شغل بوده و کمتر از روش تعیین‌شده در رسیدگی مالیاتی خواهد بود.

- مؤدیان متقاضی دارای هزینه‌های کسر از درآمد مشمول مالیات موضوع مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ ق.م.م باید اظهارنامه عادی ارسال کنند.

- هزینه اجاره پرداختی در محاسبات تعیین مالیات لحاظ شود و دو رقم مالیات با و بدون هزینه اجاره به مؤدی پیشنهاد شود و اگر مؤدی بخواهد هزینه اجاره کسر شود فعلا باید  مالیات را  تقسیط کند تا در صورت تایید هزینه اجاره توسط موجر به صورت سیستمی، مالیات واقعی را پرداخت و از اقساط آخر کسر شود.