Untitled-1 copy

تصویر تورم چهارمین ماه سال

تورم نقطه به نقطه ترکیه در ماه آوریل به 69.8درصد رسیده که نسبت به تورم مارس افزایش 1.3واحد درصدی را تجربه کرده است. در واقع تورم این ماه به 70درصد یعنی همان میزانی که پیش از پیش‌بینی می‌شد، رسیده است و گفته می‌شود که این بالاترین میزان تورم از نوامبر سال2022 است. در این ماه هتل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها با تورم نقطه به نقطه 96درصدی، پرچم‌دار تورم ماه آوریل در گروه‌های مختلف بوده‌اند. در این ماه مسکن، آب و برق تورم 55.5درصدی، لوازم‌خانگی تورم 68 درصدی، پوشاک تورم 51درصدی و حمل‌ونقل تورم 80درصدی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این تورم مواد غذایی در ماه آوریل با کاهش 1.9واحد درصدی نسبت به تورم فوریه به 68.5درصد رسیده است. همچنین تورم ماهانه آوریل معادل 3.18درصد بوده که نسبت به تورم 3.16واحد درصدی مارس به‌صورت ناچیزی افزایش یافته است. در نهایت می‌توان گفت که تورم هسته در این ماه با افزایش 0.6واحد درصدی نسبت به تورم هسته ماه فوریه، به 75.8درصد رسیده است.

تقابل سیاست‌های انقباضی و انبساطی

بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی تداوم افزایش تورم در ترکیه، افزایش قابل توجه حداقل دستمزد در ابتدای سال میلادی است. حداقل دستمزد ترکیه از ابتدای سال2024 حدود 50درصد افزایش یافت. همین مساله موجب شد تا سیاست‌های انقباضی اتخاذشده توسط بانک مرکزی این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. بانک مرکزی ترکیه در یک‌سال گذشته در تلاش بوده تا با افزایش نرخ بهره، در مسیر کاهش تورم گام بردارد. برای مثال از ماه ژوئیه سال2023 تاکنون، نرخ بهره این کشور طی 7مرحله افزایش یافته و از 8.5درصد در ماه ژوئن به 50درصد رسیده است.

بانک مرکزی قصد دارد با اعمال این سیاست، تقاضا در اقتصاد ترکیه را مهار کند. این در حالی است که افزایش قابل توجه حداقل دستمزد در مسیر معکوس این هدف، یعنی تحریک تقاضا حرکت می‌کند. به همین دلیل نیز برخی از کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی ترکیه باید در مسیر خود ثابت‌قدم باشد و حتی در صورت نیاز برای افزایش مجدد نرخ بهره اقدام کند. بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که تا بهبود چشم‌انداز نرخ تورم، نرخ‌‌های بهره کاهش نخواهد یافت.