در این شرایط وظیفه دولت آن است که تا زمان بهبود و ثبات اقتصادی، گروه‌های پایین‌درآمدی را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. لذا در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی دولت مردمی سیزدهم و ضرورت تامین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار در دستور کار دولت قرار گرفت و در همین راستا طرح کالابرگ الکترونیکی اجرا شد. همچنین طرح یسنا (مادران باردار یا شیرده دارای فرزند زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در ۸ استان کم‌برخوردار) و طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان ۵ تا ۵٩ ماه را به اجرا گذاشته است. در کنار برنامه‌های فوق، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف خود برنامه رفع فقر مطلق را با تمرکز بر فقر شدید/غذایی تدوین کرده است. هدف این برنامه کوتاه‌مدت پیشنهادی، تلاش برای رفع فقر شدید/ غذایی در کشور با اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر براساس آزمون وسع است که کودکان نیز به عنوان یکی از این گروه‌های هدف مورد توجه هستند.

لذا اختصاص پیشنهاد ارائه‌شده در راستای ارائه یارانه از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی به کودکان به جای کلیه اعضای خانواده باید اشاره کرد که هدف طرح کالابرگ الکترونیکی حمایت از کل خانوارهای دهک/درآمد پایین در مقابل افزایش قیمت مواد غذایی است و در راستای رعایت حکم قانونگذار و مصالح و منافع ملی ناشی از حذف ارز ترجیحی و لزوم حفظ قدرت خرید خانوار است. از آنجایی‌که دولت وظیفه دارد امنیت غذایی و سلامت را برای تک‌تک اعضای جامعه فراهم کند، این پیشنهاد قابل‌اتکا نیست. ضمن آنکه همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد دولت حمایت از کودکان را در طرح‌های دیگر مدنظر قرار داده است.همانطور که در گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شده است، در ابتدای دولت سیزدهم طرح حمایت اجتماعی مردمی (حامی) اجرا شد که در آن از طریق خوداظهاری افراد نیازمند شناسایی شدند.

براساس آخرین اطلاعات، تا روز ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ تنها حدود ۴۶۰هزار و ۱۸۷ نیازمند در این سامانه ثبت‌نام کردند (در یادداشت «دنیای اقتصاد» این رقم ۱.۷میلیون نفر اعلام شده است) که صرفا ۵۶هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و تعدادی هم از خدمات موردی برخوردار شدند. در ادامه با توجه به عدم تخصیص منابع لازم توسط سازمان برنامه و بودجه و عدم انجام هماهنگی‌های ذی‌ربط، ادامه طرح فوق در همان سال متوقف شد. در همین راستا با در نظر گرفتن رفع ایرادات فرآیندهای قبلی از جمله خود‌اظهاری افراد به اینکه هیچ‌یک از دستگاه‌های ذی‌ربط قادر به شناسایی تمام فقرا نبودند و این (عدم امکان شناسایی دقیق فقرا) همان مشکلی است که کشور در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی و رفع فقر با آن مواجه بوده و فاقد اطلاعات درست و دقیق است. لذا در سال جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رویکرد جدیدی مبتنی بر رفع فقر مطلق با اولویت شدید/غذایی و شناسایی فقرا با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر در دستور کار خود قرار داده و منابع لازم را جهت تامین اعتبار پیش‌بینی کرده است.

در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل نیز براساس آخرین آماری که این وزارتخانه از وزارت آموزش و پرورش کشور دریافت کرده است، نرخ بازماندگی از تحصیل در هر دو نرخ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. جهت حمایت غذایی (امنیت غذایی) از کودکان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو طرح یسنا (حمایت از مادران شیرده یا دارای کودک زیر دو سال در دهک یک درآمدی در ٨ استان کم‌برخوردار در گام نخست) و طرح حمایت از کودکان زیر ۵ سال (دهک‌های ١ تا ٧ درآمدی) را اجرا کرده است. طرح یسنا حدود ٢٢هزار مادر مشمول و طرح حمایت از کودکان زیر ۵ سال دارای سوءتغذیه، حدود ١۳۵هزار کودک را به مدت ۶ ماه در سطح کشور تحت پوشش قرار داده است. استمرار دریافت حمایت در این طرح منوط به تن‌سنجی مداوم کودکان توسط والدین آنها در مراکز بهداشتی است. همچنین وزارت آموزش و پرورش طرح شهید پورجعفری را به اجرا گذاشته است که هدف آن توزیع بسته معیشتی به ۷۵۰هزار دانش‌آموز در کشور است.