خاندوزی ادامه داد: امروز فرصتی شد که برای پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف مانند مدارس خیرین مدرسه‌ساز، بیمارستانی، اورژانسی، صنعت برق و... کلید افتتاح و راه‌اندازی را بزنیم و امیدواریم با رمز همدلی بین مسوولان مسیر توسعه و پیشرفت شتابی بهتر از گذشته بگیرد. او با اشاره به مسیر پرفرازونشیب دولت سیزدهم به‌ویژه در حوزه اقتصادی عنوان کرد: در دهه ۱۳۹٠ به تعبیر رهبر معظم انقلاب بسیاری از فرصت‌ها از دست رفت و اقتصاد در شرایط تعطیلی به سر می‌برد؛ به ویژه از سال ۱۳۹۷ به بعد کم شدن تولید و درآمد و افزایش تورم و قیمت‌ها فشار زیادی را بر سفره مردم وارد کرد و دولت کسری بودجه قابل‌توجهی داشت. وزیر اقتصاد توضیح داد: مجلس شورای اسلامی ۸میلیارد دلار برای جبران بدهی‌های دولت در سال ۱۴٠٠ تخصیص داده بود که در همان نیمه اول ۱۴٠٠ خرج شد و زمانی که کابینه دولت سیزدهم تشکیل شد، بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بدهی خزانه کشور و استقراض از بانک مرکزی وجود داشت.

خاندوزی گفت: برخی همکاران از همان ابتدای تشکیل دولت به رئیس‌جمهور هشدار تورم سه‌رقمی می‌دادند و می‌گفتند که دولت از پس این تورم برنمی‌آید. در کنار آن سال گذشته ناآرامی‌های داخلی هم اضافه شد و با وجود تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت طلب‌ها، سنگ‌اندازی می‌کردند و توافق‌ها را به هم می‌زدند تا مانع تعاملات با دولت سیزدهم شوند و در صورت توافق دولت با ارگان یا نهادی در منطقه و کشورهای دیگر، بلافاصله خزانه‌داری آمریکا مسوولان مربوطه را که می‌خواستند تعامل کنند تحت فشار قرار می‌داد یا برکنار می‌کرد. او گفت: می‌خواستند نشان دهند که دولت سیزدهم ناتوان است اما به فضل خدا و صبر شما مردم، دولت موفق شد بر این موارد در سال جاری غلبه کند و با وجود مشکلات تورمی در قیمت مسکن و کالاهای خوراکی که به مردم فشار می‌آورد، موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی روشن شد و بعد از چند سال رشد و اشتغال ایجاد شد. ۴ فصل پیاپی است که نرخ بیکاری کشور به‌تدریج کاهش می‌یابد و به ۲/ ۸درصد رسیده است. وزیر اقتصاد متذکر شد: مساله سرمایه‌گذاری که معطل شده بود و کسانی منتظر بودند تا افراد یا دولت‌هایی از بیرون برای مردم سرمایه‌گذاری کنند، حل شد و شاهد رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بودیم و صادرات تولیدکنندگان غیرنفتی بیش از تمام دولت‌های گذشته بوده است.

خاندوزی بیان کرد: در حوزه خارجی هم با پایبندی مردم و ایستادگی در مسیری که همت نیروهای کشور به هدر نرود، هم در شانگهای و هم بریکس با سفر رئیس‌جمهور به آفریقای جنوبی، این اتفاق رخ داد. وزیر اقتصاد تاکید کرد: بهبود چشم‌انداز تولید و سرمایه‌گذاری و حل مساله تورم از اولویت‌های دولت است و با وجود بی‌انضباطی‌های مالی که رواج یافته بود، افسار رشد نقدینگی با سختگیری‌های دولت کشیده شد. وی اضافه کرد: امیدوارم در ماه‌های آینده فشار اقتصادی بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه کمتر و کمتر شود و سفره‌شان رونق بگیرد. اولویت ما این است که در سال آینده تورم کمتر و رونق بیشتری داشته باشیم، ایران از انزوا درآمده و پیام عضویت ایران در مهم‌ترین مجامع بین‌المللی اعلام شود.