او با بیان اینکه این مساله یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیرساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی‌ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیک به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد. مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد؛ علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل‌و‌نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم هرکس ۷۰درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکرد اصلاحی را اتخاذ کردیم. بر این اساس رقم ۷۰درصد تعیین‌شده را به ۵۰درصد کاهش دادیم؛ به این معنا که اگر یک یارانه‌بگیر ۴۰۰هزار تومانی، ۲۰۰هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین‌شده خریداری کند، ۱۲۰هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد. او افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم. ضمن اینکه کالری موردنیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به‌خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی منابع و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

استفاده اختیاری از کالابرگ

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیک (۱۲۰هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم. او در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم،  چراکه کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در‌حال‌حاضر و در قانون بودجه ۱۴۰۲ ما مکلف هستیم کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی خواهند داشت. او با تاکید بر اینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی ۵۰درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل ۱۲۰هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی روی زندگی دهک‌های کم‌درآمد جامعه داشته باشد.

 اختلاف بسیار کم دهک‌های ۹ و ۱۰

مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون وسع و ابهامات و شکایاتی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع دهک‌بندی‌ها چارچوب و قواعدی دارد. این قواعد براساس یکسری یافته‌ها به دست ما می‌رسد. به عنوان مثال تعریف شده است که اگر کسی خانه و خودرو داشته باشد و درآمد او از یک مقدار مشخص بالاتر باشد، در دهک دهم قرار می‌گیرد، اما فرق ابتدای دهک ۱۰ با انتهای دهک ۹ میلیمتری است و ممکن است با ۴ تا ۵هزار تومان درآمد دهک فرد تغییر کند. در هر صورت باید متر و معیاری داشته باشیم. وی با بیان اینکه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. اگر طی این مرحله همچنان اعتراض داشته باشند می‌توانند به ستاد وزارت کار یا ادارات کل استانی مراجعه کنند و دوستان ما پاسخ خواهند داد. وزیر کار اظهار کرد: ما دهک‌بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک ۹۰ باشد و فرد دیگری صدک ۸۹، فردی که صدک ۸۹ است یارانه به او تعلق می‌گیرد اما فردی که صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد.