نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه رسانه

وی با تاکید بر اینکه با تلاش فناوران و دانش‌بنیان‌ها امروز زیست‌بوم نوآوری کشور به بلوغ رسیده است، گفت: زیست‌بوم نوآوری کشور دارای اجزای متنوعی شده است؛ در‌حال‌حاضر به همت شرکت‌های دانش‌بنیان، کالاها و تجهیزاتی تولید و بومی‌سازی شده‌اند که سایر کشورها از فروش آنها به کشورمان خودداری می‌کردند. خیاطیان با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه رسانه و روابط عمومی در حوزه رسانه و روابط عمومی، هدف از برپایی این نمایشگاه را کمک به افزایش ظرفیت هرچه بیشتر رسانه‌ها و به‌روزرسانی آنها با توجه به تغییرات روز دنیا و با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها ذکر کرد و افزود: البته در این حوزه نیز همچون سایر حوزه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد و باید توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به جامعه معرفی شود و صندوق نیز در این زمینه آماده همکاری با رسانه‌هاست.

خیاطیان، خطاب به مسوولان و فعالان عرصه رسانه، یادآور شد: خواسته من از اصحاب رسانه این است که توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را به کشور معرفی کنند و ما نیز آمادگی همکاری در این زمینه را داریم. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نمونه بارز امیدآفرینی در جامعه هستند، از تلاشگران عرصه رسانه خواست برخلاف رسانه‌هایی که قصد ایجاد فضای ناامیدی در کشور دارند، با روایت دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، امیدآفرینی را هرچه بیشتر در کشور ترویج دهند. شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حاضر در این نمایشگاه در موضوعاتی از جمله پلتفرم‌های مانیتورینگ، سرویس‌های پردازش صوت و متن، سامانه‌های رصد و شناسایی بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تحریریه خبر، ابزارهای چت خودکار، سامانه‌های کشف تقلب در اخبار، پلتفرم‌های ترجمه، ویرایش و تولید محتوا، پلتفرم‌های اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی فعالیت می‌کنند.

در این رویداد، دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیات دولت، در سخنانی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس، بیان کرد: پس از اینکه دولت قبل رسما با تصویب این قانون، به بهانه ناتوانی در تامین منابع مالی، مخالفت کرد دولت سیزدهم به شکل رسمی و مکتوب نه‌تنها با تصویب قانون، جهش تولید دانش‌بنیان را پذیرفت، بلکه منابع اجرای این قانون را نیز تدارک دید و به مجلس اعلام کرد که دولت از هیچ‌گونه تلاش و حمایتی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: اکنون همه آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان، پیش از موعد قانونی، تدوین و به تصویب رسیده و این مساله نشان می‌دهد دولت اهتمام جدی به مقوله توسعه نوآوری در کشور دارد. بهادری جهرمی با اشاره به برنامه‌های دولت در راستای حمایت از سرآمدان علمی کشور، گفت: این حمایت‌ها منجر به این مساله شده است که از سال گذشته تاکنون جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری هفت پله صعود داشته باشد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت این نکته را به‌خوبی دریافته است که آینده کشور را توسعه نوآوری رقم می‌زند و فردای کشور در دست نوآوران خانواده دانش‌بنیان کشور است، گفت: درگیری با چالش‌ها و مسائل روزمره سبب نشده است دولت از حمایت از زیست‌بوم نوآوری کشور غفلت کند. نگاه ما این است که در این زیست‌بوم بسیار ریشه‌ای‌تر از نگاه موجود می‌توان عمل کرد. وی ادامه داد: امروز نخبگان کشور تخصص لازم را برای تامین نیازمندی‌های آینده کشور دارند. فهم این مساله سبب نواندیشی و آینده‌نگری در جریان حکمرانی خواهد شد.

در این راستا دولت بنا ندارد از توسعه فناوری در راستای تامین منافع شخصی استفاده کند بلکه هدف ما توسعه فناوری در راستای بهبود زندگی شهروندان است. بهادری جهرمی عنوان کرد: هیچ برج بلندمرتبه‌ای بدون سختی ساخته نخواهد شد و هیچ قله رفیعی بدون تحمل مشقت فتح نخواهد شد. یک نکته بسیار مهم وجه مشترک گفتمان دولت سیزدهم و گفتمان حاکم بر زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور است. اگر همین گفتمان مشترک را مبنای تعاملات قرار دهیم، دو سوی حاکمیت و بدنه دانش‌بنیان‌ها در جهت ساختن آینده کشور بسیار بهتر قدم برخواهند داشت. جنس بدنه دانش‌بنیانی و نوآوران کشور می‌دانند که کلید حل مشکلات، اراده قوی است نه التماس به دیگری. ما نیز در دولت سیزدهم همین نگاه را داریم و از ابتدا هم آن را دنبال کرده‌ایم. ما باید این نگاه را نقطه عزیمت قرار دهیم و هرچه بیش از گذشته بر بهره‌برداری از توان و استعداد داخلی کشور برای طراحی راهکارهای نوآورانه تمرکز کنیم، بدون شک موفق‌تر خواهیم شد؛ کما اینکه تحریم‌ها و مشکلات بسیاری پشت سر گذاشتیم و از مسیر منحرف نشدیم.

سخنگوی دولت با اشاره به سفرهای خارجی رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت سیزدهم در سفرهای خارجی خود به جای عکس یادگاری، ربات جراحی و پهپاد قابل‌استفاده در حوزه کشاورزی می‌برد و افتخار می‌کند که رئیس‌جمهورش سفیر حوزه دانش‌بنیان و جوانان فناوران ایرانی است. تمام تمرکز رئیس‌جمهور بر این است که توان و استعدادهای داخل کشور در این سفرها به نمایش درآید. بهادر جهرمی تاکید کرد: باور دولت این است که نخبگان از حاکمیت چیزی جز امکان نقش‌آفرینی بیشتر در حل مسائل و توسعه کشور نمی‌‌خواهند.