به گزارش روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، براساس ماده ۸۵ قانون تامین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج یکی از تعهدات سازمان تامین‌اجتماعی است که به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. براساس این گزارش، مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تامین‌اجتماعی معادل مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه فرد واجد شرایط ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ است. درصورتی‌که مبلغ محاسبه‌شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل‌پرداخت به حداقل دستمزد سال اجرای عقد افزایش می‌یابد. گزارش روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی حاکی است در صورتی‌که زن و شوهر هر دو بیمه‌شده سازمان تامین‌اجتماعی و واجد شرایط باشند، کمک‌هزینه ازدواج به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش اداره آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۹۲ هزار و ۹۸۹ هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان واجد شرایط پرداخت شده که مجموع مبالغ پرداختی بیش از ۵۷۰میلیارد تومان بوده است. همچنین میانگین مبالغ پرداختی بابت هدیه ازدواج طی این دوره ۱۸ ماهه، یک روند افزایشی را نشان می‌دهد که بیشترین میانگین پرداختی ۵میلیون و ۲۰۰هزار تومان در شهریور ۱۴۰۱ بوده است. بیشترین تعداد صدور سند پرداخت هدیه ازدواج نیز مربوط به همین ماه بوده که ۱۲هزار و ۸۷۲  مورد سند پرداخت هدیه ازدواج به بیمه‌شدگان واجد شرایط صادر شده است. اداره آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین‌اجتماعی در این گزارش یادآور شده است درصد اسناد صادره غیرحضوری نسبت به اسنادی که به‌صورت حضوری طی این دوره ۱۸ماهه صادر شده، روند افزایشی داشته؛ به نحوی که در ماه‌های پایانی این دوره زمانی، موارد صدور غیرحضوری اسناد به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.

روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی تاکید کرده است در حال حاضر برای دریافت این خدمت، هیچ نیازی به مراجعه حضوری به شعب سازمان تامین‌اجتماعی نیست و واجدین شرایط پس از ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان و ثبت درخواست و شماره حساب خود در این سامانه، می‌توانند از هدیه ازدواج سازمان تامین‌ اجتماعی بهره‌مند شوند. بیمه‌شدگان محترم می‌توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی «بیمه‌شدگان/  حمایت‌های کوتاه‌مدت/  درخواست کمک‌هزینه ازدواج»، صرفا با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.