او ادامه داد: بسیاری از این املاک و زمین‌ها در بخش‌هایی از مناطق گران‌قیمت تهران هستند و می بینیم که برای نمونه چند هکتار زمین متعلق به یکی از دستگاه‌های دولتی است و حالت انباری پیدا کرده درحالی‌که آن سازمان یا نهاد در پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند منابع است، اما در عین حال ثروت بلااستفاده‌ای دارد که از آن استفاده بهینه نمی‌شود. این اقتصاددان بر ضرورت خروج املاک دولت از رکود و انجماد تصریح کرد: با بهینه‌سازی این اموال و املاک چه در قالب واگذاری به بخش خصوصی یا ابزارهای دیگر برای استفاده بهینه، برای دولت منابع مالی هم پدید می‌آید و با این منابع مالی در مواردی که نیاز به هزینه کرد و سرمایه گذاری دارد، می‌توان برنامه‌های خود را پیش ببرد.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: درباره آموزش و پرورش نیاز به تامین مالی و در عین حال کمبود جدی داریم؛ درباره بهداشت و درمان و آموزش عالی نیازمند تامین مالی برای پیشبرد برنامه‌ها و توسعه فضاهای درمانی و آموزشی هستیم و زمین و املاک و ساختمان‌های بلااستفاده قطعا مورد نیاز این وزارتخانه‌ها نیست و در این موارد قطعا مولد‌سازی کارساز است. او اظهار کرد: به طور خلاصه، مولد‌سازی به‌کارگیری آن دسته از املاک متعلق به دستگاه‌های دولتی است که به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و باید با شناسایی و قیمت‌گذاری برای بهینه‌سازی آنها تدبیر شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود سامانه‌ای برای اعلام اموال و املاک دولتی یادآور شد: در این مورد، سیاستگذاری و قانون‌گذاری صورت گرفته و قطعا اجرای آن هم کمک به منابع مالی دولت و هم رفع نیازهای مردم است. او یادآور شد: سرمایه‌های غیرمولد دولت می‌تواند در فهرست واگذاری قرارگیرد و تبدیل به سرمایه مولد شود؛ به‌ویژه موارد مربوط به آموزش و پرورش و بهداشت و درمان که ۱۰۰درصد به خودشان تعلق می‌گیرد و درباره سایر دستگاه‌ها ۵۰درصد درآمد ایجادشده به دستگاه و ۵۰درصد برای سایر مصارف در نظرگرفته می‌شود.

او مولدسازی دارایی‌های دولت را یکی از اولویت‌های اقتصاد کشور دانست که سال‌ها به دلایلی همچون مقاومت مدیران دولتی بر زمین مانده است و افزود: مهم‌ترین مانع، مساله چسبندگی این‌گونه دارایی‌ها برای مدیران دستگاه‌هاست؛ مدیران هر دستگاه معمولا به مراکزی که تحت مالکیت آنهاست، تعلق خاطر پیدا می‌کنند و به همین دلیل در اجرای قانون هم تعلل می‌کنند، لذا باید فشار و اصراری برای غلبه بر این مقاومت‌ها از ناحیه دولت و مدیریت کلان کشور برای تصمیم‌گیری و اقدام صورت می‌گرفت که اکنون این اراده در دولت وجود دارد. این نماینده سابق مجلس درباره حواشی رسانه‌ای درباره مصوبه سران قوا درباره مولد‌سازی دارایی‌های دولت که به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده و تشکیل هیات عالی مولدسازی در روزهای اخیر گفت: به‌طور معمول مواردی که نیازمند همراهی و همکاری سه قوه و تسریع در اقدام است، با مجوز رهبر انقلاب در نشست‌های سران قوا تصمیم‌گیری، اجرایی و عملیاتی می‌شود و این موضوع درباره مسائل مختلفی رخ داده است.

او درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه این روند باید در مجلس و بر اساس مصوبات مجلس انجام می‌شد، یادآور شد: معمولا روند کار تصویب لوایح و طرح‌ها در مجلس طولانی است، به‌طور مثال مالیات بر عایدی سرمایه که بیش از دو سال است مطرح است درحالی‌که اگر زودتر از این تصویب و اجرایی می‌شد، موجب می‌شد گسیل سرمایه به سمت فعالیت‌های غیرتولیدی هزینه‌بر باشد و سرمایه عامه مردم به سمت تولید هدایت شود که با تحقق آن، دیگر شاهد سوداگری در برخی بازارها نبودیم.