او تاکید کرد: هنوز جمع‌بندی نهایی در دولت انجام نشده، اما فعلا نظر دولت بر این است که سقف درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ۶۸۰هزار میلیارد تومان باشد. بنابراین سقف درآمدهای مالیاتی از ۴۵۴هزار میلیارد تومانِ امسال به ۶۸۰هزار میلیارد تومان می‌رسد که این به معنای رشد ۵۰درصدی در مجموع درآمدهای مالیاتی در سال آینده است. رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: بخش قابل‌توجهی از این افزایش ۵۰درصدی به دلیل تورم سالانه کشور است. پیش‌بینی می‌شود تورم سالانه بالای ۴۰درصد باشد. بنابراین اگر ۱۰درصد باقیمانده از افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از اقدامات مالیاتی در ابعاد مختلف باشد، به افزایش ۵۰‌درصدی درآمدهای مالیاتی می‌رسیم.

از این رو دولت فعلا به دنبال پایه‌های جدید مالیاتی نیست و پایه جدید مالیاتی در بودجه سال آینده معرفی نشده است. نرخ مالیات همان نرخ سنوات گذشته است و تلاش شده صدمه‌ای به حوزه تولید و بخش واقعی اقتصاد وارد نشود. موحدی بک‌نظر ادامه داد: با توجه به میزان سهمی که درآمدهای مالیاتی در کل هزینه‌های کشور دارد که این سهم به حدود ۵۰درصد می‌رسد، تلاش می‌شود این سهم ۵۰‌درصدی در سال آینده هم حفظ شود. او افزود: البته این میزان افزایش درآمدهای مالیاتی تنها به افزایش نرخ تورم متکی نیست. نگاه ما بر این است که معوقات مالیاتی یا فرار مالیاتی را به درآمدهای مالیاتی تبدیل کنیم و این درآمدهای مالیاتی با توجه به تجربیات و اقدامات موفق سازمان امور مالیاتی در سال جاری در حوزه شناسایی فرار مالیاتی یا مودیان جدید محقق ‌شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: فرض بر اینکه نتوانیم فرار مالیاتی را هم شناسایی کنیم، بخش قابل‌توجهی از این افزایش، به دلیل رشد نرخ تورم است. اما به این دنبال نیستیم که به اندازه نرخ تورم مالیات را افزایش دهیم، بلکه تلاش داریم با اتخاذ روش‌ها و راه‌حل‌هایی، اقداماتی در جهت شناسایی مودیان جدید، کاهش فرار مالیاتی و شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های خفته‌ مالیاتی انجام دهیم. موحدی بک‌نظر تاکید کرد: صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی نگران نباشند. قرار نیست افزایش درآمدهای مالیاتی از محل افزایش نرخ‌ها باشد. فعلا دولت به دنبال افزایش پایه‌های جدید مالیاتی نیست و احتمال دارد طبق سنوات گذشته در بخش‌‌هایی از اقتصاد که در رکود هستند کاهش ۵درصدی نرخ مالیات اعمال شود.