رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص نقاط قوت و ضعف مالیات در بودجه ۱۴۰۱ گفت: بخشی از ظرفیت‌‌‌های مالیاتی کشورمان مربوط به ظرفیت‌‌‌هایی است که در قالب قوانین و مقررات در اختیار داریم، بخشی از ظرفیت‌‌‌های مالیاتی هم اقتصادی است که می‌تواند در برخی بخش‌‌‌ها و منابع، فراتر از وضعیت فعلی یا کمتر از توان مؤدیان باشد. احمد زمانی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت‌‌‌های مالیاتی با توجه به شرایط فعلی کشور هیچ رشدی نکرده‌اند، اظهار کرد: البته شرایط نسبتا خوبی در ۹ماه اخیر ایجاد شده و تا پایان سال این انتظار وجود دارد که مالیات‌‌‌ها با عملیات و اقدامات سازمان امور مالیاتی وصول و محقق شوند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، اصلاح معافیت‌‌‌های پایه‌‌‌ای و معافیت‌‌‌هایی را که به اقشار ضعیف داده می‌شود، ضروری خواند و گفت: بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌‌‌های موجود در حوزه معافیت‌‌‌های مالیاتی است که محرک تولید و سرمایه‌گذاری نیستند، بنابراین این معافیت‌‌‌های گسترده نیز باید اصلاح شوند. زمانی در گفت‌وگو با رادیو با اشاره به اینکه تشخیص خانه‌‌‌های خالی بر اساس قانون، تکلیف وزارت راه و شهرسازی است، اظهار کرد: اگر سازمان به این موضوع ورود کند، حتما برای مردم مزاحمت و گرفتاری ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین خود وزارتخانه باید این موضوع را پیگیری کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با تاکید بر اینکه در قانون‌گذاری باید تمامی الزامات و حقوق مؤدیان رعایت شود، گفت: طبق قانون جدید مالیات ارزش‌افزوده، ۳۵ تا ۴۰‌هزار میلیارد تومان از درآمدهای سازمان به سمت شهرداری‌‌‌ها می‌رود. تحلیل ما این است که این عدد از منابع دولت به سمت شهرداری‌‌‌ها می‌رود و مربوط به زمانی است که دولت محدودیت مالی نداشت.