نه لاگارد به لنگر ارزی

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در سخنانی اعلام کرد این نهاد به کنترل انتظارات تورمی از طریق سیاست پولی نیاز دارد و مردم باید اطمینان یابند سرعت رشد قیمت‌ها به سطح تورم هدف باز می‌گردد. از سوی دیگر این مقام سیاستگذار به کاهش ارزش یورو در مقابل دلار در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «عقل به شما می‌گوید نر خ ارز را برای مهار تورم هدف‌گذاری نکنیم.» پیش از این بانک مرکزی اروپا در واکنش به تورم ایجاد‌شده در منطقه یورو، در دو مرحله نرخ بهره سیاستی را افزایش داده است. ناظران به جلسات ۱۴ و ۱۵ دسامبر این نهاد چشم‌ دوخته‌اند تا بفهمند آیا سومین مرحله افزایش نرخ بهره نیز انجام می‌شود یا خیر. تورم این منطقه برای اولین‌بار در ۱۸ ماه گذشته کاهش را تجربه کرد. او در بخش دیگری از سخنانش بر این نکته تاکید کرد که عدم‌کنترل افزایش سطح قیمت‌ها می‌تواند این نهاد را به سوی افزایش دوباره نرخ بهره هدایت کند که رصد وضعیت اقتصادهای این منطقه بر احتمال این اقدام می‌افزاید.

 کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در سخنانی تازه هشدار داده است که افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا «هنوز به اتمام نرسیده» و «تورم همچنان به افزایش خود ادامه خواهد داد». لاگارد در واکنش به تقویت نرخ دلار به یورو در ماه‌های اخیر، اعلام کرد عقل متعارف به شما می‌گوید دستیابی به هیچ نرخ ارز خاصی را هدف سیاستگذاری خود قرار ندهیم. بدیهی است که ما تغییرات نرخ ارز را رصد می‌کنیم و بسیار حواسمان به آن است و به ویژه آنچه افزایش قیمت دلار بوده است به دقت رصد می‌کنیم. این سخنان لاگارد پس از آن انجام شد که کاهش شدید قیمت‌های انرژی در بخش عمده‌فروشی در اروپا به دنبال کاهش تنگناهای زنجیره تامین، کاهش یافت و امیدها به کاهش تورم منطقه یورو را تقویت کرد.

تورم ایالات متحده نیز در ماه اکتبر بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت؛ این داده‌ها از این نکته حکایت دارد که تورم جهانی نقطه اوج خود را در سال ۲۰۲۲ پشت سر گذاشته است. بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران بر این باورند که این تغییرات موجب می‌شود بانک مرکزی اروپا به تقلید از فدرال ‌رزرو، سطح افزایش نرخ بهره را از ۷۵/ ۰درصد به ۵/ ۰درصد کاهش دهد. با‌این‌حال سخنان اخیر لاگارد حاکی از آن است که سیاستگذاران پولی اروپا چندان این سیگنال را برای کاهش سیاست‌های انقباضی حائز اهمیت نمی‌دانند. 

با وجود کاهش قیمت انرژی در منطقه یورو، لاگارد اعلام کرد هنوز احتمال انتقال بخشی از قیمت‌های بالاتر انرژی در بخش عمده‌فروشی به‌قیمت‌های مصرف‌کننده در آینده وجود دارد. با اینکه قیمت گاز طبیعی از زمان اوج خود در ماه سپتامبر حدود ۴۰درصد کاهش یافته است، لاگارد معتقد است این قیمت منعکس‌کننده آب‌و‌هوای معتدل اخیر در اروپاست که مصرف انرژی را کاهش داده و به پر شدن مخازن ذخیره گاز کمک کرده است. او افزود شرایط ممکن است در سال آینده وخیم‌تر شود. رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد در بازارهای آتی گاز این افت قیمت چندان قابل‌توجه نبوده است و باید مراقب بود آیا این کاهش قیمت در بلندمدت نیز محقق می‌شود یا خیر.