محمود کریمی‌بیرانوند (معاون اشتغال وزارت کار) اما در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا، که چطور این آمار را باور کنیم، می‌گوید: درباره باورپذیری بگویم که کلیت حرکت کلان و خرد اقتصاد، خروج از حالت رکود به حالت رونق بوده، این را آمار و اطلاعات می‌گوید. او ادامه داد: رشد تجارت خارجی، رشد صادرات، افزایش صد درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش درآمدهای نفتی، و به‌طور کلی مثبت بودن نرخ رشد اقتصادی طی یک سال اخیر، همه اینها نشان می‌دهد فضای کسب‌وکار و تولید در کشور از حالت رکود به رونق درآمده است. پس در این وضعیت باید انتظار اشتغال بیشتر را داشته باشیم. معاون اشتغال وزارت کار همچنین در ادامه در پاسخ به صحت آمار ارائه‌شده گفت: ما از قوی‌‌ترین سیستم نظارتی برخورداریم که این سیستم در دوره‌های قبل سابقه نداشته است.

این نظارت در چهار لایه، سه سطح و دو بار در سال انجام می‌شود. کریمی‌بیرانوند درباره جزئیات سامانه رصد گفت: ما در دولت سیزدهم یک طرح جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال کشور تدوین و ابلاغ کردیم. مبنای هماهنگی و نظارت همه دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی سامانه رصد است. حدود ۱۷هزار کاربر دستگاه اجرایی با این سامانه کار می‌کنند. همه این دستگاه‌‌‎ها هر نوع خدمتی را که به اشتغال ارائه می‌دهند ثبت می‌کنند. معاون اشتغال وزیر کار گفت: این سامانه به نسبت سامانه‌های قبل، حداقل صد مدل داشبورد مدیریتی دارد و تمام اشتغال ایجادی که روی این سامانه ثبت شده به تفکیک کد ملی، آدرس، شماره تلفن، نوع کسب‌وکار، دستگاه صادرکننده و جزئیات آن روی سامانه وجود دارد. شخصا بارها با متقاضیان تماس گرفتم و دیتابیسی که در این سامانه وجود دارد به لحاظ دقت و جزئیات اصلا قابل مقایسه نیست و اصلا چنین سامانه‌‌ای قبلا وجود نداشته است.

کریمی‌بیرانوند ادامه داد: این سامانه شامل چند مرحله نظارت است. نظارت در سطح شهرستان، استان، ملی و عالی؛ این فرآیند چهار لایه‌‌ای دو بار در سال در سه مرحله نظارت تماسی، پیامکی و حضوری اتفاق می‌‌افتد. او گفت: کسانی که باور ندارند بیایند ما این اطلاعات را به آنها نشان می‌‌دهیم. ما شفافیم و روی نظارت سختگیری می‌کنیم. در حال حاضر حدود ۷۵۰ اشتغال ایجادی؛ ثبت شده است که من آن را نظارت می‌کنم. ما در پایان سال اشتغال ایجادی نظارت‌‌شده کامل را به مردم گزارش می‌‌دهیم. معاون اشتغال وزارت کار در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان گفت: نرخ بیکاری فارغ‌‌التحصیلان به نسبت تابستان سال گذشته ۲/ ۱ درصد کاهش پیدا کرده است. همه شاخص‌‌های بازار کار، یعنی خالص اشتغال ایجادی مردان، زنان، بخش صنعت، خدمات، فارغ‌‌التحصیلان همه مثبت بوده و صرفا با کاهش اشتغال در بخش کشاورزی مواجه بودیم.

کریمی‌بیرانوند درباره برنامه‌های اشتغال فارغ‌‌التحصیلان گفت: توسعه استارت‌آپ‌ها، در نظرگرفتن ۵همت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تقویت مشاغل دانش‌‌بنیان، تداوم سیاست‌های بازار کار وزارت کار، تعامل وزارت کار با وزارت علوم و مجموعه فعالیت‌‌های سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور در این راستاست. او گفت: دانشی که افراد در دانشگاه‌ها کسب می‌کنند لزوما نیاز ما نیست و هر چه این فاصله را با نیاز بازار کاهش دهیم، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهش پیدا می‌کند.