p06 copy

تصویر تورم مهرماه

بررسی روند تورم در اولین ماه پاییز سال جاری نشان‌دهنده این است که تورم این ماه برای دومین ماه متوالی صعودی شده است. آمارها نشان‌دهنده این است که تورم ماهانه در مهرماه 3درصد بوده؛ این در حالی است که که تورم ماهانه شهریور 2/ 2درصد بوده است. در مردادماه امسال نرخ تورم ماهانه به 2درصد رسیده بود، اما در دو ماه گذشته تورم صعودی شد. نکته جالب و قابل‌توجه این است که بررسی روند آمارهای پولی در ماه‌های گذشته روند مذکور یا افزایش تورم را پیش‌بینی می‌کرد. البته با وجود افزایشی بودن تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده است. البته اگر تورم ماهانه روند افزایشی خود را طی کند، در ماه‌های آینده تورم نقطه به نقطه نیز افزایشی خواهد شد. تورم نقطه به نقطه در اولین ماه پاییز سال جاری به 9/ 42درصد رسید که نسبت به تورم نقطه به نقطه ماه قبل خود 8/ 0واحد درصد رشد کرده است.

سقف و کف تورم استانی

 بررسی گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان نشان می‌دهد استان‌های سیستان و بلوچستان با تورم 8/ 57درصدی، لرستان با تورم 4/ 57درصدی و ایلام با تورم 5/ 56درصدی دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه در اولین ماه پاییز سال جاری بوده‌اند. در واقع استان‌هایی که بیشترین تورم‌ نقطه به نقطه را تجربه کرده‌اند جزو محروم‌ترین استان‌های کشور هستند. تورم ماهانه نیز نشان‌دهنده این است که استان البرز با تورم 4درصدی، سیستان و بلوچستان با تورم 8/ 3درصدی و اصفهان با تورم 7/ 3درصدی بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. از طرفی می‌توان گفت استان‌های زنجان با تورم 4/ 42درصدی، بوشهر با تورم 9/ 42درصدی و خوزستان با تورم 3/ 43درصدی دارای کمترین تورم نقطه به نقطه مهرماه بوده‌اند.

کمترین تورم ماهانه نیز متعلق به استان‌های خوزستان با 9/ 1درصد، استان بوشهر با 2درصد و استان زنجان با 1/ 2درصد بوده است. نرخ تورم دوازده‌ماهه خانوارهای کل کشور به تفکیک استان نشان می‌دهد استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با تورم 2/ 48درصدی، مازندران با تورم 8/ 47درصدی و لرستان با تورم 5/ 47درصدی بیشترین تورم دوازده‌ماهه را داشته‌اند. همچنین استان‌های خوزستان با تورم 4/ 38درصدی، همدان با تورم 8/ 39درصدی و بوشهر با تورم 2/ 40درصدی کمترین تورم دوازده‌ماهه را داشته‌اند.

تورم در شهر و روستا

 در مهرماه سال 1401 شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور به عدد 541 رسید که نسبت به ماه قبل 3درصد افزایش را نشان می‌دهد. نرخ تورم دوزاده‌ماهه منتهی به مهر 1401 برای خانوارهای کشور به عدد 9/ 42 رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی 2/ 48 و کمترین آن مربوط به استان خوزستان یعنی 4/ 38درصد است. بررسی وضعیت تورم در خانوارهای شهری نشان‌دهنده این است که در مهرماه سال 1401 عدد شاخص برای خانوارهای شهری به 532 رسید که نسبت به ماه قبل 2/ 3درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان قزوین با 3/ 4درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با 1/ 2درصد است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوار شهری کشور 7/ 47درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام با 3/ 56درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با 1/ 40درصد است. نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به مهر 1401 برای خانوار شهری به عدد 3/ 42درصد می‌رسد. بیشترین نرخ تورم 12ماهه مربوط به استان مازندران با 4/ 47درصد و کمترین آن مربوط به استان خوزستان با 38درصد است.

در مهر سال جاری عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به 5/ 519 رسید که نسبت به ماه قبل 2درصد افزایش یافته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 3/ 5درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با 5/ 0درصد است. تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای روستایی 2/ 53درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 9/ 65درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های یزد و خوزستان با 1/ 46درصد است. نرخ تورم دوزاده‌ماهه منتهی به مهر سال 1401 برای خانوار  روستایی به عدد 2/ 46درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان قزوین با 6/ 51درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با 9/ 39درصد بوده است.

 تورم خوراکی‌ها و خدمات

 گزارش شاخص قیمت کل کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، تورم را به تفکیک دو گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» منتشر می‌کند. در مهرماه سال جاری تورم ماهانه گروه اول یا همان خوراکی، 2/ 2درصد و تورم کالاهای غیرخوراکی 5/ 3درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها و خدمات در ماه مذکور به ترتیب برابر با 7/ 70 و 1/ 36درصد بوده است. در گروه خوراکی‌ها استان‌های لرستان با تورم 2/ 87درصدی، خراسان شمالی با تورم 2/ 82درصدی و سیستان و بلوچستان با تورم 4/ 81درصدی پیشتاز تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها بوده‌اند.

استان‌های سیستان و بلوچستان با تورم 6/ 4درصدی، کرمان و البرز با تورم 4درصدی بیشترین تورم ماهانه گروه‌های خوراکی را داشته‌اند. همچنین استان‌های ایلام با تورم 2/ 42درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با تورم 7/ 40درصدی و آذربایجان غربی با تورم 1/ 40درصدی بیشترین تورم نقطه به نقطه استانی در بخش خدمات را تجربه کرده‌اند. استان‌های یزد با تورم 7/ 4درصدی، قزوین با تورم 6/ 4درصدی، و اصفهان با تورم 4/ 4درصدی بیشترین تورم ماهانه گروه‌های خدمات را تجربه کرده‌اند.