وضعیت عرضه ارز؛ بسیار خوب

بر اساس گفته‌های علی صالح‌آبادی، کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری قاطع از خلق پول از برنامه‌های جدی بانک مرکزی است و تجربه تلخ خلق پول نباید تکرار شود. این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده پایه پولی و نقدینگی در مردادماه، پایه پولی با افزایش ۴واحد درصدی در این ماه به بالای ۳۰درصد رسید. نکته قابل توجه آن است که رشد پایه پولی از آذرماه سال گذشته در یک روند کاهشی قرار گرفته بود. «تنوع ابزارهای مالی»، «ایجاد شفافیت و اعتبارسنجی در شبکه بانکی» از دیگر موضوعاتی بود که رئیس کل بانک مرکزی در نشست خود به آن پرداخت.

ارزیابی عرضه ارز

یکی از موضوعاتی که صالح‌آبادی در نشست استان فارس به آن پرداخت، وضعیت عرضه ارز از ابتدای سال تا کنون بوده است. او در این‌باره گفت: «امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم.» او در این‌باره افزود: «بانک مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله‌‌ای و هم اسکناس وضعیت خوب و قابل قبولی دارد و با عرضه‌هایی که انجام می‌‌دهیم آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم خواهد داشت.» او تصریح کرد: «ورود ارز به کشور نیز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و بخش خصوصی ارزهای خوبی وارد چرخه تجاری کشور می‌‌کند و میزان رفع تعهد ارزی صادر کنندگان به حدود ۸۵درصد رسیده که رقم خوبی است.»

تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی

رئیس‌‌کل بانک مرکزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس درباره متنوع شدن ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی در کل کشور صحبت کرد. او در این‌باره گفت: « در تلاشیم انتشار اوراق گام را از ۲۶همت کنونی به‌عنوان یکی از ابزار تامین مالی در حمایت عملی و غیرتورمی از تولید به ۲۰۰هزار میلیارد تومان برسانیم.»

تلاش برای عدم تکرار تجربه تلخ

بر اساس گفته‌های صالح آبادی در نشست مذکور کنترل نقدینگی و تورم و جلوگیری قاطع از خلق پول از برنامه‌های جدی بانک مرکزی است. او در این‌باره تصریح کرد: «دیگر نباید تجربه تلخ تورم ناشی از خلق پول تکرار شود به همین دلیل، برنامه و سیاست اصلی ما هدایت نقدینگی به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی در کشور است.» این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده پایه پولی و نقدینگی در مردادماه، پایه پولی با افزایش ۴واحد درصدی در این ماه به بالای ۳۰ درصد رسید. نکته قابل توجه آن است که رشد پایه پولی از آذرماه سال گذشته در یک روند کاهشی قرار گرفته بود. رئیس‌‌کل بانک مرکزی فروش اموال مازاد بانک‌‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی را در جهت تامین نقدینگی آنان در راستای افزایش تسهیلات‌دهی ضروری دانست و در این‌باره گفت: « هم اکنون کارگروه این موضوع در بانک مرکزی تشکیل شده است تا مانع اضافه برداشت بانک‌‌ها از بانک مرکزی شود. این موضوع قطعا در کنترل نقدینگی و تورم مهم و اثرگذار است.»

شفافیت در شبکه بانکی

 افشای نام ابربدهکاران بانکی یکی از اقدامات بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بوده است. صالح‌‌آبادی نیز در این نشست به انتشار فهرست شفاف بدهکاران بانکی در تارنمای بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون پرداخت تسهیلات خرد و بازگشت آن به شبکه بانکی مشکلی وجود ندارد؛ اما یک‌بار برای همیشه باید با آن عده از تسهیلات‌گیرندگان کلان که قدرت بازپرداخت دارند اما از این کار امتناع می‌‌ورزند با همکاری بانک مرکزی، قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های مسوول تعیین تکلیف شود.»

اعتبارسنجی مشتریان بانکی

شرایط سخت دریافت تسهیلات خرد یکی از چالش‌‌های مهم مشتریان بانکی در زمینه دریافت تسهیلات است. برای مثال در هفته گذشته وثایق پولی برای دریافت تسهیلات خرد ممنوع اعلام شد. رئیس کل بانک مرکزی پرداخت تسهیلات خرد با وثایق سهل‌‌تر را برنامه اصلی بانک مرکزی برشمرد و گفت: «انتظار از شبکه بانکی همین است و باید با جراحی قانون، در جهت کاهش کرایه‌های متقاضیان گام برداریم.» یکی از مشکلات عمده در زمینه اعطای اعتبار تسهیلات در شبکه بانکی ایران، نبود سیستم اطلاعات یکپارچه برای اعتبارسنجی مشتریان است. همین مساله موجب شده است که در بسیاری از موارد تسهیلات به افراد بدحساب اعطا شود؛ درحالی‌که افراد خوش حساب برای دریافت تسهیلات چالش‌‌های مختلفی مانند وثیقه‌گذاری پولی مواجهند.

صالح‌آبادی در نشست مذکور به این موضوع پرداخت و گفت: «سامانه اعتبارسنجی کنونی براساس سوابق قبلی مشتری وضعیت مشتری را ارزیابی و رتبه مشتری را تعیین می‌‌کند.» او افزود: «این رتبه‌‌سنجی بر این اساس است که آیا فردی چک برگشتی یا تسهیلات معوقه دارد یا خیر و براساس آن رتبه اعتباری به مشتری ارائه می‌شد.» رئیس‌‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: «به دنبال آن هستیم که از سایر دستگاه‌ها هم اطلاعاتی را دریافت کنیم و آن دستگاه‌ها نیز اطلاعات خود را در اختیار ما قرار دهند تا اعطای رتبه اعتباری به مشتری فقط بر اساس اطلاعات بانکی نباشد و سایر اطلاعات فرد هم در اعتبارسنجی موثر باشد.»

جبران کمبود نقدینگی بانک‌‌ها

 رئیس‌‌کل بانک مرکزی درباره انتشار اوراق سپرده عام گفت: «تمام بانک‌‌ها می‌‌توانند بر اساس مجوز اعطاشده به آنان و برای تجهیز منابع، به اندازه ۲۳۰۰میلیارد تومان اوراق سپرده عام منتشر کنند. او تصریح کرد: «اوراق سپرده عام، امکان مناسبی برای تجهیز منابع و جبران کمبود نقدینگی در اختیار بانک‌‌ها می‌‌گذارد و در بازار سرمایه قابل انتشار و معامله خواهد بود.» رئیس‌‌کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر تقویت بیش از پیش فرآیند تولید مواد و تخصیص هدفمند اعتبارات بانکی به بنگاه‌های تولیدی در راستای اشتغال‌‌آفرینی کارآمد گفت: «بانک‌‌ها حتما باید بنگاه‌های تولیدی تملک‌‌شده قبلی را با نگاه سهل‌‌تر به بخش خصوصی واگذار کنند تا چرخه تولید متوقف نشود. صالح‌آبادی کفایت سرمایه بانک‌‌ها را یک ضرورت عنوان کرد و در این‌باره گفت: «ا فزایش سرمایه شبکه بانکی با توجه به شرایط کنونی، یک ضرورت است و باید با همکاری همه دستگاه‌ها و قانون‌گذاران محترم، در دستور کار قرار گیرد.» او تصریح کرد: «طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌‌ها می‌‌توانند از محل فروش اموال مازاد، نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند.»