اولین اتحادیه تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی استان فارس با حضور مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس و امام جمعه شهرستان افتتاح شد. جعفر امیرآبادی‌زاده (مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در آیین افتتاح اولین اتحادیه تعاونی‌های توسعه و عمران کشور در شهرستان مرودشت استان فارس اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای در تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی با توجه به نوع ماموریت این تعاونی‌ها و در جهت حمایت از مردم محلی و ساکنین عضو این تعاونی‌ها وجود دارد.

او یکی از دغدغه‌های تعاونی‌های توسعه عمران شهرستانی در خصوص اصلاح ماده پنجم قانون تشکیل این تعاونی‌ها دانست و افزود: با همکاری و پیگیری هیات دولت و کمیسیون اجتماعی مجلس، موافقت اولیه در این باره انجام شده تا تعیین تکلیف واگذاری پروژه‌ها به استان‌ها تفویض شود. امیرآبادی‌زاده تصریح کرد: براساس تاکید رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بررسی چالش‌ها و موانع تعاونی‌های سطح کشور، بازدیدی از تعاونی‌های این استان به عمل آمد. او ادامه داد: در سفر به این استان بازدیدی از اولین تعاونی ملی فراگیر دانش آموزان استثنایی فارس انجام شد که در هفته تعاون امسال با حضور رئیس محترم جمهوری به صورت ویدیوکنفرانس در این استان به بهره‌برداری رسیده، که در این بازدید برخی از نیازهای لازم برای توسعه این تعاونی احصا و اقداماتی در این راستا انجام شد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ظرفیت‌های ویژه‌ای در تعاونی فراگیر محله سعدی شیراز وجود دارد که در بازدید از این مجموعه مقرر شد براساس برنامه‌ریزی مدون اقداماتی در راستای تقویت این تعاونی انجام شود. امیر‌آبادی‌زاده گفت: در این سفر از نزدیک مشکلات شرکت تعاونی کامیون‌داران زرقان بیان شد که تصمیماتی در راستای تامین لاستیک و روغن اعضای این شرکت تعاونی و سایر تعاونی‌های فعال در حوزه حمل‌و‌نقل این استان اتخاذ شد. در این مراسم وحید خداپرست، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، عنوان کرد: در راستای تقویت و حمایت بخش تعاون دیدارهایی نیز با فرمانداران شهرستان‌های زرقان و مرودشت انجام و همچنین کمیته رفع موانع تولید این استان نیز تشکیل شد.

این مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در حاشیه آیین افتتاح اولین اتحادیه تعاونی‌های توسعه و عمران کشور در شهرستان مرودشت استان فارس گفت: این اتحادیه با هشت تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌های فارس به عنوان نخستین اتحادیه در کشور تشکیل شده است. خداپرست افزود: در حال حاضر ۱۶ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سطح استان فارس تشکیل شده که تاکنون ۸ تعاونی به عضویت این اتحادیه درآمده و مابقی نیز به‌زودی در این اتحادیه عضو خواهند شد. او توسعه و گسترش تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان‌ها را گامی موثر در راستای افزایش مشارکت مردمی در توسعه شهری و روستایی دانست و رفع نواقص موجود در مسیر تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌های فارس را نوید داد.

این مقام مسوول با بیان اینکه ظرفیت تعاونی‌های خدماتی فارس حدود سی درصد کل تعاونی‌های این استان است، تصریح کرد: تعاونی‌های بیمارستانی و درمانگاهی در حوزه درمانی یکی از بهترین نوع عملکردها در بین تعاونی‌های خدماتی این استان را دارند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در پایان تاکید کرد: با توجه به میزان مشارکت بخش خدمات در اشتغال و اقتصاد این استان، سهم تعاونی‌های خدماتی نیز در حوزه تشکیل و توسعه باید افزایش یابد. براساس این گزارش، اتحادیه استانی شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی که با حضور مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با مشارکت ۸ شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی استان فارس به منظور کمک به توسعه فعالیت‌ها و اقدامات، ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی، کمک به تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعاونی‌های توسعه و عمران استان و کمک به تحقق عدالت اجتماعی و ارائه خدمات آموزشی و فنی و تخصصی تشکیل شده است. با توجه به اینکه این تعاونی اولین اتحادیه‌ای است که در کشور در این زمینه تشکیل می‌شود، قرار است این اتحادیه زمینه‌ساز ترغیب استان‌های دیگر برای تشکیل اتحادیه استانی و در آینده‌ای نزدیک تشکیل اتحادیه کشوری باشد.