به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر اصغر ابوالحسنی هستیانی که در آیین تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) سخن می گفت، با تبریک هفته دولت تصریح کرد: بر مبنای قانون اساسی مسائل اقتصادی کلان بر عهده حاکمیت نهاده شده است که مهمترین آن ایجاد زمینه اشتغال، مسکن و نیازهای اساسی آحاد جامعه است.

ابوالحسنی با بیان اینکه ایجاد اشتغال زمینه اصلی توانمندسازی است گفت: مقام معظم رهبری در ماموریت‌های ابلاغی به کمیته امداد امام خمینی(ره) بر امر ایجاد اشتغال  و توانمند‌سازی برای مددجویان تاکید ویژه‌ای داشته‌اند؛ لذا توانمند‌سازی افراد و مددجویان  جز با ایجاد اشتغال میسر نیست. بر همین اساس توانمند کردن افراد با توجه به بالفعل‌سازی قابلیت‌های شغلی آنها با درآمد ثابت باید مهمترین محور در مساعدت به اقشار ضعیف باشد. قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در قانون اساسی به‌صراحت توزیع عادلانه درآمد و رفع تبعیض مورد تاکید قرار گرفته است گفت: وقتی عدالت مدنظر است باید در روش‌هایی که موجب تبعیض می‌شود بازنگری انجام گیرد. لذا حاکمیت باید با اصلاح روش‌ها و با کمک نهادهای معین که وظیفه قانونی در این زمینه بر عهده دارند، فاصله و شکاف بین اغنیا و فقرا را از بین ببرد.

وی افزود: نظام بانکی با ارائه تسهیلات خرد یکی از نهادهای مسوول در این زمینه است که بخشی به عنوان تکالیف قانونی و بخشی با عنوان مسوولیت اجتماعی در دستور کار بانک‌ها قرار می‌گیرد. لذا توجه به مسوولیت اجتماعی در شبکه بانکی به دلیل امر خیرخواهانه باید همچنان مدنظر باشد. قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به تسهیلات کمیته امداد امام خمینی (ره) به مددجویان گفت: در اعطای تسهیلات باید دو نکته «نظارت بر مصرف درست و صحیح تسهیلات» و دیگری «تضامین برگشت تسهیلات» مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: بر اساس آمارها خوشبختانه تسهیلات اعطایی کمیته امداد به مددجویان در جای خود و نقطه هدف مصرف می‌شود و در خصوص برگشت تسهیلات بر اساس ضوابط قانونی مکانیزم‌هایی دیده شده است که تجربه سال‌های گذشته مؤید آن است که مددجویان متعهد به بازپرداخت تسهیلات هستند و در آینده نیز همچنین خواهد بود.

قائم‌مقام بانک مرکزی با تاکید بر ‌هم‌افزایی نهاد‌های مسوول در امر حمایت از اقشار ضعیف جامعه گفت: با هم‌افزایی و تلاش‌ها امیدواریم با توانمندسازی مددجویان همچنان شاهد خارج شدن افراد تحت پوشش این نهاد باشیم و خود افراد با قابلیت‌ها و توانایی خود شاغل و منبع درآمد داشته باشند. قائم‌مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت پرداخت گفت: آمار رسمی نشان می‌دهد در یک سال اخیر رشد اقتصادی بر خلاف فصول قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بیشتر شده و پیش‌بینی می‌کنیم در فصل تابستان امسال نیز با توجه به اینکه قطعی برق هم نداشتیم، وضعیت رشد اقتصادی بهتر شود. وی ادامه داد: ارزش افزوده در بخش‌های مختلف، راه آینده را روشن نشان می‌دهد. البته کفایت این مسیر آن وقتی است که بتوانیم تورم را کنترل کنیم. درحقیقت باید موتور‌های ایجاد‌کننده تورم را خاموش کنیم.

قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی در پایان تیرماه نشان داد روند کاهشی شش‌ماهه دوم سال گذشته، ادامه‌دار بوده‌ است.  وی با اشاره به ارقام رشد نقدینگی تشریح کرد: عدد نقدینگی از ۴۸۳۳هزار میلیارد تومان پایان اسفند ۱۴۰۰، در پایان فرورین ۱۴۰۱ به ۴۸۲۳هزار میلیارد تومان یعنی رشد منفی دو دهم درصد رسید. قائم مقام بانک مرکزی افزود: دو اقدام مهم در دوره جدید بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفت؛ نخست، انضباط‌بخشی به قسمت پولی و دوم، کمک به انضباط در بخش مالی. این در حالی است که در دولت قبل در بخش مالی شاهد استقراض دولت از بانک مرکزی بودیم، ولی در نیمه دوم سال قبل دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است. این نشان دهنده هماهنگی بخش‌ها در دولت سیزدهم است.