او ادامه داد: در واقع مرحله نخست اقدامات صورت‌گرفته شفافیت است. در این راستا جزئیات همه واگذاری‌هایی که دو دهه گذشته انجام شده در سامانه‌ای تحت عنوان پاسخ به استحضار عموم رسیده ‌است. این واگذاری‌ها در ۹ رسته موضوعی شامل بانک و بیمه، معدن، پتروشیمی، راه و شهرسازی، صنعت، خدمات، کشاورزی، پالایش نفت و نیرو می‌شود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد، بازده نامتعارف بازارهای موازی تولید، مداخلات مستقیم دولت و قیمت‌گذاری دستوری در موفقیت ‌و شکست واگذاری‌ها تاثیر مستقیم دارد، اظهار کرد: صرف اهلیت داشتن خریدار لزوما تضمین موفقیت واگذاری نیست و حمایت هوشمند دولت قبل، حین و بعد از واگذاری باید ادامه داشته باشد، زیرا سرنوشت واگذاری‌ها مهم‌تر از اعداد و ارقامی است که در قراردادها نوشته می‌شود.

او تاکید کرد: اگر روی اعداد و ارقام متمرکز شویم ممکن است شرکت واگذارشده با مشکلات بیشتری از جمله زیان انباشته به دامان دولت بازگردد. قربانزاده با بیان اینکه از هشت هدف صدر سیاست‌های اصل ۴۴ افزایش کارایی و بهره‌وری بنگاه‌ها و همچنین گسترش مالکیت عموم مردم در اولویت است، اظهار کرد: سهام عدالت قرار بود این بخش را به نتیجه برساند که به این اهداف نرسید. تا زمانی که بخش حقیقی و واقعی اقتصاد رشد نکند همه سازمان‌هایی که کمک می‌کنند این رشد رخ دهد درجا می‌زنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با تاکید بر اینکه پیگیری برای بازگشت شرکت‌هایی که از گروه‌بندی خارج شده‌اند ادامه دارد، توضیح داد: حدود ۳۲۸ شرکت یا از گروه‌بندی خارج شده‌اند یا از ابتدا گروه‌بندی نداشتند. همچنین این پیشنهاد برای اخذ مجوز گروه سه مطرح شده است که در حال بررسی از هیات دولت است و یک اتفاق مثبت برای شرکت‌هایی که از گروه‌بندی خارج شده‌اند محسوب می‌شود. او با اشاره به حاشیه‌هایی که برای شرکت فولاد اتفاق افتاد اظهار کرد: شرکت فولاد یکی از بزرگترین شرکت‌های بورسی بود که این حاشیه‌ها برای آن رخ داد. با این حال مشخص نیست شرکت‌هایی که نظارتی روی آنها وجود ندارد در چه وضعیتی هستند. از ۱۸۹ شرکتی که در لیست واگذاری قرار دارند ۱۰۴ شرکت زیان‌ده هستند و روز به روز هم به زیان آنها اضافه می‌شود و همه این زیان از جیب ملت ایران می‌رود.

او با تاکید بر اینکه صورت‌های مالی همه شرکت‌ها باید شفاف شود، ادامه داد: تا اواسط مهرماه سال جاری همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند شفاف خواهند شد. از ۱۲۸ شرکت مذکور فقط ۲۴ شرکت وضعیت مناسب و شفافی دارند و می‌توان آنها را در گرید A قرار دارد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد ۲۰ شرکت دولتی که در لیست واگذاری قرار دارند توضیح داد: ۱۰۰درصد هواپیمایی کیش، ۱۰۰درصد لوله‌گستر اسفراین، ۷۶درصد مجتمع صنعتی اسفراین، ۸۰درصد آلومینای ایران، ۱۰۰درصد معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، ۱۵درصد مجتمع صنایع آلومینای جنوب، ۲۰درصد توسعه نیشکر جانبی، ۱۰۰درصد کشاورزی و دامپروری سفیدرود، ۴۹درصد طراحی ساختمان نفت، ۱۶درصد پالایش نفت امام خمینی (ره)‌ شازند، ۴۰درصد پالایش نفت کرمانشاه، ۹/ ۱۷درصد پالایش نفت ستاره خلیج فارس، ۳۰درصد عمران مسکن شرق، ۴۰درصد عمران مسکن ثامن، ۱۰درصد اپال پارسیان سنگان، ۳۵درصد فولاد سفیددشت و غیره در لیست واگذاری قرار دارند. او در ادامه در مورد آخرین وضعیت سایپا و ایران‌خودرو توضیح داد: در مورد این واگذاری سوء‌تفاهم‌هایی صورت گرفته است.