سامانه جامع روابط کار یکی از سامانه‌های مهم وزارت کار در بحث خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به جامعه هدف این وزارتخانه است و راه‌اندازی آن گام موثری در بحث شفافیت و جلوگیری از تخلفات است. این سامانه از چند زیرمجموعه شامل ثبت دادخواست‌ها، ‌ بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور، حفاظت فنی و ایمنی، آموزش ایمنی نیروهای کار، بیمه بیکاری، بازرسی کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه کارگران ساختمانی و طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شده و به‌تدریج با تکمیل فرآیندهای مربوطه به زیرسامانه‌های آن افزوده می‌شود.

در‌حال‌حاضر سامانه جامع روابط کار بیش از ۵۳ فرآیند دارد که کلیه امور و وظایف محوله در این سامانه باید از لحاظ سیستمی ارائه خدمت شود تا بتواند بر بستر وب به جامعه هدف خود خدمت‌‌رسانی کند. تاکنون ۱۱ فرآیند در سامانه جامع روابط کار ارائه شده و تعدادی از فرآیندهای دیگر نیز آماده است در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. علی حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ضمن اشاره به فعال‌سازی سامانه جامع روابط کار امیدوار است که فرآیند عملیاتی این سامانه به‌سرعت تکمیل شود. وی درباره الکترونیکی کردن فرآیندهای مربوط به امور کارگران می‌گوید: در تلاشیم ۵۳ فرآیند حوزه کار را در بستر وب انجام دهیم و درصدد ایجاد یک ساختار الکترونیکی با پوشش ۵۳ فرآیند مربوط به روابط کار هستیم که این موضوع موجب شفافیت رسیدگی به امور می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایسنا از وجود برخی مشکلات در حوزه زیرساختی خبر داده و گفته بود: امیدواریم دغدغه سرعت استفاده از پهنای ‌باند و سرور برطرف شود تا با حل این مشکلات زمینه دسترسی بهتر و سریع‌تر کارگران و کارفرمایان به اطلاعات و خدمات به وجود آید.

به گفته کارشناسان، هم‌اکنون حجم بالایی از پرونده‌های شکایات در مراجع تشخیص و هیات‌های حل اختلاف مربوط به قراردادهای کار و قراردادهای سفید امضاست که سامانه جامع روابط کار با ثبت قراردادها، امکان کنترل و نظارت بر قراردادهای کار را تسهیل کرده و درصورت اختلاف نظر، امکان ثبت دادخواست را برای طرفین به وجود می‌آورد.