در این رابطه کمترین رقم مالیات ابرازی معادل ۷میلیون تومان برای خراسان جنوبی و حدود ۳۴میلیون برای دندان‌پزشکان قم بوده است. این در حالی است که سرانه مالیات ابرازی دندان‌پزشکان شمال شهر تهران معادل ۳۲میلیون تومان بوده است. علاوه بر این آمارهای مالیات ابرازی فعالان صنف طلا و جواهرفروشی نشان می‌دهد میانگین سرانه مالیات ابرازی هر واحد طلافروشی در کشور تنها حدود ۶میلیون تومان بوده است. در میان تمام حوزه‌های مالیاتی، اردبیل با یک میلیون تومان کمترین سرانه مالیات ابرازی و استان مرکزی با حدود ۱۷میلیون تومان، بیشترین سرانه مالیات سالانه ابرازی برای هر واحد طلا و جواهرفروشی را داشته است.

بی‌عدالتی مالیاتی به نفع ثروتمندان

مقایسه مالیات پرداختی کارگران و کارمندان با مالیات مشاغل پردرآمد، رسوب بی عدالتی در نظام مالیاتی کشور را به خوبی نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن پلکان مالیات بر درآمد در سال گذشته، یک کارگر یا کارمند با دریافتی ماهانه ۵/ ۵میلیون تومان، مشمول مالیات سالانه حدودا ۲میلیون‌تومانی شده است. این در حالی است که یک فرد با دریافتی ماهانه ۲۰میلیون تومان، مطابق پله‌های مالیاتی سال گذشته باید مشمول مالیات درآمد سالانه ۳۲‌میلیون‌تومانی شود. با این حال میانگین مالیات ابرازی صنف‌های پردرآمد بسیار کمتر از این رقم است. به عنوان نمونه مالیات ابرازی ۶‌میلیون‌تومانی صنف طلافروشان به معنای آن است که فعالان این صنف در اظهارنامه‌های مالیاتی سال گذشته، درآمد ماهیانه خود را کمتر از ۹‌میلیون تومان اعلام کرده‌اند! همچنین مالیات ابرازی ۵/ ۱۶میلیونی پزشکان در سال گذشته به معنای آن است که فعالان این صنف درآمد ماهانه خود را در اظهارنامه تنها حدود ۱۴میلیون تومان ابراز کرده‌اند.

اقدامات دولت برای پایان دادن به بی‌عدالتی مالیاتی

همین بی‌عدالتی عمیق در نظام مالیاتی باعث شد دولت یکی از اهداف و وعده‌های خود را ساماندهی و عادلانه کردن نظام مالیاتی قرار دهد. متناسب‌سازی بار مالیات با درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین صفر کردن مالیات مودیان کم‌درآمد، هدفی است که دولت سیزدهم برای خود تعریف کرده است. در همین راستا دولت از ابتدای آغاز به کار خود تا کنون اقدامات مختلفی انجام داده است. اتصال دستگاه‌های پرداخت (پوز) به پرونده مالیاتی مشاغل، تفکیک حساب شخصی از تجاری و حرکت به سمت هوشمندسازی مالیات‌ستانی، از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم برای عادلانه شدن نظام مالیاتی در کشور است. در همین راستا داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، با اشاره به اقدام دولت برای اتصال دستگاه‌های پوز به پرونده مالیاتی اصناف اظهار داشت: در سال گذشته با نظم دادن به دستگاه‌های پرداخت حدود یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار مودی جدید را شناسایی کردیم و البته از روش‌های دیگر هم از جمله بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات فعالان اقتصادی بر‌اساس اطلاعات طرف‌های ثالث، یک میلیون مودی دیگر را نیز شناسایی کردیم. او افزود: شناسایی ۲/ ۲میلیون مودی جدید، مهمترین اقدامی بود که در سال گذشته در جهت مقابله با فرار مالیاتی انجام شد و امسال حدود ۴میلیون اظهارنامه اشخاص حقیقی، مشاغل، اصناف و کسب‌و‌کارها دریافت شده که نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار مورد افزایش داشته است.