به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، یکی از موضوعاتی که دغدغه مشاوران و پیمانکاران در سطح کشور است، نیاز این گروه به استعلام تفسیر از مفاد شرایط عمومی و بخشنامه‌های مختلف نظام فنی و اجرایی کشور است. هر چند نظام فنی و اجرایی کشور حسب وظیفه، همواره تلاش بسیاری داشته است که بتواند به این استعلامات پاسخ دهد، ولی تعداد و تنوع این استعلام‌ها به نحوی است که ظرفیت بالایی از نظام فنی را به خود اختصاص می‌دهد. برای پاسخگویی به نیاز ذی‌نفعان نظام فنی و اجرایی کشور، طبق بخشنامه گروه اول و لازم‌‌‌الاجرا به شماره ۱۱۶۰۷۳ مورخ ۳۰/ ۱۱/ ۱۴۰۰، امور نظام فنی اجرایی موظف شده است از تاریخ ۰۱/ ۱۲/ ۱۴۰۰ پاسخ استعلام‌‌‌های به‌‌‌عمل‌‌‌آمده از سوی دستگاه‌‌‌های اجرایی و مشاوران و پیمانکاران را از طریق پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی نظام فنی و اجرایی کشور اعلام نماید. 

با ابلاغ بخشنامه پیش‌‌‌گفته، این آمادگی ایجاد شده است که به ‌‌‌منظور ایجاد شفافیت، پاسخگویی سریع و اطلاع‌رسانی منصفانه برای تمام ذی‌نفعان و عوامل نظام فنی و اجرایی، تا بیش از ۷۵‌درصد استعلام‌‌‌های دریافتی که از جنبه عمومیت و تکرار پرسش مشابه، در مرتبه بالایی قرار دارد، به ‌‌‌صورت پرسش و پاسخ از طریق سامانه در اختیار عموم قرار گیرد.  به این منظور از چند ماه گذشته تلاش مستمری انجام‌‌‌ شده است که سامانه پرسش و پاسخ به‌‌‌روزرسانی شود. این اقدامات در دو بخش انجام ‌‌‌گرفته است که یک بخش مربوط به ایجاد سامانه نرم‌‌‌افزاری و بخش دیگر که زمان‌بر و دارای حساسیت ویژه است، مربوط به تدوین و تکمیل مفاد بانک پرسش و پاسخ است.

 در بخش سامانه نرم‌‌‌افزاری، کلیه اقدامات با همکاری مهندس مشاور انجام‌‌‌ شده و در تاریخ سوم خردادماه ۱۴۰۱ و مصادف با سالروز فتح خرمشهر رونمایی شده است. در این مرحله حدود ۱۸۰ پرسش و پاسخ از بخشنامه‌‌‌های مهم نظام فنی برای کلیه عوامل نظام فنی و عموم قابل‌مشاهده است که تکمیل سایر مفاد پرسش و پاسخ‌‌‌ها در دست انجام است و پیش‌بینی می‌شود با کمک مشاور این طرح، تا انتهای فصل بهار، این تعداد به ۳۰۰ پرسش و پاسخ رسانده شود. سامانه به نحوی طراحی شده است که قابل جست‌وجو بوده و استفاده‌‌‌کنندگان می‌توانند چاپ نهایی را در سربرگ سازمان برنامه‌‌‌وبودجه به‌‌‌عنوان یک سند رسمی و قابل‌استناد و قابل‌ارائه به مراجع قانونی دریافت نمایند. دستیابی به این سامانه از طریق سایت نظام فنی به آدرس nezamfanni.ir و بخش پرسش و پاسخ متداول، مقدور است.