در پی اطلاع‌‌‌رسانی‌‌‌های گسترده و فراهم شدن امکانات و مقدمات فنی موردنیاز، کلیه مراحل فرآیند ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان و پرداخت حق بیمه که پیش از این در سامانه «سمت» با آدرس samt.tamin.ir انجام می‌‌‌شد، از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تامین ‌‌‌اجتماعیes.tamin.ir انتقال یافت. براساس این گزارش، پروژه هوشمندسازی سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی که یکی از راهبردهای اجرایی تحقق اهداف کلان اعلام شده، از سوی مدیرعامل سازمان تامین‌‌‌ اجتماعی مشتمل بر «تحول، عدالت و اعتماد» است، اقدامی فراتر از حذف کاغذ در سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی و مبادلات و تعاملات این سازمان با گروه‌‌‌های مختلف مخاطبان از جمله کارفرمایان و بیمه‌‌‌شدگان است و با اجرای کامل فازهای بعدی این پروژه، ضمن تسهیل‌‌‌گری در ارائه خدمات بیمه‌‌‌ای و فراهم شدن امکان کنترل و نظارت دقیق هم برای سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی و هم برای کارفرمایان، بسترهای لازم برای پاسخگویی مناسب به نیازهای مختلف مخاطبان و ذی‌نفعان نیز فراهم خواهد شد.

سیدعبدالله حسینیان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی در این زمینه گفت: هوشمند‌‌‌سازی در حوزه فناوری اطلاعات سازمان تامین‌‌‌ اجتماعی، کلید تحقق اهداف تببین‌‌‌شده توسط مدیرعامل سازمان در دولت جدید با عنوان «تحول، عدالت، اعتماد» است. رئیس مرکز فناوری اطلاعات تامین ‌‌‌اجتماعی، اجرای موفقیت‌‌‌آمیز این پروژه را گامی بلند در مسیر آماده‌‌‌سازی مقدمات پیاده‌سازی لیست مشترک بیمه و مالیات اعلام کرد و گفت: فراهم شدن بسترهای پیاده‌سازی بیمه متمرکز، بهبود شرایط تخصیص منابع زیرساختی و همچنین کاهش اختلالات سیستمی، از دستاوردهای انتقال درگاه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان به سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری است.

در گذشته و به علت برخی ضعف‌‌‌های سامانه قدیمی، سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی و نیز کارفرمایان، گاهی در روزهای پایانی ماه با مشکل قطعی و کندی سیستم‌ها مواجه می‌‌‌شدند که با راه‌‌‌اندازی سامانه جدید، در روزهای پایانی اردیبهشت، بدون لحظه‌‌‌ای کندی یا قطعی، به رکورد دریافت بیش از ۱۲۷‌هزار لیست روزانه دست یافتیم. همچنین در ساعاتی از روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه، از مرز ثبت ۳۵۰ لیست در دقیقه عبور کردیم که این اعداد بسیار ارزشمند بوده و به‌‌‌عنوان رکوردهای فنی، قابل ثبت در کارنامه عملیاتی سازمان تامین اجتماعی خواهد بود. حسینیان با بیان اینکه با این انتقال موفق، نقطه‌‌‌عطفی در تاریخچه فعالیت‌‌‌های فناوری اطلاعات سازمان تامین ‌‌‌اجتماعی ثبت شد، اظهار کرد: اجرای موفق چنین پروژه مهمی که بزرگ‌ترین فرآیند عملیاتی سازمان تامین‌‌‌ اجتماعی را در دل خود دارد، بدون تامین زیرساخت‌‌‌های مناسب و طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها و سامانه‌‌‌های پیچیده و به‌‌‌روز، میسر نبود.