خدمات چک با پیامک

اصلاحات در ابزار سنتی معامله

در سال‌های گذشته مشکلات ناشی از صدور چک‌‌‌های بلامحل که پرداخت نمی‌‌‌شدند، موجب شد که اعتماد عمومی به چک‌‌‌های عادی به عنوان وسیله‌‌‌ای برای پرداخت، تنزل پیدا کرده و به یکی از دغدغه‌‌‌های کسانی که از چک برای معاملات خود استفاده می‌کردند تبدیل شود. این امر موجب شد تا نیاز به ایجاد اصلاحات در قوانین مربوط به چک‌‌‌ها احساس شود. در همین راستا قانون‌گذاران با توجه به رواج فناوری‌‌‌های رایانه‌‌‌ای، تغییراتی را در قانون چک و دسترسی به خدمات صیاد انجام داده‌‌‌اند. لزوم تناسب کارآیی چک با کارکردهای آن و نیازهای جامعه، این تغییرات را ضروری می‌کند. بنابراین تغییرات مربوط به قانون چک و چگونگی دسترسی به آن به دلیل به‌‌‌روز کردن این سند با توجه به نیازهای جامعه انجام می‌شود.

دسترسی پیامکی به سامانه صیاد

بر اساس گزارش بانک مرکزی به موجب قانون اصلاح قانون صدور چک، صادرکننده چک‌‌‌های جدید بنفش رنگ، موظف به ثبت سیستمی مندرجات چک شامل تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذی‌نفع در سامانه صیاد است. ذی‌نفع چک نیز هنگام دریافت برگ چک باید از ثبت سیستمی چک به نفع خود اطمینان حاصل کرده و پس از تطبیق مندرجات چک با اقلام اطلاعاتی ثبت شده در سامانه صیاد، نسبت به تایید یا عدم‌تایید آن اقدام کند. انتقال چک نیز صرفا از طریق سامانه صیاد امکان‌‌‌پذیر است. در صورت عدم‌ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد و تایید آن توسط ذی‌نفع، بانک، امکان پرداخت وجه چک به ذی‌نفع را نخواهد داشت. تا پیش از این دسترسی به سامانه صیاد و دریافت خدمات ثبت صدور، تایید دریافت و انتقال چک از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک، برنامه‌‌‌های موبایلی، شعب و خودپردازهای بانک‌های عامل امکان‌‌‌پذیر بود و در حال حاضر، امکان انجام فرآیندهای مربط با چک از طریق پیامک نیز به این موارد افزوده شده است.

جزئیات امکانات جدید چک صیاد

بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی افرادی که به گوشی‌‌‌های هوشمند دسترسی ندارند، امکان انجام فرآیندهای مرتبط با چک از قبیل ثبت، تایید، انتقال، استعلام، معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد را از طریق ارسال پیامک خواهند داشت. این مشتریان در وهله اول می‌توانند از طریق پیامک اقدام به ثبت چک مود نظر خود کنند. در مرحله بعدی دریافت‌کننده چک همزمان با دریافت برگه چک لازم است اقلام اطلاعاتی چک ثبت شده به نفع خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید اقلام اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد با اطلاعات مندرج در متن برگ چک، دریافت چک را از طریق پیامک اعلام کند. در مرحله انتقال چک نیز فرد دریافت‌کننده چک پس از انجام عملیات تایید دریافت چک، اگر قصد انتقال چک به فرد دیگری را داشته باشد می‌تواند از طریق ارسال پیامک اقدام کند. از همین طریق صادرکننده چک می‌تواند چک را استعلام کند. استعلام چک توسط صادرکننده چک سرویس استعلامی است که صادرکنندگان چک با واردکردن اطلاعات خود و شناسه صیادی چک می‌توانند از وضعیت چک ثبت شده خود مطلع شوند.

علاوه بر صادر‌کننده چک، ذی‌نفع نیز می‌تواند با استفاده از همین اطلاعات از آخرین وضعیت چک دریافت شده مطلع شود. در همین راستا امکانی برای استعلام وضعیت چک برگشتی، رفع سوء اثر شده و چک‌‌‌های در راه برای صادرکننده چک فراهم شده است. این استعلام سرویسی است که صرفا به ذی‌نفعی که چک به نام او ثبت شده باشد، قابل ارائه است. ذی‌نفع چک با اخذ استعلام از مجموع مبلغ چک‌‌‌های برگشتی در ۳سال گذشته شامل چک‌‌‌های برگشتی رفع سوء اثر شده و نشده، مجموع مبلغ چک‌‌‌های در راه متعلق به صادرکننده مطلع می‌شود. این سرویس به ذی‌نفع چک کمک می‌کند تا با اخذ اطلاعات شفاف از سوابق صادرکننده چک نسبت به دریافت یا عدم‌دریافت چک تصمیم‌گیری کند. همچنین بر اساس شرایط جدید استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک بدون احراز هویت و معرفی شماره تلفن همراه برای اطلاع از ثبت یا انتقال چک به نام فرد نیز با ارسال پیامک امکان‌‌‌پذیر است.