بازار متشکل ارزی از مدت‌‌‌ها پیش راه افتاده بود و تنها صرافی‌‌‌ها مجاز به خرید ارز از طریق آن بودند؛ ولی در حال حاضر بانک مرکزی بخش خرد این بازار را نیز راه‌اندازی کرده است. به ادعای مسوولان فراهم آمدن امکان خرید غیر‌حضوری ارز باعث می‌شود صف‌‌‌هایی که قبلا برای خرید ارز در مقابل صرافی‌‌‌ها دیده می‌‌‌شد، دیگر وجود نداشته باشد.

در حال حاضر تنها امکان خرید آنلاین ارز مسافرتی وجود دارد و قرار است به زودی امکان خرید ارز توسط این سامانه برای تمامی مصارف ۲۳گانه ارزی فراهم شود. به گزارش بانک مرکزی، ورود به سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران محدودیت زمانی ندارد و غیر از مراجعه حضوری و ورود به سامانه، روش دیگر برای ثبت درخواست ارز، استفاده از نسخه تحت وب و اپلیکیشن اندروید است که می‌توان آن را از سایت www. ice. ir و کانال تلگرام iceiran@ دانلود و نصب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران با بیان اینکه تسهیل تامین ارز متقاضیان واقعی با سامانه برخط ارزی مهیا شده است گفت: با توجه به تامین ارزی که در سال‌جاری انجام شده است، در بهترین وضعیت ذخایر اسکناس ارزی قرار داریم. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در «آیین رونمایی از بازار متشکل ارز ایران» که عصر دوشنبه در محل بانک مرکزی برگزار شد، وضعیت بازار ارز کشور را مطلوب، روان و متعادل ارزیابی کرد و گفت: در سال‌جاری بیش از ۲۶‌میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده و بیش از ۵۰‌میلیارد دلار نیز برای کالاهای اساسی و سایر کالاها تامین ارز انجام شده است. صالح‌‌‌آبادی با بیان اینکه حجم معاملات بازار متشکل معاملات ارزی در سال‌جاری حدود ۶/ ۱‌میلیارد دلار بوده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۴ برابری داشته است. صالح‌آبادی با اشاره به بازدید میدانی خود از صرافی‌‌‌های میدان فردوسی عنوان کرد: در زمان مراجعه به میدان فردوسی با ازدحام مردم در برابر صرافی‌‌‌ها مواجه شدم و همانجا اعلام کردم که چنین صف‌‌‌هایی زیبنده مردم ما نیست و این صف‌‌‌ها باید به منظور تسهیل دسترسی مردم برای تامین نیازهای خردشان برچیده شود. بنابراین از همان زمان پیگیر پیاده‌سازی این سامانه از طریق بازار متشکل معاملات ارز ایران شدم. به گفته صالح‌آبادی، عرضه‌کنندگان اصلی در این سامانه صادرکنندگان و بخش واقعی اقتصاد هستند و خرسندم که در بازه زمانی فعلی به وعده‌‌‌مان عمل کردیم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: به واسطه این سامانه پوشش نیازهای واقعی مردم بیشتر از قبل انجام می‌شود. کارکرد این سامانه به‌گونه‌‌‌ای است که هر فرد و از هر نقطه ایران می‌تواند با مراجعه به این سامانه با ثبت تقاضا و ارائه مدارک، صرافی موردنظر خود را انتخاب کند. همچنین شخص متقاضی می‌تواند تاریخ تحویل ارز را نیز در سامانه مشخص کند. صالح‌‌‌آبادی پیاده‌سازی این سامانه را در راستای تکریم ارباب رجوع و مردم دانست و گفت: این روشی سهل‌‌‌تر است که موجب دسترسی آسان مردم به بازار ارز کشور می‌شود. در چنین شرایطی در سریع‌‌‌ترین زمان ممکن فرد می‌تواند نسبت به خریداری ارز موردنیاز خود اقدام کند.

فعلا فقط تامین برخط برای ارز مسافرتی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تامین ارز مشکلی وجود ندارد، گفت: در گام نخست و در حال حاضر ارز مسافرتی بر روی سامانه پیاده‌سازی شده است و ما به دنبال آن هستیم که به واسطه این سامانه نیازهای ارزی واقعی تامین شود. البته تامین اسکناس ارز تنها مختص به ارز مسافرتی نیست و سایر سرفصل‌‌‌ها نیز در این سامانه تعریف خواهد شد و در صورت لزوم به نیازهای دیگر هم تعمیم خواهد یافت. رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر همکاری میان دستگاه‌های مرتبط در این امر عنوان کرد: با محوریت بازار متشکل ارزی و کانون صرافان، حل نیازهای واقعی ارزی کشور باید به این سامانه منتقل شود و ان‌‌‌شاءالله این امر برای سایر نیازهای ارزی واقعی نیز ایجاد خواهد شد و گسترش می‌‌‌یابد. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران تنها مسیر دسترسی مردم برای تامین ارز موردنیاز اسکناس نیست، تصریح کرد: مردم می‌توانند با مراجعه حضوری و فیزیکی نیز همچنان برای ثبت درخواست و تحویل مدارک و مستندات نسبت به تامین نیازهای ارزی خود اقدام کنند. صالح‌آبادی گفت: شفافیت، دسترسی آسان، تعادل در بازارها و عرضه و تقاضا در بستری کاملا شفاف و متعادل، امری مهم به حساب می‌‌‌آید. بنابراین ما حوزه‌‌‌های بازار ارز چه حواله و چه اسکناس را به سمت عمق بخشی بیشتر هدایت می‌کنیم و نیازهای واقعی کشور را در این بازارها پوشش می‌‌‌دهیم. او افزود: شفافیت، دسترسی آسان و برخط بودن و تعادل عرضه و تقاضا در بستر معاملاتی شفاف، مهم است و یکی از برنامه‌‌‌های ما توسعه سامانه‌‌‌ها و افزایش شفافیت است. صالح‌آبادی در این جلسه بر ضرورت اطلاع‌‌‌رسانی مناسب در زمینه معرفی این سامانه از طریق رسانه‌‌‌ها به‌ویژه رسانه ملی تاکید کرد. رئیس کل بانک مرکزی  تصریح کرد: نقش‌آفرینی بانک‌ها و صرافی‌‌‌ها نیز در این سامانه حائز اهمیت است و از هر پیشنهادی که به عمق بخشی، سهولت و دسترسی مردم و شفافیت بازار ارز کمک کند، استقبال می‌‌‌کنیم و امیدوارم بتوانیم در تداوم مسیری که آغاز کرده‌‌‌ایم، موفق باشیم.

اتصال ۴۸۰ صرافی به سامانه

امیر هامونی، رئیس بازار متشکل ارزی در مراسم رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی، اعلام کرد: در حال حاضر تمام صرافی‌‌‌های حاضر در بازار متشکل ارزی باید این خدمات را از طریق سامانه برخط ارائه دهند که در حال حاضر تعداد ۴۸۰ صرافی در سراسر کشور این خدمات را ارائه می‌دهند. هامونی در ادامه گفت: این سامانه با ارائه ارز مسافری شروع به کار می‌کند و در ادامه ۲۳ مصرف ارزی را پوشش و پاسخ می‌دهد. او اظهار کرد: این سامانه با هدف شناسایی و تامین نیاز واقعی اسکناس ارز داخل کشور راه‌‌‌اندازی شده است و می‌تواند دسترسی مردم به شبکه صرافی‌‌‌های مرتبط با سامانه بازار متشکل ارزی را تسهیل کند. او ادامه داد: تا پیش از این مردم برای تهیه ارز مسافرتی ساعت‌‌‌ها پشت درِ صرافی با مستندات می‌‌‌ایستادند اما این سامانه باعث می‌شود افراد بدون ایستادن در صف و ارائه فیزیکی مستندات، با ثبت اطلاعات و بارگذاری مستندات در زمان مشخصی به ارز موردنیاز خود دست یابند. مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: فرد می‌تواند به صرافی نزدیک به محل اقامت خود در زمان مشخص شده مراجعه کرده و به نرخ ارز در همان لحظه، ارز خود را دریافت کند. با این سامانه انتظار ۴۰ دقیقه‌‌‌ای پشت باجه صرافی به ۵ دقیقه کاهش می‌‌‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او درخصوص مدت زمان تکمیل سامانه و امکان ارائه همه مصارف ۲۳گانه ارزی به این روش گفت: امیدواریم بتوانیم مانند ارز مسافرتی، سایر مصارف مانند ارز دانشجویی، درمان و... را با این سامانه پوشش دهیم. با سازمان‌های مرتبط در حال مکاتبه هستیم. مثلا لازم است وزارت علوم داده‌‌‌های مربوط به دانشجویان بورسیه را بدهد. در آینده نزدیک با کارگروه دولت الکترونیک موضوع پیگیری می‌شود تا ان‌‌‌شاالله به‌‌‌زودی سامانه تکمیل و سایر مصارف هم پوشش داده شود.

هامونی تصریح کرد: این سامانه در حال حاضر اختیاری است یعنی مردم فعلا می‌توانند به صورت حضوری برای خرید ارز مراجعه کنند و این سامانه به‌‌‌موازات آن فعالیت خواهد کرد. اینکه بعدا سیاست بانک مرکزی چه باشد، بر اساس دستورات بانک مرکزی اقدام خواهد شد. هامونی در خصوص اثر راه‌‌‌اندازی سامانه برخط خرید ارز در مدیریت بازار ارز گفت: اگر بتوانیم همه نیازهای واقعی ارز را پوشش دهیم دیگر فرصت و مجالی برای بازار غیررسمی باقی نمی‌‌‌ماند که فکر می‌‌‌کنم مهم‌ترین دستاورد این سامانه خواهد بود.