Untitled-1

در هفت روز اخیر میزان مبتلایان کرونا نسبت به‌روز مشابه هفته قبل، کاهشی بوده است. اوج این کاهش روز گذشته بود و میزان ابتلا نسبت به چهارشنبه هفته قبل 52‌درصد کاهش یافت.

البته روز سه‌شنبه، یک روز تعطیل بود و این موضوع شاید شناسایی را کاهش داد. اما نکته جالب اینکه نسبت مبتلایان به تست‌های انجام شده در روز گذشته به رقم 20‌درصد رسیده است. این رقم در زمان اوج اُمیکرون بالای 35‌درصد بود. همچنین آمارها نشان می‌دهد که روند کاهشی بستری‌ها نیز تداوم یافته است. مقایسه این آمار و روند دیگر کشورها نشان می‌دهد که می‌توان پایان اسفند 1400 را زمان گذر کامل از پیک اُمیکرون معرفی کرد.

بررسی‌‌‌ آمارهای رسمی حاکی از آن است که آمارهای ابتلا و بستری در سه روز اخیر در مسیر کاهشی قابل ملاحظه‌ای قرار گرفته است. بنا بر آمارهای رسمی تعداد مبتلایان روزانه در روز دوشنبه به میزان 28‌هزار و 956 نفر اعلام شده که در روز چهارشنبه با کاهشی قابل‌توجه به سطح 16‌هزار و 310 نفر رسیده است. همچنین بستری شدگان کرونایی نیز از 3‌هزار 157 نفر به 2‌هزار و 275 نفر کاهش پیدا کرده است. این آمارها در صورت تداوم در روزهای آینده می‌تواند نشان‌‌‌دهنده شروع یک روند کاهشی در آمار اُمیکرون باشد. در همین راستا برخی از اپیدمیولوژیست‌‌‌ها پیک اُمیکرون را میانه اسفند پیش‌بینی کرده‌‌‌اند؛ حال باید دید که آیا با وجود این آمارها، این پیش‌بینی تغییر خواهد کرد؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نظر می‌رسد که با توجه به سطح ایمنی بالای جامعه که بر اثر واکسیناسیون اتفاق افتاده، روند کاهشی زودتر ثبت شود. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌هایی با نام «زمان عبور از قله اُمیکرون» و «شاهد دوم گذر از پیک اُمیکرون» به این موضوع پرداخته بود.

اُمیکرون زیر ذره‌بین آماری

بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که در کشور ما شیوع اُمیکرون نسبت به سایر کشورها با یک وقفه زمانی صورت گرفت. اولین آمار اُمیکرون در 28 آذر ماه سال‌جاری شناسایی شد، روند شیوع در دی ماه نیز بیشتر شد، اما تا پایان دی ماه سال‌جاری میزان مبتلایان روزانه در سطح 4‌‌‌هزار و 600 نفر قرار داشت. از ابتدای بهمن ماه شیب ابتلای بیماران افزایش قابل‌‌‌توجهی داشت به نحوی که تا 13 بهمن ماه میزان ابتلای روزانه تا سطح 38‌‌‌هزار نفر نیز رشد کرد. بیشترین رقم مبتلایان روزانه در روزهای اخیر مربوط به آمار 18 بهمن است که میزان کل مبتلایان حدود 40‌‌‌هزار نفر گزارش شد. اما نکته قابل‌‌‌توجه این است که در روزهای اخیر این روند کمی نزولی شده است. شواهد آماری حاکی از آن است که میزان ابتلا از سطح قله خود در 18 بهمن با کاهش قابل ملاحظه‌ای در روزهای 23 و 27 بهمن مواجه شده، به نحوی که از حدود 40‌هزار نفر به حدود 19 و 16‌هزار نفر در روزهای اخیر سیده است. سوالی که در این قسمت ممکن مطرح شود اینکه این موضوع به دلیل کاهش میزان آزمایش‌های روزانه بوده است؟

اما بررسی آمارهای رسمی خلاف این موضوع را حکایت می‌کند، به نحوی که از افزایش آزمایش‌های روزانه دلالت دارد. حال سوال دیگری که در این قسمت مطرح است آیا این آمارها از شروع یک دوره کاهشی دلالت دارد؟ به نظر می‌رسد که با توجه به دوره اُمیکرون در دیگر کشورها این موضوع قابل پذیرش است.

بستری‌‌‌های روزانه در مسیر کاهشی

کارشناسان بر این باورند که یکی از معیارهایی که می‌تواند برای سنجش وضعیت پاندمی کرونا مفید باشد، بررسی روند میزان بستری‌های روزانه کرونایی است.

این موضوع به این خاطر است که در روزهایی که آزمایش منفی کاذب زیادی وجود دارد، آمارهای میزان آزمایش‌ها و مبتلایان روزانه می‌تواند گمراه‌کننده باشد و نتواند تصویر روشنی از وضعیت پیک اُمیکرون ارائه دهد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان بستری‌‌‌های روزانه در روز شنبه 2078 نفر گزارش شد که این رقم نسبت به شنبه هفته قبل به میزان 8‌‌‌درصد کمتر بود.

میزان بستری‌‌‌های روزانه در روز یکشنبه نیز به رقم 2543 نفر رسید که این آمار نیز نسبت به هفته قبل 15 ‌‌‌درصد بیشتر بود. در روز دوشنبه نیز با 3175 نفر بستری روزانه بیشترین‌درصد افزایش نسبت به هفته گذشته (16‌درصد) رقم خورد. اما این روند در ادامه کاهشی شد، به نحوی که در روز چهارشنبه با ثبت 2275 نفر بستری روزانه با کاهشی 21‌درصدی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد. کارشناسان بر این باورند که اگر این روند کاهشی در روزهای آینده نیز تداوم یابد می‌توان به طور قطع عنوان کرد که ایران در مسیر کاهشی بیماری اُمیکرون قرار دارد و از پیک عبور کرده است. البته عبور از قله اُمیکرون به معنی عبور از بیماری نیست و عبور کامل از دوره اُمیکرون حدود یک ماه دیگر طول می‌کشد و در این یک ماه نیز احتمالا افراد زیادی به این سویه کرونا مبتلا خواهند شد.

دوره پیک اُمیکرون در دیگر کشورها

بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که در بسیاری از کشورها نقطه رسیدن به پیک کرونا بسیار سریع بوده و کاهش پیک نیز سریع اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، در آمریکا از نیمه دسامبر سال 2021 اوج‌‌‌گیری اُمیکرون شروع شد و این رقم تا نیمه ژانویه ادامه یافت. پس از آن آمار شروع به کاهش کرد و این روند کاهشی تا نیمه فوریه ادامه داشته است. این رویه برای گونه دلتا در آمریکا بیشتر بود، به عنوان مثال طول زمانی گونه دلتا در آمریکا حدود 4 ماه طول کشید، اگرچه بر اساس آمارها میزان مبتلایان روزانه در زمان پیک دلتا کمتر از اُمیکرون بوده است. اما زمان رسیدن به پیک و گذر از پیک تقریبا 2 برابر بوده است.

این رویه در کشورهایی نظیر هند، فرانسه و کانادا نیز مشاهده می‌شود. بنابراین در کشورهای منتخب یاد شده زمان رسیدن از شروع پیک تا اوج حدود یک ماه بوده است. در ایران نیز اگرچه اولین آزمایش مثبت در اواخر آذر اطلاع‌‌‌رسانی شد، اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای بهمن ماه شیوع اُمیکرون در ایران در فاز افزایشی قرار گرفت. از سوی دیگر با گذشت یک ماه از زمان اوج این پیک، در نیمه دوم اسفند شاهد کاهش پیک اُمیکرون هستیم.