بر اساس این گزارش، سرپرست دفتر استان‌‌‌های وزارت متبوع طی سخنانی ضمن قدردانی و تشکر از میزبانی شایسته اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل، تلاش مدیران کل استان‌‌‌های منطقه ۲ در جهت برگزاری چنین نشست‌‌‌هایی را ظرفیت مناسبی برای شناسایی چالش‌‌‌ها و مشکلات پیش‌روی استان‌‌‌ها و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای حل مسائل و نیز ایجاد وحدت رویه در پیشبرد اهداف وزارت متبوع قلمداد کرد. علی عادل عابدی‌نژاد داورانی گفت: هیات‌‌‌های مستشاری ظرفیت بسیار مهمی در حل و فصل مشکلات مؤدیان مالیاتی که شکایت آنها در هیچ مرجع دیگری قابل طرح نبوده، محسوب می‌‌‌شوند که باید از این ظرفیت برای احقاق حق افراد استفاده کرد. سپس مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل، در سخنانی، هدف از برگزاری جلسه را استفاده از تجربیات و تبادل اطلاعات در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، سرمایه‌گذاری، نظارت، وصول منابع و نیز تحقق اهداف و سیاست‌‌‌های دولت دانست. نژادمحمد در ادامه با اشاره به تفویض اختیار صورت گرفته در راستای ایجاد و تشکیل هیات‌‌‌های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر در استان‌‌‌ها، دعوت از مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و استفاده از تجارت و تخصص آنها را گره‌گشای مشکلات مطرح‌شده از سوی اعضای هیات‌‌‌های مزبور در استان‌‌‌های منطقه ۲ دانست و بر لزوم و تداوم چنین نشست‌‌‌هایی تاکید کرد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه نیز در سخنانی، هدف از برگزاری این جلسه را استفاده از نظریات مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی به‌منظور بررسی فرآیند سامانه رسیدگی و ابهامات مطروحه در استان‌‌‌ها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تبادل اطلاعات صورت‌پذیرفته سامانه ۲۵۱ مکرر به عنوان آخرین مرجع رسیدگی به درخواست شکایت مؤدیانی که پرونده‌‌‌های آنان در مراجع دادرسی قبلی قطعی شده‌‌‌ است، بتواند پاسخگوی خواسته‌‌‌های بحق آنان باشد و زمینه رضایتمندی حداکثری مؤدیان فراهم شود.

در ادامه، فرشید علاسوند، رئیس یکی از هیات‌‌‌های مستشاری مرکز عالی دادخواهی مالیاتی، پیام مجتبی فراهانی، ریاست مرکز عالی دادخواهی را در خصوص تقدیر و تشکر از مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌‌‌ها و هیات‌‌‌های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌‌‌های مستقیم در مراکز استان‌‌‌ها و همچنین عزم راسخ ایشان در حل و فصل سریع و عادلانه پرونده‌‌‌های مطروحه و راه‌اندازی سامانه جدید ۲۵۱ مکرر که دغدغه مقام عالی وزارت نیز هست، قرائت کرد.

در ادامه جلسه، راهکارهای بهینه مراحل دادرسی، اجرای قرارهای کارشناسی و صدور آرا از سوی ایشان تشریح و مورد بررسی هیات‌‌‌های موضوع ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌‌‌های مستقیم در مراکز استان‌‌‌ها قرار گرفت.

در ادامه درخواست شد، به‌منظور پیشگیری از شائبه توصیه‌‌‌های نابجای غیر‌کارشناسی، پس از دادرسی و اظهارنظر وی مبنی بر پذیرش یا عدم‌پذیرش شکواییه، مراتب در هیات مزبور، طرح و مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و پس از تنظیم صورتجلسه‌‌‌ای در این خصوص و اظهارنظرهای کارشناسی مبنی بر قبول یا رد اظهارنظر اولیه دادرسی، مراتب به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارجاع و سپس صرفا خلاصه شکواییه برای اظهارنظر نهایی تقدیم مقام عالی وزارت شود.

همچنین به علت بحث‌‌‌های طولانی در خصوص اشکالات مطروحه در هیات‌‌‌های موضوع ۲۵۱ مکرر در استان‌‌‌ها بخشی از دستور جلسه حذف شد و در ادامه جمال‌پور و شیخ باقری پاسخگوی کامل سوالات دادرسان و هیات‌‌‌های مزبور شدند و راهکارهای علمی و قانونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.