به گزارش سایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و‌‌‌ خانواده ریاست جمهوری، در نشست برخط «کارآفرینی و زنان» به مناسبت هفته‌‌ جهانی کارآفرینی که با تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود، گفت: «برنامه کسب و کارهای پایدار خانواده محور» از جمله طرح‌‌‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که در هفته‌‌‌های آینده رونمایی خواهد شد.

معاون رئیس‌‌‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان این مطلب که کسب و کار پایدار باید در خانواده شکل بگیرد، گفت: با اینکه تمرکز ما بر روی خانم‌‌‌های سرپرست خانوار است اما این نیست که فقط منحصر به بانوان باشد و حتما تمام اعضای خانواده در آن مشارکت خواهند داشت. او در ادامه مبحث کسب و‌‌‌ کار خانواده افزود: بهتر است تمام دستگاه‌هایی که در زمینه‌‌ کارآفرینی خانوارمحور فعالیت دارند برای جلوگیری از موازی‌کاری با یکدیگر هم‌‌‌افزایی و فعالیت‌های مکمل داشته باشند.

خزعلی با اشاره به اینکه کارآفرینی برای زنان و بالاخص بانوانی که در مناطق محروم هستند باید در اولویت‌‌‌های اشتغال ما باشد، اعلام کرد: اشتغال از مسائل مهم دولت سیزدهم است و از این جهت شورای عالی اشتغال به دستور رئیس‌‌‌جمهور ماهانه برنامه‌‌‌ها و‌‌‌ چگونگی اجرایی شدن آن را رصد می‌کند تا اشکالات مشخص و موانع برطرف و هرچه سریع‌تر اشتغال در سطحی که وعده داده شده ایجاد شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ویژگی‌‌‌های زنان برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی را از مزیت‌های قابل‌توجه آنان دانست و ادامه‌‌‌داد: انگیزه، علاقه و عشق به کار و نیز علاقه‌‌ کمک به دیگران و همچنین قدرت ایجاد ارتباط، عمل‌گرایی و نیز ابتکار و‌‌‌ نوآوری از جمله‌‌ این ویژگی‌‌‌هاست که اینها جزو سرمایه‌‌‌های کشور هستند. او همچنین به صداقت و شفافیت مالی که در مجموعه‌‌‌های تحت مدیریت بانوان وجود دارد به عنوان ویژگی این قشر از جامعه اشاره کرد.  معاون رئیس‌‌‌جمهور مبحث «نوآوری» را یکی از موارد مطرح شده در برنامه کسب‌وکارهای پایدار خانوارمحور نام ‌‌‌برد و بیان کرد: بحث نوآوری از مباحث مهم است، با این رویکرد که کار ایجاد شده خلاقیت و تفاوتی با کارهای قبلی داشته باشد و بتواند رشد کند و پایدار بماند و نیز بازار کار خود را پیدا کند؛ یعنی رشد عمودی را به‌‌‌جای رشد افقی و در سطح داشته باشیم.

خزعلی، ترس از کار را یکی از موانع اشتغال عنوان کرد و‌‌‌ افزود: خطرپذیر و‌‌‌ ریسک‌‌‌پذیر نبودن از دلایلی است که خانم‌‌‌ها به شغل دولتی تمایل بیشتری دارند؛ اما این مساله در خانم‌‌‌های کارآفرین متفاوت است. او مانع دیگر در بحث اشتغال بانوان را تعدد نقش و‌‌‌ جمع بین خانه و اشتغال یاد کرد و بیان کرد: تعدد نقش به‌ویژه برای خانم‌‌‌های متاهل می‌تواند موانع زیادی در اشتغال ایشان ایجاد کند و قانون کار باید اینها را ببیند و لحاظ کند؛ و ما هم با توجه به اینکه خانواده را به عنوان یک اصل در نظر گرفته‌‌‌ایم و آن را یکی از محورهای مهم در تمدن ایرانی-اسلامی و سبک زندگی اسلامی می‌دانیم، باید به این مساله توجه داشته باشیم.

معاون رئیس‌‌‌جمهور در امور زنان و‌‌‌ خانواده با اشاره به این مطلب که «فرهنگ کار» یکی از مسائل مهم و قابل‌توجه است گفت: ممکن است مهارت‌‌‌آموزی شغلی را بدانیم اما اگر فرهنگ کار وجود نداشته باشد بهره‌وری لازم و عملکرد مناسب را از آن شغل نمی‌توانیم داشته باشیم و با استناد به آیه‌‌‌۲ سوره‌‌ مبارکه جمعه که می‌‌‌فرمایند «وَیُزَکِیهِمْ وَ یُعَلِمُهُمُ» آموزش در هرکاری مهم است اما قبل از آن نیاز به روحیه و مسوولیت‌‌‌پذیری است تا تعلیم و مهارت تاثیرگذار باشد.

خزعلی در ادامه مبحث «فرهنگ کار» به سه بخش (فرهنگ عمومی، فرهنگ سازمانی و فرهنگ فردی) اشاره و بیان کرد: تمام این موارد باید اصلاح شود تا تقویت وجدان کاری، احساس مفید بودن، پذیرش شرایط مختلف و هماهنگ شدن با آن صورت بگیرد، به طوری که موانع را مانع نداند و چالش‌ها وسیلهای‌‌ برای رشد در کار باشد.

او فرهنگ کار را مجموعه‌‌ پیچیده‌ای خواند و افزود: پیچیدگی در فرهنگ‌‌‌کار از آن جهت است که بخشی از آن به سرمایه و‌‌‌ محیط اجتماعی، بخشی به ساختار سیاسی و‌‌‌ مدیریتی و نیز بخش دیگر به عوامل طبیعی و اقلیمی برمی‌گردد ولی پایه و‌‌‌زیربنای هرکاری است و امیدواریم با برنامه‌‌‌هایی که در دولت سیزدهم تدوین می‌شود بتوانیم فرهنگ کار را اشاعه بدهیم و کار پایدار ایجاد کنیم و با برقراری و نیز هماهنگی و توازن بین کار بیرون و‌‌‌ کار منزل زنان پرچمدار این حرکت باشند تا شاهد تحول خوبی در جامعه باشیم.