میرهاشم موسوی در جلسه‌‌‌ای با اعضای کانون عالی انجمن‌‌‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: تعامل و ارتباط مستمر با تشکل‌ها یکی از نیازها و اولویت‌‌‌های سازمان تامین اجتماعی است و کارگروه‌‌‌هایی نیز در این حوزه شکل می‌‌‌دهیم تا تعامل دائمی بین سازمان و تشکل‌ها برقرار شود.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و تشکل‌های کارگری دارای اهداف مشترک هستند، گفت: همه ما می‌‌‌خواهیم که کارگران از خدمات مطلوب استفاده کنند. رسیدن به شرایط مناسب در تمامی خدمات تامین اجتماعی با هدف خدمت‌رسانی به کارگران نقطه هدف نهایی همه تلاش‌‌‌های و برنامه‌‌‌های تحولی است. دستور کار و هدف نهایی این است که آینده مطلوبی را برای جامعه شریف کارگری رقم بزنیم.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری گفت: این سازمان تلاش حداکثری و همراهی با تشکل‌ها را برای تحقق مطالبات جامعه کارگری وظیفه خود می‌‌‌داند. در ارائه خدمات تامین اجتماعی به جامعه باید برای ارتقای خدمات و رفع مشکلات اقدام و ظرفیت‌‌‌های بیشتری برای خدمت به جامعه فراهم کنیم.

موسوی تعادل منابع و مصارف و تضمین خدمت‌رسانی در بلندمدت را از مهم‌ترین اولویت‌‌‌های سازمان تامین اجتماعی برشمرد و افزود: باید با اقدامات اصولی تعادل منابع و مصارف را در این صندوق برقرار کنیم و از ذخیره و سرمایه سازمان بهره بیشتری داشته باشیم.

وی مطالبه جامعه کارگری برای بهبود و ارتقای خدمات درمانی تامین اجتماعی را صحیح دانست و گفت: قطعا در حوزه درمان باید به جایی برسیم که بیمار به جز مشکلات ناشی از بیماری، مشکل دیگری نداشته باشد و کارگر اگر نیاز به درمان داشت مشکل و محدودیتی نداشته باشد.

مهرداد قریب، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: آموزش کارگران و کارفرمایان در خصوص مسائل بیمه‌‌‌ای و حقوق و تکالیف‌شان مساله مهمی است و در سنوات گذشته در تمامی استان‌‌‌ها جلسات آموزشی برای اعضای هیات‌‌‌های بدوی و تجدیدنظر برگزار کردیم و هر کانونی که درخواست داشته است، پیگیری می‌‌‌کنیم.

قریب افزود: ۵۰‌درصد بازنشستگی‌‌‌های برقراری سازمان تامین اجتماعی پیش از موعد است و عمدتا از مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و این روند برای سازمان تامین اجتماعی خطرناک است. قانون سخت و زیان‌آور یک بند آن بازنشستگی است و تنها همین بند در این قانون اجرا می‌شود و سایر موارد ذکر شده در قانون مسکوت مانده است. وی اظهار کرد: درباره بازرسی از کارگاه‌ها وجود برخی ایرادها را قبول داریم، در بخش بازرسی با کسری نیرو مواجه هستیم اما بازرسان سازمان تامین اجتماعی از نیروهای توانمند و زحمتکش هستند.

معاون بیمه‌‌‌ای سازمان تامین اجتماعی درباره پالایش کارگران ساختمانی گفت: در این زمینه همکاری خوبی از سوی کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده گرفته است. سهم عوارض ساختمانی به هیچ عنوان ۲۰درصد سهم کارفرما را پوشش نمی‌‌‌دهد.

ابوالفضل اشرف منصوری، رئیس کانون عالی انجمن‌‌‌های صنفی کارگران ایران نیز در این جلسه گفت: حضور تشکل‌های صنفی در اجرای قوانین در همه کشورها تاثیر بسزایی دارد و این تشکل‌ها بازویی برای تصویب و اجرای قوانین در راستای منافع مردم هستند. او افزود: احیای شورای عالی تامین اجتماعی و تقویت سه‌جانبه‌گرایی از مهم‌ترین خواسته‌‌‌های تشکل‌های کارگری است و همچنین آموزش کارگران در زمینه حقوق قانونی خود یکی از مهم‌ترین مسائل موردنیاز است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هم در این جلسه گفت: در حوزه درمان تامین اجتماعی نیازمند تقویت خدمات هستیم و انتظار داریم خدمات بهتری ارائه شود.

همچنین امید و اطمینان جامعه کارگری را نسبت به سازمان تامین اجتماعی افزایش دهیم. غلامرضا عباسی، عضو کانون عالی انجمن‌‌‌های صنفی کارگران ایران نیز در این جلسه گفت: معتقدیم که بانک رفاه کارگران باید در کنار سازمان تامین اجتماعی و در خدمت کارگران و بازنشستگان باقی بماند و با جدا کردن این بانک مخالفیم.

موسی‌زاده، خزانه‌دار کانون عالی انجمن‌‌‌های صنفی کارگران ایران هم در این جلسه خواستار توجه بیشتر بازرسان سازمان تامین اجتماعی به کارگران کوره‌پزخانه‌‌‌ها شد. نیازی، مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز در این جلسه با تاکید بر تقویت بازرسی تامین اجتماعی از صنوف گفت: سهم شستا باید به کارگران داده شود.

خانم صلح‌جو، رئیس کمیته بانوان و خانواده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز در این جلسه گفت: تشکلی برای بانوان کارگر نداریم و خواستار تقویت حضور زنان در این تشکل‌ها هستیم. وی افزود: ۶۰‌درصد شاغلان کشور در مشاغل غیررسمی فعالیت دارند و بانوان سهم قابل‌توجهی در این حوزه دارند اما تحت پوشش بیمه نیستند. خانم محمدیان، نایب‌رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران نیز گفت: یکی از دغدغه‌‌‌های زنان شاغل بحث بیمه است و تامین اجتماعی می‌تواند در این حوزه کمک‌کننده باشد. وی افزود: اصلاحات پارامتریک می‌تواند با مشارکت جامعه کارگری انجام شود و پیش رود.

هادی ساداتی، عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: کارگران ساختمانی ماهر حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کنند اما در زمان بازنشستگی حداقل حقوق برای آنان برقرار می‌شود و جا دارد که در این حوزه اقدام مناسبی برای کاهش حق بیمه آنان یا افزایش حقوق بازنشستگی انجام شود.

اکبر شوکت، عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی هم در این جلسه با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت‌ها و توجه به مسائل اصلی گفت: در برابر ارکان قانون‌گذاری و سایر مراجع کشور فعا‌ل‌تر باشیم.