به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، در حالی که گفته شده است حدود سه‌چهارم بزرگسالان در اتحادیه اروپا در برابر کرونا واکسینه شده‌‌‌اند، آمارها نشان می‌دهد که میزان واکسیناسیون در شرق و غرب اروپا متفاوت است. در کشورهایی مانند ایرلند، مالت، پرتغال و دانمارک، میزان واکسیناسیون در سطح استاندارد جهانی و حدود ۹۰ درصد بوده، اما در کشورهایی همچون رومانی و بلغارستان میزان افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌‌‌اند، به ۳۳ و ۲۲درصد بزرگسالان این دو کشور رسیده است.

مشکل، کمبود واکسن در اروپا نیست، بلکه همه کشورهای اتحادیه اروپا به تمامی واکسن‌‌‌های تاییدشده از سوی اتحادیه اروپا دسترسی دارند و حتی برخی کشورها از جمله مجارستان به واکسن روسی اسپوتنیک هم دسترسی داشته‌اند.

ایوان کراستف، فعال سیاسی بلغارستان در این زمینه گفت: کشورهای اروپایی واکسن‌‌‌ها را در اختیار دارند. هر کس که در اروپا بخواهد واکسن بزند، واکسن موجود است. مشکل چیز دیگری است. شک و تردیدهای عمیقی نسبت به واکسن‌‌‌ها وجود دارد که منشا آن بی‌‌‌ثباتی‌‌‌های سیاسی کشورها، تئوری‌‌‌های توطئه و فقدان اعتماد به مقامات است.

او افزود: در بلغارستان و رومانی، سطح بالای بی‌‌‌اعتمادی وجود دارد. حتی بسیاری از افراد در جامعه پزشکی دو کشور برای واکسن‌‌‌زدن تردید دارند. از این رو، تعجبی ندارد که این چالش در جامعه این دو کشور نیز وجود داشته باشد.

تردیدها نسبت به واکسن کرونا در حالی در بلغارستان و رومانی مشاهده می‌شود که این دو کشور با چالش افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا از اویل سپتامبر روبه‌رو هستند.

پیش از این مراکز پزشکی معتبر گزارش داده بودند که کشورهایی که میزان واکسیناسیون پایینی دارند، اگر میزان فاصله اجتماعی‌‌‌شان را کاهش دهند، با خطر افزایش بستری‌‌‌ها و مرگ و میر ناشی از کرونا در پاییز روبه‌رو خواهند بود. در همین راستا به دلیل گسترش بیشتر ویروس کرونا، افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌‌‌اند نیز آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

دولت رومانی مقصر واکسیناسیون ضعیف در این کشور را انتشار اخبار دروغین و تئوری‌‌‌های توطئه‌‌‌ای خوانده که در فضای مجازی گسترش یافته است.

در این میان به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا در زمینه واکسیناسیون به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش اول کشورهایی هستند که سطح واکسیناسیون و ایمن‌سازی مناسبی دارند و بخش دوم کشورهایی که همچنان با چالش متقاعد کردن شمار زیادی از افراد برای واکسن زدن روبه‌رو هستند.