مقابله با شرایط انقباضی جابه‌جایی‌های بین‌المللی

او با بیان اینکه شرایط انقباضی و سازوکارهای محافظتی بر تمامی بخش‌های آموزش و نیروی انسانی دانشجو تاثیری نامطلوب گذاشت، ادامه داد: این روند، بر اقتصاد مهاجرت کشورهایی که بخشی از درآمد ناخالص داخلی خود را بر پایه ارائه خدمات آموزشی به نیروی انسانی مهاجر بنا نهاده بودند، تاثیرات گسترده‌ای داشت و علاوه بر کاهش درآمدها، بر بخش‌های آموزش، شاخص نخبگی، نیروی انسانی ماهر و رتبه اقتصادی کشورها نیز تاثیر داشت.

این پژوهشگر حوزه مهاجرت با اشاره به کوچک‌تر شدن مقیاس مهاجرپذیری و به دنبال آن تنزل جایگاه آنان در میزبانی از نخبگان، عنوان کرد: براساس تجزیه و تحلیل جدید، بسته شدن مرزهای کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا که نشات‌گرفته از همه‌گیری ویروس کرونا بود، علاوه بر کوچک شدن مقیاس اقتصاد مهاجرت آموزشی، این کشورها را از ظرفیت نیروی انسانی نخبه و توانمند محروم کرد؛ موضوعی که به گفته هوشی، می‌تواند ضرورت توجه به ایجاد ظرفیت برای توجه به روش‌های هوشمندانه در شرایط این‌چنینی را یادآور شود.

 شرایط نامساعد مهاجرپذیرها در دوران قرنطینه

هوشی با اشاره به برخی از آمارهای مالی و سرمایه‌ای کشورهای مهاجرپذیر افزود: شرایط قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا، اقتصاد استرالیا را به میزان ۷/ ۲ میلیارد دلار دچار آسیب کرد. این موضوع به دلیل از دست دادن درآمدی بود که معمولا توسط بخش مهاجران آموزشی به دست می‌آمد.