ایجاد 45 هزار شغل جدید با «صندوق برکت»

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم ضمن تبریک اعیاد سعید غدیر و قربان و توجه به خط‌مشی امیرالمومنین در دوران امامتشان و توجه و تاکید به موضوع رسیدگی به محرومان و مستضعفان گفت: سیاست اصلی ستاد اجرایی فرمان امام، محرومیت‌زدایی و ایجاد پیشرفت در مناطق کم‌برخوردار کشور با استفاده از توان بیکران مردم و به میدان آوردن ظرفیت‌های بالقوه و باورنکردنی آنان برای حل مشکلات بوده است.

محمد مخبر با اشاره به تلاش ستاد از دو سال پیش برای راه‌اندازی این صندوق افزود: هدف ما از ایجاد این صندوق، تسهیل مسیر اجرای طرح‌های اشتغالزایی توسط خودم مردم است که در گام نخست، این طرح‌ها از طریق بنیاد برکت شناسایی شده و به اجرا درخواهند آمد. ما از دو سال پیش برای دریافت مجوزهای قانونی از بانک مرکزی اقدام کردیم و نهایتا در این مراسم پس از صدور مجوز از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این صندوق فعالیت خود را آغاز می‌کند.

او افزود: این صندوق با سرمایه ۳۵۰میلیارد تومان شروع به کار می‌کند و این سرمایه تا پایان امسال به هزار میلیارد تومان و در کمتر از پنج سال به ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

مخبر عنوان کرد: در گام نخست، از طریق امضای تفاهم‌نامه بین این صندوق و بنیاد برکت، پرداخت تسهیلات برای اجرای ۱۵هزار طرح اشتغالزایی در مناطق محروم و روستایی و ایجاد ۴۵ هزار شغل با سرمایه ۲۵۰میلیارد تومان آغاز می‌شود و درواقع بخشی از ۳۰۰ هزار شغلی که در سال توسط ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد می‌شود، ازاین محل مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت و در ادامه خواهیم توانست با کمک این صندوق و استقبال از طرح‌های خلاقانه مردمی به عددهای بسیار بالاتری نظیر ۵۰۰هزار شغل در سال نیز برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی و با راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی صندوق اشتغالزایی برکت، عموم مردم می‌توانند با مراجعه به این صندوق و ارائه طرح‌های خرد، کوچک و متوسط اشتغالزایی از مزایا و تسهیلات قرض‌الحسنه این صندوق بهره‌مند شوند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، «صندوق برکت» را حائز دو ویژگی بزرگ دانست و افزود: در کشور صندوق‌های قرض‌الحسنه متعددی وجود دارند، اما صندوق برکت دو ویژگی بزرگ و متمایز دارد؛ اول اینکه با توجه به سرمایه هزار میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین صندوق قرض‌الحسنه کشور محسوب می‌شود و نکته دوم اینکه این صندوق هیچ شعبه و ساختمان و تشکیلات فیزیکی ندارد و کاملا بر بستر آی‌تی و اپلیکیشن موبایل و اینترنت تعریف شده تا در مجموعه‌ای چابک و فشرده، تمام اعتبارات صرفا برای اشتغالزایی جوانان صرف شود و از مخارج جاری و هزینه‌های معمول بانک‌ها و صندوق‌ها صرفه‌جویی شود و حتی یک ریال هم خرج ساختمان، خودرو، جذب نیرو و... نشود.

وی افزود: حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های علمی و به‌روز یکی دیگر از اهداف و سیاست‌های این صندوق خواهد بود و به‌زودی این صندوق مرجع بزرگی برای ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد. در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد برکت و صندوق قرض‌الحسنه اشتغال برکت امضا شد.

 

 تولید ۵ میلیون واکسن برکت

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین اخبار از نخستین واکسن ایرانی کرونا گفت: تاکنون نزدیک به ۵میلیون دز واکسن کوو ایران برکت در کارخانه شفافارمد تولید شده که تمام این واکسن‌ها باید در دوره ۱۶ تا ۲۰ روزه تست کنترل کیفیت مورد بررسی و تایید نهایی قرار بگیرند. سیدمصطفی سیدهاشمی افزود: از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دز تحویل وزارت بهداشت شده و سایر واکسن‌های تولیدشده هم پس از طی مراحل تست کنترل کیفیت به‌طور مرتب و هفتگی تحویل این وزارتخانه خواهند شد. سیدهاشمی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام بعد از تولید واکسن، هیچ نقشی در توزیع و تزریق آن ندارد و تمام واکسن‌ها از طریق وزارت بهداشت و سامانه‌ای که برای تزریق عمومی و مراکز واکسیناسیون طراحی شده به دست مردم می‌رسد.