منظور از کارگزاری در این بخشنامه کارگزاری‌های رسمی حقیقی خاص بازرسی از دفاتر قانونی هستند و عبارتند از شخصیت حقیقی حرفه‌ای که پس از طی فرآیند مشروحه در این بخشنامه با اخذ مجوز خاص در زمینه انجام بازرسی دفاتر قانونی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند و در اجرای ماده ۴۷ قانون تامین‌اجتماعی موظف به انجام پروژه‌های محوله هستند.

براساس این بخشنامه، هدف واگذاری انجام بازرسی از دفاتر قانونی کارگاه‌های مشمول با تشخیص سازمان تامین‌اجتماعی به اشخاص حقیقی و حقوقی، با شرح خدمات مندرج در قرارداد منعقده فی‌مابین است. بررسی شرایط متقاضیان کارگزاری‌ به‌منظور اخذ مجوز فعالیت در زمینه بازرسی از دفاتر قانونی بر عهده کمیته بررسی صلاحیت است.

فرآیند بازرسی دفاتر قانونی و اسناد و مدارک واحدهای مورد رسیدگی (اشخاص حقیقی و حقوقی دارای دفاتر قانونی) به‌منظور شناسایی، تشخیص و طبقه‌بندی و کسب شواهد و ثبت اقلام مشمول کسر حق بیمه براساس قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موضوعه و مرتبط سازمان تامین‌اجتماعی و اعلام موارد شناسایی شده در قالب گزارش بازرسی دفاتر قانونی به واحدهای متقاضی است. گزارش موصوف در برگیرنده قابلیت اتکای مدارک ارائه‌شده از سوی واحدهای مورد رسیدگی از تمامی جنبه‌های بااهمیت خواهد بود.

انجام مصاحبه تخصصی به‌منظور جذب پذیرفته‌شدگان در آزمون علمی کارگزاری‌ها به عهده کمیته تخصصی است که از بین متقاضیان دو برابر ظرفیت، گزینش و مصاحبه به‌عمل می‌آید. همچنین در این بخشنامه، کمیته تخصیص مورد توجه قرار گرفته است. این کمیته به‌منظور بررسی توانایی و تخصیص پروژه به کارپذیران و تایید بودجه زمانی پروژه تشکیل می‌شود.

تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور، داشتن حداقل سن ۲۷سال و حداکثر ۶۵ سال سن، انجام خدمت وظیفه عمومی یاداشتن معافیت دائم برای آقایان، داشتن توان جسمی و روحی لازم و عدم‌اشتهار به فساد مالی و اخلاقی، عدم‌سابقه محکومیت کیفری موثر، عدم‌اشتغال در سایر مشاغل (دولتی و غیردولتی) و سپردن تضمین و وجه‌الضمان حسن انجام کار در قالب یکی از اوراق بهادار مندرج در آیین‌نامه مالی سازمان، به عنوان شرایط عمومی متقاضیان اخذ مجوز کارگزاری در این بخشنامه نام برده شده است. داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی حسابداری، حسابرسی یا یکی از رشته‌های مرتبط از جمله مدیریت با تمامی گرایش‌ها و اقتصاد و احراز یکی از شرایط مربوطه به عنوان شرایط اختصاصی متقاضیان اخذ مجوز کارگزاری اشاره شده است.

در خصوص فرآیند اخذ مجوز و ابلاغ ایجاد کارگزاری قید شده که برای اجرای طرح مذکور، جذب متقاضیان صرفا از طریق برگزاری آزمون علمی و مصاحبه خواهد بود. اداره‌کل منابع انسانی با همکاری دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌ها و موسسه نسبت به برگزاری آزمون علمی اقدام می‌کند.