واریز پیش‌پرداخت خرید ۸/ ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس

در دی ماه، عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشته بود: «براساس توافقات وزارت بهداشت و درمان کشورمان، برای دریافت تعداد ۸/ ۱۶میلیون دز واکسن کوواکس، پیش‌پرداخت توافقی برای خرید واکسن مورد نظر با تلاش همکارانم در امور بین‌الملل و به‌رغم موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، با همکاری ۲ بانک ایرانی و ۳ بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.» او در ادامه یاداشت خود گفته بود: «مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تا‌یید مسوولان محترم وزارت بهداشت، تا‌مین ارز خواهد شد. امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد دریافت و بهره‌برداری از واکسن‌های خریداری‌شده و به‌خصوص واکسن‌های تولیدی در داخل کشور باشیم.»

استفاده از منابع در ژاپن برای خرید واکسن

یک ماه و نیم بعد از خبر تخصیص ارز بانک مرکزی برای واردات واکسن کرونا، ۴ اسفند ماه، در دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با سفیر ژاپن، پیشنهاد استفاده از منابع ایران در ژاپن برای خرید واکسن کرونا مطرح شد.   در  این دیدار، رئیس کل بانک مرکزی با سفیر ژاپن نحوه استفاده از منابع بانکی ایران در ژاپن را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند و سفیر ژاپن در ایران نیز ضمن قدردانی از تلاش بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت بدهی‌های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های ژاپنی، پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح کرد. همچنین در این دیدار سفیر ژاپن بر اهتمام سفارت این کشور در ایجاد ارتباط بین بانک‌های مرکزی دو کشور به‌منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تا‌کید کرده بود.

تامین هر گونه تقاضای ارز برای واردات واکسن کرونا

در آخرین روز از اولین ماه سال‌جاری، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه مجازی خود نوشت: ضرورت تا‌مین واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون علیه ویروس کرونا قطعا باید مهم‌ترین دغدغه کشور باشد.   همتی در این یادداشت گفته بود: «هرگونه درخواست و اعلام وزارت بهداشت برای پرداخت ارز بابت واردات واکسن تا‌مین می‌شود. تا‌ کنون نیز براساس میزان تقاضا و درخواست برای خرید واکسن از کشورهای روسیه و چین، ارز لازم تا‌مین و واردات انجام شده است. در حال حاضر نیز تخصیص ارز برای واردات با ارز نیمایی، براساس دستور رئیس‌جمهور، در اولویت تا‌مین است. بنگاه‌های بزرگ توانمند می‌توانند در انجام مسوولیت‌هایی اجتماعی خود با هماهنگی وزارت بهداشت نقش‌آفرینی کنند.»

تامین ارز به درخواست وزارت بهداشت

تاکنون همتی در بسیاری از یادداشت‌های خود بر این موضوع تا‌کید کرده است که بانک مرکزی آمادگی لازم برای تخصیص مبالغ بسیار بیشتر برای خرید واکسن کرونا را دارد. همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی هرگونه تا‌مین ارز توسط این بانک را منوط به تا‌یید وزارت بهداشت اعلام کرده است. عبدالناصر همتی در آخرین یادداشت خود که روز پنج‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری یک میلیون دز واکسن کرونا را بنا بر درخواست وزارت بهداشت اعلام کرد.

اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری

ارز مورد نیاز برای واردات یک میلیون دز واکسن کرونا پرداخت شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل این بانک در یاداشتی در اینستاگرام از اولین پرداخت ارزی بانک مرکزی برای واردات فوری یک میلیون دز واکسن خبر داد. همتی در این یادداشت نوشت: «هفته گذشته اعلام کردم که بانک مرکزی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات واکسن کرونا تخصیص داده است. امروز بنا به درخواست وزارت بهداشت، اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری یک‌میلیون دز از یک مجموعه چند میلیون دزی واکسن کرونا انجام شد.» او در ادامه یادداشت نوشت: «طبق اطلاع‌، این محموله شنبه دردسترس قرار خواهد بود. مجموعه واکسن مورد اشاره علاوه بر سفارش‌های قبلی و در جریان واردات است.»