نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط کنونی در کل دنیا روند دیپلماسی تغییر کرده و بیشتر بر سر مسائل و موضوعات اقتصادی بحث و تبادل‌نظر می‌شود تا هر کشور سهم بیشتری از بازار اقتصادی جهانی را به خود اختصاص دهد که این نشان می‌دهد، بیشتر کشورها غیر از دیپلماسی سیاسی به‌دنبال ارتباط با سایر کشورها بر سر مسائل اقتصادی و حتی زیست‌محیطی هستند.  امروزه موضوعات متعددی از قبیل آب، گرد و غبار و ریزگردها از جمله مسائل و موضوعات مرتبطی هستند که باید موردتوجه اکثریت مسوولان قرار بگیرند که بخشی از این مشکلات از سوء‌مدیریت‌ها نشات گرفته و قسمتی از ناآگاهی آمایش سرزمینی که به میزان حاصلخیزی زمین و بارندگی‌ها و خصوصیات زیست‌محیطی مرتبط می‌شود و متاسفانه متولیان با همان اقدامات بی‌اثر درصدد برطرف کردن مشکلات و اداره کردن موضوعات زیست‌محیطی هستند که منجر شده شاهد بی‌تحرکی شدید در حوزه دیپلماسی محیط‌زیست با کشورهای همسایه باشیم.

یوسفی ادامه داد: درحال‌حاضر نه تنها در زمینه دیپلماسی سیاسی شاهد اقدامات خوشایندی نبودیم بلکه در حوزه دیپلماسی زیست‌محیطی از حقابه هیرمند گرفته تا گرد و غبار و ریزگردهای ترکمنستان و عراق شاهد دیپلماسی موثری نیستیم. امیدواریم مسوولان محیط‌زیست با همتایان خود در سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان رایزنی قوی و مثمرثمری در مورد حل مشکلات زیست‌محیطی داشته باشند. فراموش نکنیم امسال به‌دلیل کاهش بارندگی و ذخایر آب‌های زیر زمینی با هجوم ریزگردها مواجه خواهیم بود که بخشی از این ریزگردها مربوط به موضوعات داخلی است.  سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی گفت: اگر به مشکلات زیست‌محیطی استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی توجه نشود، بی‌شک با معضلاتی از قبیل مهاجرت و خالی شدن مرزها روبه‌رو خواهیم بود و معضل مهاجرت مشکلات امنیتی را به‌دنبال دارد که جبران چنین مشکلاتی هزینه زیادی برای کشور دارد.

او خاطرنشان کرد: منابع خوبی برای محیط‌زیست در بودجه اختصاص داده شده است، اما عملکرد مثبتی درخصوص حفاظت از آنها شاهد نیستیم. حتی مبلغی از صندوق توسعه ملی برای حل معضل ریزگردها در نظر گرفته شده، اما نتیجه مطلوبی حاصل نشد. باید سازمان‌های مربوطه از جمله محیط‌زیست و سازمان مدیریت بحران در این خصوص به مردم پاسخگو باشند و مجلس هم پیگیر اعتبارات اختصاص داده شده برای حل مشکل ریزگردها خواهد بود.