رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه چیزی نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر از نیروی انسانی دولت را کم کرده‌ایم افزود: روش کاستن از نیروها خروجی طبیعی و کنترل ورودی بوده‌است؛ یعنی ما هیچ برنامه‌ای برای اخراج کارکنان یا بازخرید آنها نداریم. این مقام مسوول با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری باشد عنوان کرد: رویه‌ها و دستورالعمل‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده تا دستگاه‌ها بتوانند بر ارتقای بهره‌وری حوزه مسوولیت خودشان نظارت و در جهت ارتقای بهره‌وری تلاش کنند.

۴۰ درصد مردم از عملکرد سازمان‌های دولتی رضایت ندارند

او خاطرنشان کرد: مردم به دستگاه‌های اجرایی رضایتمندی بیشتری را نشان داده‌اند، بنابراین دستگاه‌هایی که بیشتر مورد مراجعه مردم قرار می‌گیرند، آنهایی هستند که اساسا خدمات به مردم ارائه می‌دهند مثلا دانشگاه‌ها محل ارائه خدمات به مردم نیست. دانشجوها و استادان با دانشگاه‌ها در ارتباط هستند ولی مردم به بیمارستان‌ها مراجعه و از آنها خدمات دریافت می‌کنند.

انصاری با اشاره به برنامه توسعه دولت الکترونیک افزود: این برنامه از اوایل دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم به جمع‌بندی خوبی رسید، ۲۳ پروژه ملی تعریف شده که ذیل هر یک از این پروژه‌ها، زیر پروژه‌هایی نیز تعریف شده‌است، برای هر یک از این پروژه‌ها یک یا دو دستگاه متناسب با کارکرد، مسوولیت پیدا کردند تا اجرا را برعهده بگیرند.

او ادامه داد: مثلا در حوزه سلامت الکترونیک محوریت کار با وزارت بهداشت، در حوزه تجارت الکترونیک محوریت با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. طبق آخرین گزارشی که در شورای‌عالی فناوری اطلاعات ارائه شد، حدود ۱۳ پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت تعریف شده داشتند و به بهره‌برداری رسیدند و درحال تکمیل هستند. حدود ۶ مورد در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد و مابقی زیر ۵۰ درصد پیشرفت داشتند. باید بتوانیم اکثر این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم اما از زمان‌بندی عقب مانده‌ایم. قرار شد تا در دهه فجر یک بخش دیگر و نهایتا در خرداد سال ۱۴۰۰ تمام ۲۳ پروژه به بهره‌برداری برسد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به پروژه سامانه ملی خدمات گفت: مسوولیت این سامانه با سازمان امور اداری و استخدامی است، بنابراین با آدرس مردم دات‌آی‌آر تعریف شده است. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ خدمت دستگاه‌های اجرایی به مردم ارائه می‌دهند از این میزان خدمت ۳۰۰۷ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن را دارند. تا پایان شهریور ماه ۲۲۷۰ خدمت به‌صورت الکترونیکی درآمد و در دستگاه‌های مختلف انجام شد.

او اظهار کرد: در سامانه ملی خدمات دولت، هر دستگاهی که خدمتی را ارائه می‌دهد به این سامانه لینک می‌شود و مردم می‌توانند برای دریافت خدمت به این سامانه مراجعه کنند، در این سامانه می‌توان خدمت را سفارش داد.

انصاری افزود: میز خدمت با اهداف دیگری تنظیم شده‌است، مردم در راهروهای ادارات به قسمت‌های مختلف مراجعه می‌کنند و در بسیاری از موارد خدمت موردنیاز را دریافت نمی‌کنند، میز خدمت تمرکزی برای ارائه خدمت است، بنابراین خدمت گیرنده نباید در محیط اداره سرگردان شود و در نهایت نتواند سرویس مورد نیاز را دریافت کند. او افزود: فروردین سال ۹۶ سامانه حقوق و مزایا را به‌صورت آزمایشی زیر بار بردیم و بعدها به تدریج دستگاه‌ها اطلاعات حقوق و مزایای کارمندانشان را در آنجا پیش بینی کردند. تکلیف برای تمام دستگاه‌ها مشخص شده اما عمل فقط از سوی دستگاه دولت است که اطلاعاتش را در این سامانه بارگذاری کرده‌است.

انصاری گفت: طبق قانون هر دستگاهی باید یک آیکون با عنوان مشاهده حقوق و مزایا بگذارد این سامانه به لحاظ مسائل امنیتی نباید در اختیار همه قرار بگیرد. سامانه طوری طراحی شده که حقوق و مزایای کل کشور را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهد هر دستگاهی باید اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سایت بگذارد.

همه کارکنان حق ارتقای شغلی دارند

او با اشاره به اینکه ما یک نظام ارزیابی افراد واجد شرایط مدیریت داریم افزود: یعنی کلیه کسانی که می‌خواهند به مشاغل مدیریتی منصوب شوند، باید در کانون‌های ارزیابی که خارج از دستگاه‌ها هستند ارزیابی لازم را انجام دهند. ممکن است پذیرفته‌شدگان در برخی از حوزه‌ها آموزش‌هایی را ببینند، بنابراین ابتدا باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند و سپس در بانک اطلاعاتی دستگاه گنجانده شوند، همه کارکنان حق دارند تا ارتقای شغلی پیدا کنند. رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: ما این حق را به همه کارمندان می‌دهیم تا اگر فکر می‌کنند توانایی مدیریتی دارند، مورد ارزیابی قرار بگیرند. در بانک اطلاعاتی ما اگر مثلا ۵۰ پست مدیریتی داریم ممکن است ۱۰۰ نفر افراد ارزیابی شده و تایید شده وجود داشته باشد، در انتصاب‌ها فراخوان می‌دهیم.