بسته سیاستی مهار کرونا

درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان درحال تجربه موج دوم همه‌گیری کووید-۱۹ هستند، بحث بر سر روش‌های مواجهه با پدیده‌ای که سبب مرگ بیش از ۷/ ۱ میلیون انسان و ابتلای ۸۰ میلیون نفر به این ویروس شده است، در محافل آکادمیک و در میان سیاست‌گذاران بالا گرفته است. برخی تصمیم‌گیران و تحلیلگران از پیامدهای منفی اقتصادی و بهداشتی این پدیده نگران هستند و از رویکرد مصونیت گله‌ای حمایت می‌کنند. در مقابل برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که باید در مقابل شیوع ویروس مقاومت کرد حتی اگر به قیمت ادامه محدودیت‌ها و افزایش پیامدهای منفی اقتصادی باشد. طرفداران این نگاه، هدف اصلی خود را ممانعت از فشار بر سیستم بهداشت و درمان کشورها تا زمان تزریق گسترده واکسن کرونا می‌دانند. بحث و اختلاف‌نظر میان سیاست‌گذاران هر دو طیف از زمان شیوع کرونا در جهان تا به امروز، پابرجاست. در این میان مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصادی اروپا به بررسی و توصیف سیاست‌های موثر و کم‌هزینه‌تر پرداخته است. این مرکز پژوهشی تاکید دارد که با به کارگیری برخی از سیاست‌ها می‌توان توامان با کاهش آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و بهداشتی؛ نرخ مبتلایان به کووید-۱۹ را به‌طور محسوسی کاهش داد.

نقطه شروع، فاصله‌گیری اجتماعی

مرکز مطالعات سیاست‌گذاری اقتصادی اروپا همچون سایر مراکز پژوهشی و سیاست‌گذاری، تاکید نخست خود را بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گذاشته است. آموزش، تشویق و اطمینان از رعایت فاصله‌گیری اجتماعی میان افرادی که در خانه‌های مختلف زندگی می‌کنند، نخستین و کم‌هزینه‌ترین توصیه این مرکز برای مهار ویروس است. گرچه رعایت فاصله یک‌متری میان افراد همواره توصیه شده است اما انتقال ویروس با رعایت فاصله‌های بیش از یک‌متر با احتمال بیشتری کاهش می‌یابد. این گزارش تاکید می‌کند ممنوعیت دورهمی‌ها و تجمعات غیرضروری در فضای سربسته و اجباری کردن رعایت فاصله اجتماعی در محیط‌های باز از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که سیاست‌گذار باید در جامعه خود اجرایی کند. اعمال محدودیت بر سفر به‌ویژه بین شهرهای با آمار بالای ابتلا و شهرهای با ابتلای کمتر برای جلوگیری از شیوع بیشتر در کشور، گام دیگری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که به سیاست‌گذاران توصیه می‌شود. علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجباری کردن استفاده از ماسک‌های تایید شده، در محیط‌های عمومی سربسته، از دیگر راه‌های کم‌هزینه برای مهار کرونا است. این اجبار خصوصا میان افرادی که بیشترین تماس را با افراد جامعه دارند مانند کارمندان سیستم حمل‌ونقل عمومی، صندوق داران فروشگاه‌ها و معلم‌ها بیشتر مورد تاکید است.

توزیع گسترده تست‌ کرونا

سرمایه‌گذاری برای افزایش شمار تست‌ها در جامعه، به ویژه در میان گروه‌هایی که در معرض آسیب بیشتری هستند، مانند پرستاران، کادر درمان، فروشندگان مواد غذایی و مسوولان حمل‌ونقل عمومی، دیگر راهکار پیشنهادی این پژوهشکده است. قابل ذکر است که انجام این تست میان این گروه‌ها باید با فاصله زمانی کوتاه و به‌طور مرتب انجام شود تا اثربخشی آن مشاهده شود. این روش از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای قطع زنجیره شیوع ویروس است. گرچه این واقعیت اجتناب‌ناپذیر است که در این میان بسیاری از کشورها با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی و بحران در امکانات بهداشتی مواجهند و نمی‌توانند تست گسترده را حتی به قیمت خسارت‌ بیشتر اقتصادی، عملیاتی کنند. با نظر به آمار ارائه شده، به‌نظر می‌رسد حمایت از تست‌های گسترده میان گروه‌های آسیب‌پذیر که در خطر شیوع یا در خطر انتقال ویروس قرار دارند، نسبت به اعمال محدودیت‌ها، پیامدهای منفی کمتری در ابتلا به ویروس و در اقتصاد دارد.

تهویه و ضدعفونی مستمر

تجهیز کردن اماکن پرتردد همچون وسایل حمل‌ونقل عمومی، سوپرمارکت‌ها و کارخانه‌ها به دستگاه‌های تهویه هوا، از موثرین راهکارها برای مهار کووید-۱۹ است. جابه‌جایی هوا خصوصا در فصل پاییز و زمستان که مردم بیشتر در مکان‌های سرپوشیده هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که ضدعفونی کردن محیط‌های پرتردد با استفاده از اشعه ماورای بنفش به‌صورت مستمر و حداقل یک‌بار در روز از گسترش ابتلا به کرونا ممانعت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از اشعه ماورای بنفش در ضدعفونی کردن معابر، آسانسورها و کف اتاق‌ها اثرگذاری بالایی دارد.

آموزش و بازدید از راه دور

پژوهش انجام شده توسط مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصادی اروپا تاکید دارد که سیاست‌گذار باید هر سیاست را متناسب با میزان آسیب‌پذیری از ویروس مطابقت دهد. اعمال سیاست‌های متفاوت برای فضای مدارس، دانشگاه‌ها و کودکستان‌ها، متناسب با احتمال ابتلا به کووید-۱۹ از این دست ملاحظات هستند. از آنجا که احتمال ابتلا به ویروس در میان افراد با سنین بالا بیشتر است، لازم است که دانشگاه‌ها به آموزش از راه دور روی آورند و آن را ترویج دهند. در مقابل کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی با رعایت کمترین برخورد میان افراد، به کار خود به‌صورت حضوری ادامه دهند. گرچه برای اجرایی شدن موثر چنین سیاست‌هایی باید به کودکان برای رعایت فاصله اجتماعی در منزل آموزش داده شود تا افراد سنین بالاتر به ویروس مبتلا نشوند. استفاده از ابزارهای آموزش از راه دور، این روزها کارکرد دیگری هم دارد. تشویق افراد جامعه به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز و اپلیکیشن‌های جدید برای برقراری تماس با افراد دیگر و انجام بازدید از یکسو و از سوی دیگر اطمینان بخشی در جهت تامین امنیت کاربران در استفاده از این ابزارهای مدرن از دیگر پیشنهادهای این مرکز است. مطالعات نشان می‌دهد ترویج استفاده از تکنولوژی، اثرگذاری بالایی در مهار کووید-۱۹ داشته است. به‌رغم تلاش‌هایی که برای فاصله‌گذاری اجتماعی و آموزش از راه دور می‌شود باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای عدم برخورد کارمندان در ساعات یکسان و ممانعت از ایجاد پیک ترافیک از دیگر تلاش‌ها برای مهار ویروس است. از آنجا که کار از راه دور برای همه صنوف امکان‌پذیر نیست، مدیریت ترافیک از دیگر مسوولیت‌های سیاست‌گذار است.

پیشگیری به جای درمان

آسیب‌های اقتصادی و بهداشتی زمانی به حداقل خود می‌رسد که سیاست‌گذار، پیشگیری را به‌جای درمان، مرجع تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهد. از همین‌رو توصیه می‌شود که افراد جامعه به ویتامین دی و زینک به‌طور گسترده تجهیز شوند تا احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش دهند و از بار هزینه‌‌های درمان بکاهند. پرواضح است که اجرایی شدن هرچه گسترده‌تر و سریع‌تر این سیاست‌ها بر ارتقای اثرگذاری آن اثر مستقیم دارد. به‌طور ایده آل اجرایی شدن چنین سیاست‌هایی زمانی بیشترین اثر خود را دارد که آمار ابتلا، ارقام نجومی نباشد وگرنه باید برای مهار کووید-۱۹، طرحی نو در انداخت.