به گزارش «ایرنا» ، جمشید انصاری در مراسم گردهمایی دبیران و اعضای هیات‌های مرکزی گزینش سراسر کشور با هدف بزرگداشت روز گزینش و بررسی راهبردهای اجرایی در تحول نظام گزینش کشور و حاکمیت شایسته‌سالاری گفت: امام خمینی‌(ره) در ۱۵ دی‌ماه ۱۳۶۱ در اعتراض به رویه‌هایی که هیات‌های تشکیل‌شده به نام گزینش در طول دو سال اول فعالیت‌شان از سال ۵۹ تا ۶۱،  اتخاذ کرده بودند دستور انحلال آن هیات‌ها و تشکیل هیات‌های جدید را صادر کرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌هایی که به حضرت امام (ره) رسیده بود، این رویه را منطبق با مبانی و ارزش‌های اسلامی تشخیص ندادند و با فرمانی که در روز ۱۵ دی‌ماه ١٣٦١ صادر کردند، حکم انحلال هیات‌های موجود را صادر و بر تشکیل هیات‌های جدیدی تاکید و همچنین ویژگی‌های اعضای آن و همین‌طور رویه انجام فعالیت را در آن فرمان مشخص کردند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه روز ۱۵ دی‌ماه سال ۶۱ اصول و چارچوبی درخصوص تشکیل هیات‌های جدید برای امر گزینش تبیین شد، گفت: ویژگی‌هایی که حضرت امام (ره) برای این هیات‌های جدید بیان کرده بودند، به نوعی مشخص می‌کرد که باید افرادی متفاوت با رفتار، روش‌ها و عملکردی متفاوت در امر گزینش فعالیت کنند. معاون رئیس‌جمهوری با برشمردن مشخصاتی که حضرت امام خمینی (ره) برای اعضای هیات‌های گزینش تعیین کردند، بیان کرد: ایشان تاکید داشتند هیات‌های جدیدی متشکل از افراد صالح، متعهد، عاقل، صاحب اخلاق کریمه، فاضل و متوجه به مسائل روز تشکیل شوند. انصاری با اشاره به ویژگی‌های عملکردی مورد نظر امام (ره) برای این افراد گفت: در این فرمان تاکید شد میزان حال فعلی افراد است و باید از تجسس در احوال شخصی افراد اجتناب شود؛ اساسا آموزش داوطلبان استخدام در نظام اداری به بررسی وضعیت آنها تقدم دارد و ایشان تاکید کردند که جزواتی تهیه شود و در اختیار داوطلبان استخدام قرار بگیرد تا آنها با مطالعه جزوات به آن حداقل‌هایی که برای کار در دستگاه اجرایی نیاز دارند، آشنایی لازم پیدا کنند و سوالات گزینشگران در چارچوب همان آموزش‌ها قرار بگیرد، نه اینکه بروند تفحص و تجسس کنند و رویه‌ای داشته باشند که مورد نظر حضرت امام (ره) نبود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به سیاست‌های کلی نظام اداری که در سال ۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد،  اظهار کرد: در بند ۳ این سیاست‌ها، سیاست مشخصی در رابطه با گزینش نیروی انسانی ابلاغ شد؛ با این عنوان: «بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی برای جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ‌نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای وغیرحرفه‌ای». درواقع در این بند مجددا بر همان نکته‌ای که مدنظر حضرت امام (ره) بود، تاکید شد؛ ولی تاکید جدیدی برای به‌روزآوری روش‌های گزینش منابع انسانی صورت گرفت.