بر پایه این برنامه مقرر شده تا پایان سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲ میلیارد دز واکسن کووید-۱۹ در ۱۹۰ کشور مشارکت‌کننده در این برنامه به‌طور عادلانه توزیع شود. کوواکس ضمن مشارکت در خرید و تحویل واکسن به ۹۲ کشور از خرید واکسن توسط سایر کشورهای عضو این برنامه پشتیبانی می‌کند. یکی از واکسن‌هایی که در سبد خرید کوواکس قرار گرفته است، واکسن آکسفورد- آسترازنکا است. این واکسن ارزان بوده، در دمای یخچال نگهداری می‌شود و نیازی به نگهداری در شرایط سخت ندارد. به گفته مسوولان، ایران با شرط امکان انتخاب واکسن در طرح کوواکس حضور دارد تا بتواند مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کند. تاکنون سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کوواکس، ۱۸ تولید‌کننده واکسن کرونا را انتخاب کرده است. خرید واکسن می‌تواند در کنار تولید داخلی آن، شرایط را برای واکسیناسیون جدید مهیا کند. درحال‌حاضر ایران سه استراتژی را در پیش گرفته است: خرید واکسن تایید شده از کشورهای خارجی، تولید مشترک واکسن با یک کشور خارجی و تولید انبوه داخلی برای واکسیناسیون تمام جمعیت کشور. در این شرایط، خرید واکسن ارزان قیمت خارجی می‌تواند کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر کشور را در مقابل این بیماری واکسینه کند.

تایید واکسن آکسفورد

مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید عرضه این واکسن از چهارم ژانویه آغاز می‌شود و پخش آن در چند هفته اول سال جدید میلادی سرعت بخشیده می‌شود. بریتانیا ۱۰۰ میلیون دز به شرکت آسترازنکا سفارش داده که برای واکسیناسیون ۵۰ میلیون نفر کافی است. به گزارش بی‌بی‌سی تایید واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا به معنای موثر و بی‌خطر بودن این واکسن است.تایید واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۰ طراحی شد و در ماه آوریل روی اولین داوطلب آزمایش شد. از آن زمان با تزریق این واکسن آزمایش‌های بالینی گسترده‌ای روی هزاران نفر انجام شده است.این واکسن در دو نوبت به فاصله چهار هفته تزریق می‌شود.

گمان می‌رود با اعطای مجوز واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا، سرعت واکسیناسیون افزایش یابد، چراکه این واکسن ارزان و نگهداری آن آسان است. بر خلاف واکسن فایزر بایون‌تک که به نگهداری در دمای زیر ۷۰ درجه نیاز دارد، واکسن آکسفورد را می‌توان در درجه یخچال نگه داشت. تاکنون ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا واکسن زده‌اند. بریتانیا واکسیناسیون گسترده کووید-۱۹ را سه‌شنبه ۱۸ آذر(هشتم دسامبر) آغاز کرد و آن را روز پیروزی (V-Day) نامید.بنابر اعلام دولت، افراد مسن، ساکنان خانه‌های سالمندان و کارکنان بهداشت و مراقبت در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. مجوز واکسن جدید درحالی صادر می‌شود که بریتانیا از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در این کشور خبر داده بود و اکنون نیز با افزایش شدید شمار مبتلایان مواجه است.