به گزارش روابط عمومی انجمن بهره‌وری ایران، مهندس نصرالله جهانگرد، رئیس هیات‌مدیره انجمن بهره‌وری ایران و معاون اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مدیریت این نشست را بر عهده داشت، در ابتدای این نشست در سخنان کوتاهی با تاکید بر اینکه بهره‌وری بدون نوآوری غیر ممکن است، تصریح کرد: بهره‌وری از برنامه چهارم توسعه به‌عنوان بخش لاینفک توسعه ایران مطرح شده و در برنامه‌های توسعه نیز پیش‌بینی شده بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی از بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌ها و نهاده‌های موجود حاصل شود که متاسفانه این موضوع محقق نشده است. بنابراین بررسی هر دو موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است، بر همین اساس این نشست به این دو مقوله مهم اختصاص یافته است.

باید به سمت اقتصاد دانش‌محور یا نوآورمحور جهش داشته باشیم

در ادامه این نشست، مهندس خسرو سلجوقی، عضو سابق هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عوامل توسعه دانایی یعنی سرمایه انسانی، تکنولوژی و شکل‌گیری فرآیند نوآوری گفت: از عوامل مهم سرمایه‌گذاری از گذشته تا به امروز، توجه به آینده و مولفه‌های زیست محیطی بوده که موضوع بسیار مهمی است و باید به‌عنوان سرمایه استراتژیک در بحث نوآوری و بهره‌وری مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: با گذار دوران‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بشر که با کشاورزی شروع شده و به تکنولوژی و نوآوری می‌رسد، امروزه بشر وارد عصر جدیدتری با عنوان عصر مفهومی شده است که ما در این مسیر بسیار پیچیده به یک فضای بی نظمی می‌رسیم.

سلجوقی خاطرنشان کرد: سرعت تغییر و تحولات بسیار بالا است که علت اصلی آن ورود تکنولوژی‌های پیش برنده ایی است که در حوزه فناوری ایجاد شده و این تکنولوژی‌های پیش برنده موجب انباشت دانش و اطلاعات شده است. همچنین به واسطه پلت‌فرم‌های اجتماعی ایجاد شده، هم افزایی خیلی بالایی شکل گرفته که در نتیجه موجب شده تصمیم گیری‌ها آنی و فوری باشند و این امر یک توانمندی اقتصادی و مدیریتی می‌خواهد. وی با اشاره به سرعت رشد و دانش تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی در اشتراک گذاشتن افکار، ایده‌ها و نظرات همه مردم بسیار موثر هستند و یکی از دلایل انباشت بسیار سریع اطلاعات همین پلت‌فرم‌ها به شمار می‌آیند.

عضو سابق هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در ادامه به تقسیم‌بندی محورهای اقتصاد بر اساس اقتصادهای مبتنی‌بر رشد منبع، اقتصاد‌های مبتنی‌بر رشدکار و اقتصاد‌های مبتنی‌بر رشد نوآور و دانش‌محور پرداخت و گفت: ما درحال حاضر در حال گذر از یک اقتصاد منبع محور به یک اقتصاد کارآ محور هستیم اما تحولاتی که پیش روی ماست ما را ملزم می‌کند که به سمت اقتصاد دانش‌محور یا نوآورمحور جهش داشته باشیم. وی با بیان مثال‌هایی در هر یک از اقتصادهای مبتنی‌بر منابع، کار و نوآوری از جمله Royal Dutch Shell، BMW و Google، تاکید کرد: شرکت گوگل چون از نوآوری و دانش استفاده می‌کند، بسیار پیشتازتر از بقیه شرکت‌های مذکور است.

مهندس سلجوقی در ادامه با بیان اینکه بهره‌وری را نسبت خروجی به ورودی تعریف کنند، اذعان کرد: از آنجایی که در کشور ما فرآیندکارها بسیار پیچیده است، عموما این خروجی پایین‌تر از ورودی است، بنابراین ما باید با ورودی‌های کمتر و فرآیندهای چابک‌تر و ساده‌تر به خروجی بالاتر برسیم که عامل این تغییر، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به گفته وی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه (Network) عواملی کمک کننده در این زمینه هستند و استفاده از  فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشاورزی و صنعت منجر به رشد اقتصادی کشور می‌شود. عضو سابق هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: کشاورزی می‌تواند محور توسعه باشد به شرطی که بهره‌وری بالاتری داشته باشیم. اما چون بهره‌وری در کشور ما پایین است، خیلی کمتر از آن بهره گرفته می‌شود. در حالی که صنعت کشاورزی در کشور ما پتانسیل آن را دارد که بهتر از این چیزی که هست، باشد.

 غفلت از نوآوری‌ها تنها به منزله از دست رفتن فرصت‌ها نیست به منزله از دست دادن آینده است

در ادامه هشتمین نشست عصرانه انجمن بهره‌وری ایران، دکتر علی وحدت، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به گزارش‌های جهانی از وضعیت اقتصاد دنیا و ایران، به کاهش رتبه ایران طی چند سال گذشته در رقابت پذیری جهانی GCI اذعان کرد و گفت: البته این کاهش رتبه نمایانگر عقبگرد در همه حوزه‌ها نیست، در برخی از حوزه‌ها خوب عمل کردیم و در بعضی خوب عمل نکردیم. به‌عنوان مثال در حوزه کسب و کار و رقابت پذیر کردن حوزه اقتصاد خیلی عقب هستیم، اما در حوزه سرمایه انسانی و بعضی خدمات مثل سلامت اوضاع نسبتا خوبی داریم. وی در ادامه به تحلیل گزارش شرکت مشاوره بین‌المللی مکنزی که آخرین بار در سال ۱۹۹۵ در رابطه با ایران به صورت اختصاصی تهیه شده، پرداخت و گفت: در این گزارش تاکید شده است که اقتصاد ایران به راحتی می‌تواند از یک اقتصاد ۵۰۰ میلیارد دلاری به یک اقتصاد ۱۰۰۰ میلیارد دلاری ارتقا پیدا کند، اگر به برخی عوامل اثرگذار در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به گفته وحدت، مهم‌ترین مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده، موضوع رتبه پایین و اثر بسیار کم بهره‌وری در مجموع نهادهای کشور است که برای ارتقای آن، بر مهارت آفرینی نیروی کار و ارتقای بهره‌وری آن، بهبود محیط کسب و کار (شامل افزایش نرخ مشارکت نیروی کار از جمله بهره‌مندی بیشتر از حضور بانوان در محیط کار)، تثبیت نرخ ارز، کاهش تورم، ایجاد شفافیت و پاسخگویی دستگاه‌های حاکمیتی تاکید شده است. وی‌ توجه به نوآوری، توسعه فناوری همراه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی را راهکارهای بهبود اقتصاد ایران برشمرد و گفت: اگر تقسیم‌بندی محورهای اقتصادی که شامل منابع، کار، نوآوری و دانش را بپذیریم باید در نظر گرفت در همه این موارد بهره‌وری موضوع بسیار مهمی است و نوآوری در بهره‌وری نقش استراتژیک خواهد داشت. رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: در این دسته‌بندی‌ها، نوآوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مقوله بااهمیتی است؛ چراکه دارای دو جنبه  بسیار مهم بوده؛ اول اینکه خود آنها ذاتا تحول‌آفرین هستند و محصول آنها موجب رشد و توسعه می‌شود، دوم اینکه اینها گروه‌هایی هستند که کار آنها موجب توانمندسازی سایر حوزه‌ها خواهد شد.

 رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی  تاکید کرد: قطعا با تلفیق این پیشران‌ها با سایر حوزه‌ها مثل کشاورزی، صنعت و خدمات ما شاهد پیشرفت، نوآوری، تحول و بهبود ضرایب رشد در کشور خواهیم بود. دکتر وحدت به عملکرد این صندوق نیز اشاره و اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای کل چرخه عمر یک نوآوری، از ایده تا عمل، سبدهای حمایتی در نظر گرفته و در این بین از مجموعه‌های اقماری صندوق، سایر صندوق‌های پژوهشی کشور و سایر نهادهای بازیگر در حوزه نوآوری کمک خواهد گرفت. به گفته وی، طی ۱۰ سال گذشته حجم خدمات صندوق بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته و با همان نیروی کار ثابت، هزینه ارائه خدمات به یک‌دهم رسیده که این موضوع نشان‌دهنده بهره‌وری در خود صندوق نیز هست.

رئیس هیات‌عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان سخنان خود تاکید کرد که غفلت از نوآوری‌ها تنها به منزله از دست رفتن فرصت‌ها نیست، بلکه به‌منزله‌ از دست دادن آینده است.

تولید محتوا، عامل بسیار استراتژیک در حوزه نوآوری و بهره‌وری است

سخنران بعدی هشتمین عصرانه بهره‌وری انجمن بهره‌وری ایران، حسین خسروی، مدیرعامل شرکت ادونچر و هم بنیانگذار مجموعه ویکست بود.

وی در ابتدا به روند فعالیت شرکت ادونچر اشاره کرد و گفت: طی چهار سال این شرکت، استارت‌آپ‌های مختلفی را بررسی و در این مدت از تعدادی از آنها حمایت کرده است. خسروی با بیان اینکه یکی از کارهای اصلی این مجموعه در حوزه تولید محتوا است، خاطرنشان کرد: موضوع تولید محتوا و رسانه عامل بسیار استراتژیک در حوزه نوآوری و بهره‌وری است. تولید محتوای صنعتی بسیار مهم است و سهم بسزایی نیز در تولید ناخالص ملی کشور دارد.  وی با اشاره اینکه این گروه دارای یک استودیو تخصصی و مجهز است و ظرفیتی که در این استودیو ایجاد شده، چند‌برابر سازمان‌های دولتی در این حوزه است،  گفت: نیروی کار ایرانی در حوزه تولید محتوا بسیار پویاتر و متخصص‌تر از نیروی کار سایر کشورهاست به این صورت که یک متخصص در زمینه تولید محتوا در ایران می‌تواند به تنهایی مسوولیت چند واحد را بر عهده بگیرد و با همان کیفیت به تولید محتوا بپردازد.

هم بنیان‌گذار مجموعه ویکست به ضعف‌های این حوزه در کشور نیز اشاره کرد و گفت: از جمله ضعف‌های اساسی در این زمینه، عدم ظرفیت لازم برای تولید محتوا، نبود بستری مناسب برای فعالیت شتاب‌دهنده‌های این حوزه و عدم‌برقراری ارتباط مجموعه‌های تولیدکننده محتوا با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

بهره‌وری بدون نوآوری نمود پیدا نمی‌کند

مهندس نصرالله جهانگرد در ادامه در توضیح مباحث مطرح‌شده گفت: در تولید محتوا با بیان اینکه ۸۰‌درصد کار صداوسیما برون‌سپاری است که اگر در جهت بهره‌وری باشد، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ به این صورت که بخش‌های پرهزینه برون‌سپاری شده که هم به ایجاد اشتغال کمک شود و هم از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های موثرتری استفاده شود.‌ به‌عنوان مثال می‌توان از واقعیت‌های مجازی و ویدئوگیم‌ها برای تولید برنامه‌های سنگین مثل مستندات تاریخی استفاده کرد که جای خشنودی است که کشور دراین حوزه در حال رشد است. وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌هایی که در بحث تولید محتوا انجام شده، یکی از مزیت‌های ما در صنعت فناوری اطلاعات، حوزه انیمیشن‌گیم است و با توجه به ظرفیت نیروی انسانی که در این حوزه داریم و همچنین خودمان دارای بازار بزرگی در این صنعت هستیم و هم پرتفوی خوبی در این حوزه داریم و می‌توانیم تعاملات خارجی داشته باشیم، به سازمان صداوسیما پیشنهاد شده که یک کانال گیم‌انیمیشن ایجاد کند و از این ظرفیت به صورت جدی بهره گیرد که به نوعی بازارسازی هم خواهد شد، مقدمات آن شروع و با همکاری‌های صورت‌گرفته نخستین دانشکده هنرهای دیجیتال تاسیس شد و با توجه به نیاز به نیروی متخصص در این حوزه دانشجویان از سال سوم جذب بازار کار شدند. این حوزه، حوزه فوق‌العاده و پررونقی در سطح دنیا است و باعنوان صنعت تولید محتوای دیجیتال معرفی می‌شود.

وی در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در هشتمین عصرانه بهره‌وری انجمن بهره‌وری ایران تصریح کرد: در خلال صحبت‌های مطرح شده تلاش شد اهمیت نوآوری در بهره‌وری با مثال‌هایی  نشان داده  و تاکید شود بهره‌وری بدون نوآوری نمود پیدا نمی‌کند. بهره‌وری به این معناست که شما در انجام کاری نوآوری داشته باشید، زمان انجام آن را کوتاه کنید، هزینه آن را کاهش دهید و تنوع ایجاد کنید که این نتیجه نوآوری است.