به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب در نشست پنج‌ساعته ویدئوکنفرانسی با نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: حدود ۱۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، ناشنوایان و... در حوزه ورزشی به‌صورت فعال در رده‌های قهرمانی مسابقات ملی و بین‌المللی مشارکت دارند. او ادامه داد: تاکنون این افراد در مسابقات جهانی و پاراآسیایی، مدال‌های طلا، نقره و برنز دریافت کرده‌اند که از افتخارات ملت ایران است.

کسب رتبه زیر هزار ۵۶ نفر از افراد شرکت‌کننده جامعه معلولان در کنکور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رتبه‌های برتر افراد تحت‌پوشش سازمان بهزیستی کشور در کنکور ادامه داد: این افراد به‌‌رغم محدودیت‌های جسمی توانستند در کنکور سراسری خود را به قله‌های رفیع علم و دانش برسانند و امسال نیز بیش از ۵۶ نفر از افراد شرکت‌کننده جامعه معلولان، رتبه زیر هزار را دریافت کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه متولی کمک به افراد دارای معلولیت تنها سازمان بهزیستی کشور نیست، اظهار کرد: مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری، همه مردم، بخش‌های دولتی، غیردولتی و سازمان‌های انقلابی در این زمینه مسوول هستند بنابراین باید خدمات مربوط به این سازمان را گسترش داد و از نیروهای مردمی برای گسترش این خدمات استفاده کرد.

وی با اشاره به شرایط کرونا در کشور خاطرنشان کرد: اکنون در شرایط سختی به سر می‌بریم و تعدادی از هموطنان از جمله افراد دارای معلولیت از آسیب این پدیده در امان نبودند، با وجود این با تدوین و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی تلاش شد در تمامی مراکز تحت نظارت بهزیستی پیش از ورود وزارت بهداشت اقدامات لازم صورت گیرد. شریعتمداری ادامه داد: قدم‌های خوبی در تامین بودجه مورد نیاز جامعه معلولان خصوصا برای اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دولت برداشته شده است اما محدودیت منابع طبیعتا همیشه وجود دارد.

سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه دولت

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از مهم‌ترین کانون‌های توجه دولت هستند و باید یک بسیج عمومی صورت گیرد تا نمایندگان در جریان مسائل مربوطه قرار گیرند و برای اینکه این صدا رساتر به گوش تصمیم‌گیران کشور برسد باید ارتباط بین NGOها با نمایندگان ملت بیشتر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید به امر پیشگیری و غربالگری توجه جدی شود اظهار کرد: سال گذشته در غربالگری شنوایی برای نوزادان، از ایجاد ناشنوایی و معلولیت در بیش از ۳ هزار نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد و با غربالگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با پوشش ۹۲ درصدی افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع شدند و از ناشنوایی ۲ هزار و ۸۰ نوزاد جلوگیری شد.

وی افزود: همچنین در پیشگیری از آمبلیوپی (تنبلی چشم)، سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که این امر از ایجاد معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک پیشگیری کرد.

از تولد یک هزار و ۴۴۴ نوزاد دارای معلولیت پیشگیری شده است

شریعتمداری با بیان اینکه سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار مشاوره ژنتیک صورت گرفت افزود: با آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت، از تولد یک هزار و ۴۴۴ نوزاد دارای معلولیت با سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری شده است.

وی افزود: همچنین در کلان‌پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوارهای دارای معلولیت که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام خانوارهای دارای دو معلول به‌طور رایگان از مشاور و آزمایش‌های لازم ژنتیکی بهره‌مند می‌شوند.

شریعتمداری با تاکید بر لزوم توجه به کودکان و نوجوان به‌ویژه آنها که دارای معلولیت هستند، گفت: باید زمان طلایی را برای آموزش این کودکان موردتوجه قرار دهیم.

ترسیم نقشه راه و تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به کودکان، نوجوانان و زنان دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰

وی در ادامه بر ترسیم نقشه راه و تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به کودکان، نوجوانان و زنان دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: آسیب‌پذیرترین قشر در جامعه معلولان کودکان و نوجوانان هستند و باید برنامه ویژه‌ای را همه سمن‌ها با مشارکت سازمان بهزیستی در حمایت از کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ به اجرا درآورند و نقشه راه ترسیم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: باید موتور تولید معلولیت را در کشور متوقف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به جامعه زنان معلول نیز توجه شود، ممکن است نتوانیم به تمام اهداف‌مان برسیم اما باید مشخص شود که دولت تدبیر و امید یک نقشه راه برای حمایت از افراد دارای معلولیت دارد.

باید تا پایان سال، لایحه یا طرح اصلاحیه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید تا پایان سال، لایحه یا طرح اصلاحیه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تقدیم مجلس شورای اسلامی شود، گفت: عشق و علاقه‌ دولت خدمت‌گزار، خدمت به جامعه افراد دارای معلولیت بوده است. در زمینه توانمندسازی، موضوع صندوق تسهیلات اشتغال معلولان مسکوت مانده بود که در دستور کار قرار گرفت و اساسنامه در دولت به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است که امیدوارم به زودی اجرایی شود.

شورای تعیین صلاحیت در سازمان بهزیستی کشور مستقر شود

وی ادامه داد: تبصره ۳ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر این موضوع اشاره دارد که متخلفان از رعایت این ماده‌حسب مورد به مجازات تعزیری جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام یا محرومیت از انتصاب به پست‌‌های حساس و مدیریتی یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌‌شوند، بنابراین باید یک شورای تعیین صلاحیت در سازمان بهزیستی کشور مستقر شود تا به شکایت‌های عدم اجرای قانون رسیدگی کند. در این جلسه همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تماس تلفنی با رئیس دیوان محاسبات کشور خواستار برقراری حق عائله‌مندی برای زنان سرپرست خانوار فاقد فرزند و مجرد به‌ویژه افراد دارای معلولیت شد.

وی درخصوص درخواست مطروحه نماینده سازمان مردم‌نهاد خراسان‌جنوبی مبنی بر قطع حق عائله‌مندی زنان سرپرست خانوار فاقد فرزند و مجرد گفت: به استناد بند ۴ ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک هزینه عائله‌مندی به تمام زنان سرپرست خانوار و حتی تمام زنان مجرد تا سال ۹۱ تعلق می‌گرفت که از سال ۹۲ از سوی دیوان محاسبات کشور لغو شده است که امیدواریم رسیدگی لازم در این خصوص صورت پذیرد. در ادامه این تماس تلفنی مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور قول رسیدگی و برطرف کردن این مشکل به‌صورت خاص را به جامعه افراد دارای معلولیت داد. در ابتدای این نشست صمیمی نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت به بیان دغدغه‌های جامعه افراد دارای معلولیت پرداختند.

در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بخش جداگانه‌ای برای کودک پیش‌بینی نشده است

در ابتدای این مراسم محبوبه خلوق، مدیرعامل انجمن برنا با بیان اینکه حداقل‌های حقوق افراد دارای معلولیت با تمام پیگیری‌ها در کشور ساری و جاری است بر توجه ویژه مسوولان بر حقوق کودکان دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: کودک معلول نیازمند حمایت ویژه است. در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بخش جداگانه‌ای مختص به این مهم پیش‌بینی نشده است اما می‌توانیم با تفسیر قانون مسائل مربوط به کودکان را حل‌وفصل کنیم. مدیرعامل انجمن برنا، مراقبت از کودکان در خانه، پیشگیری از شدت معلولیت، توانبخشی و آموزش فراگیر را اولویت دانست و تصریح کرد: شیوع کرونا مشکلات و معضلات معیشتی را برای خانوارها به وجود آورده است؛ بنابراین بسیاری از خانواده‌ها وقتی درگیر معیشت روزانه هستند توجهی به کاردرمانی و تامین وسایل کمک توانبخشی کودکان دارای معلولیت خود ندارند که این موضوع در دوره پساکرونا مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.

مناسب‌سازی امروزه امری تخصصی و نیازمند توجه ویژه است

محمدعلی برجیان، رئیس هیات‌مدیره فرهنگی هنری افراد دارای معلولیت با اشاره به شعار «جهانی بهتر برای افراد دارای معلولیت، دسترس‌پذیری و توسعه فراگیر» بر مناسب‌سازی به‌عنوان امری تخصصی تاکید کرد و گفت: امروزه مناسب‌سازی با تجهیزات به روز در دنیا عملیاتی شده است و این امر به قدری اهمیت دارد که تحصیل، اشتغال، تردد افراد دارای معلولیت در سطح شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است. رئیس هیات‌مدیره فرهنگی هنری افراد دارای معلولیت حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات مناسب‌سازی، برگزاری نمایشگاه‌های معرفی وسایل کمک توانبخشی، آموزش مدیران و مسوولان ذی‌ربط در راستای تسریع اجرای قانون و معرفی شرکت‌های تولیدکننده در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی کشور را پیشنهاد کرد.

تاکید بر افزایش اعتبار بخش درمان، اشتغال و مسکن افراد دارای معلولیت

فاطمه بازدار، نماینده انجمن افراد دارای معلولیت در استان ایلام بر افزایش اعتبار در بخش درمان، کمک هزینه توانبخشی و توانپزشکی، اشتغال و مسکن افراد دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: افراد دارای معلولیت در تهیه بلیت نیم‌بهای هواپیما با برخی از شرکت‌های مسافربری دچار مشکل هستند که با انعقاد قرارداد با تمامی شرکت‌های هوایی این مشکل از سوی سازمان بهزیستی کشور برطرف می‌شود؛ همچنین یارانه معیشتی و سهمیه بنزین برخی از افراد دارای معلولیت قطع شده است که خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم.

در استان مازندران ۳۸ هزار معلول شدید و خیلی شدید وجود دارد

محسنی، رئیس انجمن ضایعه نخاعی استان مازندران با انتقاد از اینکه بخش خصوصی تعهدی نسبت به استخدام افراد دارای معلولیت ندارد، یادآور شد: مبالغ تخصیص‌یافته برای کمک هزینه حق پرستاری کافی نیست؛ در استان مازندران ۳۸ هزار معلول شدید و خیلی شدید وجود دارد که تنها یک هزار و ۸۰۰ نفر از حق پرستاری بهره‌مند می‌شوند. تامین مسکن، بیمه تکمیلی، کمبود بودجه، اشتغال، سهم ۳ درصدی اشتغال افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های دولتی، مناسب‌سازی معابر و... از دیگر مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.در این نشست که به مناسبت هفته افراد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی برگزار شد؛ وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و محمد نفریه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز حضور داشتند.