اما در شرایط شیوع کرونا هم نیاز بود که مراجعه حضوری مردم به شعب را کاهش جدی دهیم و هم اینکه کاهش مراجعه مردم باعث کاهش هزینه و همچنین مانع از اتلاف وقت می‌شود. وی با بیان اینکه این موضوع در ایام شیوع‌کرونا مورد تا‌کید جدی مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهور بوده است، گفت: برنامه‌ریزی و زمانبندی فشرده و مستمر صورت گرفته و امروز زمان شروع این برنامه زمان‌بندی است. از ماه‌های گذشته تمهید مقدمات صورت‌گرفته و غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت قرار است ۷۰میلیون مراجعه را کاهش دهد و به همین علت طرح ۳۰۷۰ نامگذاری شده است. سالاری ادامه داد: غیرحضوری شدن این خدمات تا‌ آخر بهمن‌ماه طبق برنامه زمانبندی به‌طور کامل محقق می‌شود و هر هفته چند خدمت تا‌مین‌اجتماعی غیرحضوری خواهد شد و به این ترتیب بیش از ۷۵ درصد مراجعه مردم را به شعب کاهش می‌دهد.

به گفته وی، از امروز پرداخت کمک‌هزینه ازدواج غیرحضوری خواهد شد و از این بعد بیمه‌شدگانی که ازدواج می‌کنند برای دریافت کمک‌هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به درخواست ندارند، زیرا با ثبت‌احوال در تعامل هستیم و ازدواج‌های ثبت‌شده و احراز شرایط به‌صورت سیستمی انجام و همان روز پرداخت انجام می‌شود. وی ادامه داد: خدمت دیگر این است که تحت‌تکفل بودن یا نبودن فرزندان اناث به‌صورت غیرحضوری استعلام می‌شود.

کاهش ۷۰ میلیون مراجعه با اجرای خدمات الکترونیک

مدیرعامل سازمان تا‌مین‌اجتماعی با بیان اینکه هدفگذاری ما این است که ۳۰ خدمت اصلی را به‌صورت کاملا غیرحضوری ارائه کنیم، گفت: اکنون ۹۶ میلیون مراجعه داریم که با اجرای این طرح ۷۰ میلیون مراجعه کاهش می‌یابد. بخش دیگر از مراجعات با طرح نسخه الکترونیک کاهش پیدا خواهد کرد. سالاری با اشاره به شعار طرح ۳۰۷۰ تحت‌عنوان «دوشنبه‌های دیجیتالی با طرح ۳۰۷۰» عنوان کرد: تا‌ بهمن‌ماه و هر دوشنبه، دو تا‌ چهار سرویس با آمادگی کامل غیرحضوری خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان تا‌مین‌اجتماعی با بیان اینکه اجرای آزمایشی نسخه‌نویسی الکترونیک نیز از امروز شروع می‌شود، اظهار کرد: حذف کامل نسخ کاغذی بستگی به مشارکت همه بخش‌ها دارد. ما آمادگی کامل داریم و هر پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیک را انجام دهد همان روز سهم سازمان تا‌مین‌اجتماعی پرداخت می‌شود. ۳۰درصد سهم داروخانه‌ها نیز همان روز پرداخت می‌شود. امیدواریم نسخه‌نویسی الکترونیکی را با پوشش صد‌درصدی محقق کنیم و بتوانیم خدمات‌دهی را بهبود بخشیم. به گزارش خبرگزاری «ایلنا» مدیرعامل سازمان تا‌مین‌اجتماعی، گفت: رسانه‌ها برای معرفی این طرح نقش پررنگی دارند و از آنها می‌خواهیم برای معرفی این طرح به سازمان تا‌مین‌اجتماعی کمک کنند، همانطور که در گذشته به ما کمک کرده‌اند. امیدوارم هفته‌ای یک، ۲ یا ۳ طرح حضوری را به غیرحضوری تبدیل کنیم. سالاری در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌ها برای پذیرش این خدمات آماده است و اینکه ارگان‌های دیگر تا‌ چه اندازه آمادگی همکاری با سازمان را دارند، گفت: قطعا زیرساخت‌ها، آماده هستند. امروز ۹۵‌درصد از مشکلات حل شده است. سخت‌افزارهایی را برای ذخیره اطلاعات خریداری کرده و شرایط را برای تراکنش اطلاعات فراهم کرده‌ایم. شاید بعدها سامانه‌ای به‌دلیل پایین‌بودن سرعت اینترنت با سرعت کم راه‌اندازی شود؛ اما امکان دسترسی آفلاین را فراهم کرده‌ایم.

بدهی معوقه به مراکز درمانی نداریم

سالاری درباره مطالبات مراکز علوم‌پزشکی و درمانی دولت از تا‌مین‌اجتماعی نیز گفت: تا‌ ۱۴ ماه پیش حدود ۱۸ ماه بدهی معوق به این مراکز داشتیم، حالا چه مراکز خصوصی و چه دولتی؛ اما در حال‌حاضر، هیچ بدهی معوقه‌ای به مراکز درمانی نداریم. مراکز درمانی به ۲ یا ۳ ماه زمان نیاز دارند تا‌ اسناد خود را برای ما ارسال کنند. ما به مدتی زمان نیاز داریم تا‌ این صورت را پرداخت کنیم. ما هزینه‌های مرداد ماه را پرداخت کرده‌ایم.سالاری درباره بیمه بیکاری و معیشت نیز گفت: معیشت به ستاد مربوط می‌شود. ما افرادی در وضعیت‌های مختلف داریم. افرادی که مشمول قانون بیمه‌بیکاری و شامل بیمه بیکاری می‌شوند که با کمک دولت این کار را انجام داده‌ایم. بخشی هم به‌دلیل کرونا نمی‌توانند به‌سر کار بروند و تا‌مین‌اجتماعی هم این حقوق را به آنها پرداخت می‌کند.وی افزود: کسانی که مشمول بیمه بیکاری هستند ولی شرایط دریافت آن را ندارند باید درباره آنها چاره‌جویی کنیم. گروهی هم مثل بیمه مشاغل آزاد تحت‌پوشش نیستند، برخی هم هیچ بیمه‌ای ندارند ولی درآمد آنها تحت‌تا‌ثیر قرار گرفته است. گروه چهارم هم بازنشستگان تا‌مین‌اجتماعی هستند که ما تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته‌ایم و به طرق مختلف این موضوع را پیگیری می‌کنیم. به هر صورت سازمان تا‌مین‌اجتماعی برای گروه‌های مختلف راهکارهایی دارد و برای تا‌مین منابع و روش اجرایی نیز راه‌هایی در نظر گرفته است.

رضایت کانون‌های بازنشستگی از روش متناسب‌سازی 

وی در پاسخ به پرسش؛ آیا سازمان برنامه‌ای برای ترمیم همسان‌سازی به‌خصوص برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور دارد و آیا اعتبار لازم برای ترمیم همسان‌سازی فراهم شده و آیا در آذرماه این کار انجام می‌شود؟ گفت: جلساتی با کانون بازنشستگان کل کشور و استان‌ها برگزار کردیم. صورتجلسه هم تنظیم کرده‌ایم که طرح متناسب‌سازی در آذرماه اجرا شود. ما آمادگی داریم تا‌ هر فرمولی که مدنظر آنها است را اجرا کنیم ولی این افراد به همان فرمول مرداد ماه رضایت دادند.سالاری در پاسخ به پرسش «ایلنا» مبنی‌بر اینکه رقم بدهی‌های دولت به بالای ۳۱۰هزار میلیارد تومان رسیده و به‌نظر می‌رسد دولت اراده‌‌‌ای برای پرداخت ندارد، سازمان برای دریافت مطالبات خود از دولت چه برنامه‌ای دارد؟ توضیح داد: این مبلغ دقیق نیست که بخشی از آن براساس محاسبات ما و بخشی براساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه و بخشی دیگر براساس سازمان حسابرسی است. دولت مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهکاری خود را در سال‌جاری پرداخت کرده و قرار است مبلغی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کند. بخشی از این بدهکاری برای قبل از انقلاب است که محاسبه شده تا‌ مبلغی را در امسال یا نیمه اول سال آتی پرداخت کند.