روند صعودی مبتلایان روزانه

آمارها نشان می‌دهد در ۶ تیر سال‌جاری، ۲۶۲۸ نفر مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده که در ۲۲ روز گذشته بی‌سابقه بوده است. آخرین‌بار در روز ۱۶ خرداد ماه بوده که تعداد مبتلایان روزانه ۲۸۸۶ نفر اعلام شده است. علاوه براین، آمارها نشان می‌دهد از ۱۶ خرداد ماه تا روز گذشته آمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ روندی صعودی داشته است. به این ترتیب تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر اعلام شده که رشد روزانه ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرده است.  در روز گذشته ۱۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که تعداد کل بیماران فوت شده بر اثر این بیماری به ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسیده است. به این ترتیب نسبت افراد فوت شده به کل بیماران مبتلا به این بیماری ۷/ ۴ درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر با توجه به آمار رسمی اعلام‌شده، از هر ۱۰۰ نفر بیمار شناسایی شده حدود ۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش تعداد آزمایش‌های روزانه

براساس آمار اعلام‌شده، تعداد آزمایش‌های تشخیصی انجام شده تا روز ۶ تیر ماه، یک‌میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۷۲ نفر بوده که به این ترتیب تعداد آزمایش‌هایی که در روز گذشته انجام شده ۲۷ هزار و ۴۳۵ نفر اعلام شده است. در ۲ تیرماه برای اولین‌بار تعداد آزمایش‌های تشخیصی روزانه از مرز ۲۷ هزار نفر عبور کرد. بعد از آن بیشترین مقدار آزمایش‌های انجام شده در ۵ تیر ماه بوده که رقم ۲۷ هزار و ۹۱۲ عدد ثبت شده است. افزایش ظرفیت انجام آزمایش‌ها به شناسایی بیشتر بیماران کرونایی کمک می‌کند. آنچه از تجربه ۶ ماهه شروع این بیماری به‌دست آمده، شناسایی بیماران اولین قدم کنترل این بیماری است.  نسبت تعداد بیماران شناسایی شده به کل آزمایش‌های انجام شده در روز گذشته نیز ۶/ ۹ درصد اعلام شده است. این نسبت در ابتدای تیرماه به زیر ۹ درصد رسیده بود، اما درحال‌حاضر بیشترین رقم در ۶ روز گذشته است. به عبارت دیگر در روز گذشته از هر ۱۰۰ آزمایش انجام‌شده حدود ۱۰ نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.  نسبت کل بیماران کرونایی به کل آزمایش‌های انجام شده از ابتدا نیز رقم ۱۴ درصد را ثبت کرده است. روند این نسبت از ابتدا تا کنون نزولی بوده است که دلیل این کاهش، افزایش تعداد تست‌های روزانه عنوان می‌شود.

روند صعودی در بستری افراد کرونایی

آمار اعلام شده نشان می‌دهد که روز گذشته ۱۳۵۶ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند. نگاهی به روند افراد بستری شده از اول تا ۶ تیرماه نشان می‌دهد که به‌طور میانگین در هر روز ۱۲۷۸ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. افزایش تعداد افراد بستری شده روند رسیدگی به بیماران بدحال را سخت‌تر می‌کند. در روز گذشته تعداد بیماران بدحال نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. براساس آمار رسمی ۲۹۱۲ نفر از بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند. پیش از این اعلام شده ۴ هزار تخت ICU برای نگهداری بیماران کرونایی اختصاص یافته است. به این ترتیب بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت تخت‌های در نظر گرفته شده، پر شده است.

بازگشایی کسب‌وکارها به شرایط عادی و عدم توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی سبب افزایش تعداد بیماران کرونایی در کشور شده است. این درحالی است که در فروردین ماه، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند تا پایان خرداد، بیماری کرونا در کشور تحت‌کنترل درآمده باشد؛ اما آمارها نشان می‌دهد نه‌تنها بیماری کنترل نشده است، بلکه روند آن همچنان در کشور صعودی است. اما مسوولان چندان توجهی به این آمارها نشان نمی‌دهند و سیاست‌هایی برای فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر نمی‌گیرند.