روند افزایشی بیماران با وضعیت شدید درحالی است که این رقم در یازده خرداد با رسیدن به سطح ۲۵۲۷ نفر کمترین رقم روزهای اخیر را ثبت کرده بود، اما در یک هفته اخیر بازهم روند صعودی به خود گرفت، تا به سطح جدید برسد. روز گذشته میزان کل مبتلایان جدید ۲۰۹۵ نفر گزارش شدند که از این رقم، ۹۰۱ مورد بستری شدند، نکته قابل توجه این است که اگر چه میزان مبتلایان در روزهای اخیر، کاهش یافته است، اما بررسی‌های دقیق‌تر حاکی از آن است که میزان افراد بستری در بیمارستان‌ها سهم بیشتری به خود گرفته است. به‌عنوان مثال، در ۱۶ خرداد، تعداد افراد بستری شده رقم ۵۲۷ نفر گزارش شده که این رقم در ۱۷ خرداد بدون تغییر مانده بود. اما در ۱۸ خرداد، تعداد افراد بستری ۶۴۸ و در تاریخ ۱۹ خرداد تعداد افراد بستری به رقم ۷۱۳ نفر رسیده بود. حال آمار جدید نیز نشان می‌دهد که این رقم در روز گذشته به کانال ۹۰۰ نفری رفته است. در نتیجه، طی روزهای اخیر یک زنگ خطر مشاهده می‌شود و آن این است که سهم تعداد افراد بستری شده از تعداد مبتلایان بیشتر شده است. بنابراین در مجموع دو روند هشدارآمیز در بیماران کرونایی مشاهده می‌شود و این دو روند می‌تواند در صورت سهل‌انگاری و کاهش شدید محدودیت‌های اجتماعی باعث اختلال در روند کنترل بیماران شود.

رتبه دهم در دنیا

روز گذشته رقم کل مبتلایان شناسایی شده در ایران به رقم ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر رسید، این رقم نشان می‌دهد که جایگاه ایران در بین کشورها با بیشترین میزان مبتلا در رده دهم قرار گرفته است، آلمان با شناسایی ۱۸۶ هزار مبتلا در رتبه نهم و ترکیه با شناسایی ۱۷۱ هزار نفر مبتلا در رده یازدهم قرار گرفته است. ترکیه با اعمال سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی توانسته که میزان مبتلایان روزانه خود را به زیر هزار نفر برساند، همچنان میزان فوتی‌های روزانه این کشور نیز کمتر از ۳۰ نفر در یک هفته قبل گزارش شده است. برخی از مسوولان کشور معتقدند که کاهش محدودیت‌های اجتماعی باعث شده روند مبتلایان در کشور ما بیشتر شود و سایر کشورها نیز این روند را تجربه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا روند مبتلایان و فوتی‌ها در کشوری مانند ترکیه در روزها و هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت، یا اینکه این کشور، به سمت مهار آن حرکت خواهد کرد.

روز گذشته اعلام شد که ۷۴ نفر در اثر بیماری کرونا در ایران فوت کرده‌اند و شمار کل فوتی‌های ایران به رقم ۸۴۲۵ نفر رسیده است. با این آمار میزان کل فوتی‌های ایران نسبت به مبتلایان به رقم ۷۹/ ۴ درصد رسیده است. میزان فوتی‌ها نسبت به هفته قبل ۷/ ۵ درصد رشد داشته است. نکته دیگری که روز گذشته عنوان شد این است که آزمایش‌های روزانه ۲۱ هزار و ۳۴۷ عدد گزارش شد که نسبت به دو روز قبل سطح کمتری بوده است. در مجموع در ایران از یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۶۰۱ نفر تست گرفته شده است، همچنین نسبت مبتلایان به آزمایش‌های روزانه به رقم ۸/ ۹ درصد رسیده است. به هر میزان که تعداد تست‌هایی در یک کشور افزایش یابد، در نتیجه می‌توان شاهد این باشیم که این نسبت کاهش داشته باشد. اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این نسبت در نیویورک به رقم یک درصد رسیده است. این موضوع تایید می‌کند که در کشورها یا شهرهایی که تست‌های گسترده انجام شده است، میزان شیوع بیماری به نسبت بهتر کنترل شده است.

درصد فوتی‌های بیماری کووید-۱۹

نکته دیگر اینکه برخی از کارشناسان کشوری معتقدند که اکثر افراد مبتلا به این بیماری بدون داشتن علامتی آلوده می‌شوند. بنابراین احتمال این وجود دارد که تاکنون ۱۵ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده باشند. اما با توجه به جمعیت جوان ایران، میزان فوتی‌های این بیماری به‌شدت کمتر از سایر کشورها بوده است. برخی از بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که میزان کشندگی این ویروس بین ۳/ ۰ تا ۶/ ۰ درصد است. این درحالی است که در ابتدای شیوع این بیماری، سازمان بهداشت جهانی این رقم را دو یا سه درصد عنوان کرده بود. نکته قابل مقایسه این است که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوآنزا ۱/ ۰ درصد تعیین شده و در صورت تایید اعداد فوق، میزان کشندگی این بیماری سه یا چهار برابر آنفلوآنزا است. درحالی‌که برخی نسبت به موجب دوم شیوع این بیماری هشدار دادند، اما با توجه به میزان بالای ابتلای این بیماری در زمستان سال قبل و بهار سال‌جاری، برخی معتقدند که احتمالا این بیماری در فصول سرد سال‌جاری با اثر کمتر منعکس می‌شود. از سوی دیگر، برخی دیگر نیز معتقدند این بیماری حداقل تا دو سال آینده در کشورها باقی می‌ماند و در صورت یافتن واکسن می‌توان به مهار و کنترل این بیماری در دنیا امیدوار بود. آمارها نشان می‌دهد که تا روز گذشته ۳ میلیون و ۵۵۷ نفر در جهان به این بیماری مبتلا شدند، همچنین براساس آمارها ۴۰۹ هزار نفر در کل دنیا، از این بیماری جان خود را از دست دادند. آمریکا با شناسایی دو میلیون بیمار، در رده اول کشورهای دنیا قرار گرفته است. این کشور در مجموع ۲۱ میلیون تست انجام داده است. این موضوع نشان می‌دهد نسبت افراد مبتلا به تست شده در این کشور ۵/ ۹ درصد بوده است. همچنین میزان فوتی‌های این کشور در روز گذشته به رقم ۱۱۳ هزار نفر رسید. این موضوع نشان می‌دهد که از هر یک میلیون آمریکایی ۳۴۲ نفر فوت کرده‌اند. متوسط جهانی این رقم ۵۲ نفر گزارش شده است. دومین کشوری که درگیر این بیماری شده است، برزیل است. این کشور با شناسایی ۷۱۰ هزار بیمار در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین ۳۷ هزار برزیلی نیز در اثر این بیماری فوت کرده‌اند. این کشور نیز در مجموع حدود یک میلیون تست انجام داده است. به‌نظر می‌رسد که شدت بیماری در این کشور بسیار زیاد است. روسیه نیز با شناسایی ۴۸۵ هزار بیمار در رتبه سوم قرار گرفته است. این کشور نیز ۶ هزار و ۱۴۲ فوتی را ثبت کرده است.

06-01