میزان بیماری‌های شدید و فوتی‌ها نسبت به هفته‌های نخست شیوع بیماری به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و آمارها در یک بازه قابل پیش‌بینی حرکت می‌کنند. برخی کارشناسان معتقدند که تداوم این موضوع باعث می‌شود که شمار استان‌های با وضعیت سفید در روزهای آینده بیشتر شود. اگرچه به‌نظر می‌رسد که هنوز صحبت از کنترل کامل این بیماری در شرایط کنونی زود است و احتمالا در هفته‌های پیش‌رو نیز تعادل جدید در آمارهای کرونایی برقرار خواهد بود.

روز گذشته آمار بیماران کرونایی روزانه به رقم ۲۳۱۱ نفر رسید، این رقم نسبت به هفته قبل افزایش ۱۰ درصدی را ثبت کرد؛ اما نسبت به روز قبل کاهش ۳ درصدی را رقم زده است. در سه روز اخیر میزان مبتلایان روزانه در سطح ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر نوسان کرده است. با این آمار میزان کل مبتلایان کشور به رقم ۱۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر رسید. به گفته مسوولان وزارت بهداشت، در بین مبتلایان جدید روز گذشته، ۴۱۳ نفر بستری شدند؛ اما ۱۸۸۹ نفر علائم خفیف و سرپایی داشتند، این رویه در روزهای اخیر نیز قابل مشاهده بود؛ زیرا با توجه به افزایش قدرت تست، از افراد مشکوک نیز آزمایش صورت می‌گیرد و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مبتلایان نیز نیاز به خدمات بیمارستانی ندارند.  روز گذشته رقم فوتی‌های روزانه نیز به ۵۱ نفر کاهش یافت. این رقم نسبت به هفته قبل افزایش ۶ درصدی داشت؛ اما نسبت به روز قبل ۲۳ درصد کاهش یافت. در روزهای اخیر نیز میزان فوتی‌ها در سطح ۵۰ یا ۶۰ نفر در روز گزارش می‌شود و تغییرات قابل‌توجهی در آمارهای کرونایی مشاهده نمی‌شود. در هر صورت این امیدواری وجود دارد که با کاهش شیوع بیماری در هفته‌های آینده، نرخ مرگ‌ومیر روزانه نیز به تدریج روند نزولی به خود بگیرد.

کاهش نسبت فوتی‌ها به مبتلایان

با آمار روز گذشته میزان کل فوتی‌ها در کشور بر اثر بیماری کرونا به رقم ۷۳۰۰ نفر رسید. همچنین نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان نیز به سطح ۵/ ۵ درصد رسید. رقمی که در یک ماه پیش ۳/ ۶ درصد ثبت شده بود، به‌نظر می‌رسد افزایش میزان مبتلایان و کاهش روند فوتی‌ها باعث شده که این نسبت نیز کوچک‌تر از قبل شود. آمارها نشان می‌دهد در ۱۴ استان موارد فوتی صفر بوده و در ۶ استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد ۲۰ استان کشور در وضعیت مناسبی به سرمی‌برند.

رکوردزنی در آزمایش‌ها

براساس آمارهای وزارت بهداشت و درمان تا روز گذشته ۷۶۳ هزار و ۹۱۳ نفر آزمایش شدند. این موضوع نشان می‌دهد میزان تست انجام‌شده در روز گذشته به رقم ۱۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است. این بیشترین میزان تست از ابتدای انتشار آمار رسمی کرونا بوده است. به‌طور متوسط ظرفیت تست نسبت به روزهای قبل به میزان ۳ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین بیش از ۸۲ درصد از آزمایش‌های انجام شده نیز به‌صورت سرپایی انجام شده است. در روزهای گذشته انجام تست از ورزشکاران نیز در دستور کار قرار گرفته است تا شرایط به نحوی برای ادامه رقابت‌های ورزشی در کشور فراهم شود.

روز گذشته میزان کل مبتلایان دنیا نیز به رقم ۵ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر رسید. از این تعداد ۳۳۵ هزار نفر نیز در دنیا قربانی این بیماری شدند. در دنیا نسبت فوتی‌ها به کل مبتلایان به رقم ۴/ ۶ درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد وضعیت ایران نسبت به میانگین دنیا از لحاظ این نسبت بهتر است که یا ریشه در افزایش شناسایی مبتلایان دارد یا اینکه نسبت به دیگر کشورها آمار فوتی کمتری را ثبت کرده است. کشور آمریکا با شناسایی یک میلیون و ۶۲۰ هزار بیمار صدرنشین کشورهای دنیا است، در این کشور ۹۶ هزار فوتی نیز گزارش شده است. پس از این کشور، روسیه با ثبت رقم ۳۲۶ هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد؛ اما میزان فوتی‌های کشور به شکل قابل‌توجهی پایین است، رقم فوتی‌های این کشور تنها ۳ هزار و ۲۴۹ نفر است که نشان می‌دهد نسبت فوتی‌ها به مبتلایان در این کشور کمتر از یک درصد است. برزیل که در روزهای اخیر، رشد قابل‌توجهی از لحاظ شیوع بیماری کرونا داشته و تا روز گذشته ۳۱۲ هزار بیمار را شناسایی کرده است. در این کشور ۲۰ هزار فوتی نیز گزارش شده است. برزیل نیز یکی از کشورهایی بود که در ابتدا به بحث‌های علمی مقابله با این بیماری بی‌اعتنایی می‌کرد؛ اما رفته‌رفته با توجه به گستردگی این بیماری در این کشور، به یکی از مهم‌ترین مراکز شیوع این بیماری در آمریکای جنوبی تبدیل شد. در جدول رده‌بندی کرونا ایران از لحاظ مبتلایان رده دهم را کسب کرده است. همچنین از لحاظ فوتی‌ها نیز در رتبه نهم قرار گرفته است. در بین کشورها ترکیه با شناسایی ۱۵۳ هزار بیمار بالاتر از ایران و در رتبه نهم قرار دارد. از سوی دیگر کشور هند نیز با شناسایی ۱۱۹ هزار بیمار در رتبه یازدهم قرار دارد. نکته جالب این است که در این کشور با جمعیت یک میلیارد و ۳۷۸ هزار نفری، میزان فوتی‌ها بر اثر این بیماری تنها ۳ هزار و ۶۰۰ نفر گزارش شده است. به‌طور کلی آمارهای جهانی نشان می‌دهد عملکرد کشورهای آسیایی نسبت به کشورهای اروپایی و قاره آمریکای شمالی و جنوبی بهتر بوده است. این کشورها بهتر توانسته‌اند که از تجارب قبلی خود درس بگیرند و در نتیجه رشد شیوع بیماری در اکثر کشورهای آسیایی به‌خصوص شرق آسیا بسیار کند شده است. حال در اکثر کشورها مقررات سختی برای ورود و خروج مسافران به کشورها وضع شده است. این موضوع می‌تواند در آینده کمی تسهیل شود؛ اما تا ساخت واکسن بعید است که اوضاع به شکل سابق بازگردد. در روزهای اخیر امیدواری‌های زیادی مبنی بر تولید واکسن در انتهای سال‌جاری میلادی به‌وجود آمده است؛ هرچند درحال‌حاضر روند قطعی در تولید واکسن و دارو وجود ندارد، اما سرمایه‌گذاری‌های بسیاری از سوی دولت‌ها و حتی بخش‌های خصوصی صورت گرفته است. تولید واکسن در یک کشور یا شرکت می‌تواند اعتبار زیادی را در مقابله با این بیماری در سطح جامعه جهانی ایجاد کند؛ به همین دلیل یک فضای رقابتی برای نسخه شفابخش بیماری کرونای جدید ایجاد شده است.

 

06-02