روند کاهشی مبتلایان در ایران

روز گذشته میزان مبتلایان روزانه در ایران رقمی معادل با ۱۲۹۴ نفر گزارش شده است. این رقم، نسبت به ۳۱ فروردین ماه کاهشی ۴ درصدی را ثبت کرده است. این کمترین رقم از چهارم فروردین به حساب می‌­آید. با این رقم میزان کل مبتلایان ایران به رقم ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسیده است. در روز دوشنبه، میزان کل مبتلایان در چین ۸۲ هزار و ۷۴۷ نفر گزارش شده است. در نتیجه با آمار روز گذشته، آمار کرونایی ایران از چین، سبقت گرفت. نکته قابل توجه این است که چین پس از ابتلا به این بیماری به شدت محدودیت‌های رفت و آمد را گسترش داد و این موجب شد، به مرور جایگاه خود را از نظر ابتلا به دیگر کشورها بدهد. در بین کشورها، آمریکا با شناسایی ۷۶۴ هزار مبتلا در رده نخست قرار گرفته است. اسپانیا با ۲۰۰ هزار مبتلا و ایتالیا با ۱۸۷ هزار مبتلا در رده‌­های بعد قرار گرفته­‌اند. البته در مورد آمار چین، ابهامات جدی نیز وجود دارد، اما با توجه به داده‌­های رسمی دولت‌­ها، فعلا ایران از چین سبقت گرفته است. مجموع قربانیان کرونا در چین ۴ هزار و ۶۳۲ تن بوده، در حالی‌که در ایران مجموع قربانیان از ۵۲۰۰ تن عبور کرده است. نسبت فوتی به ابتلا در چین معادل ۵/ ۵ درصد است، در حالی‌که این عدد در ایران ۲/ ۶ درصد شده است. در بین ۱۰ کشور اول از نظر تعداد مبتلایان، کمترین درصد مرگ‌­ومیر در روسیه گزارش شده که معادل ۹/ ۰ درصد بوده است. این عدد فاصله معناداری با دیگر کشورها دارد و به شکل محسوسی از اعداد میانگین جهانی پایین‌­تر است. میانگین جهانی این نرخ، معادل ۸/ ۶ درصد است.

تناقض ابتلا و مرگ­ و میر

با وجود روند کاهنده در تعداد مبتلایان، تعداد فوتی‌ها روند کاهنده باثباتی را ثبت نکرده است. در حقیقت پس از آنکه در سی‌ام فروردین تعداد فوتی­‌های روزانه به ۷۳ نفر رسیده بود، در ۲ روز بعدش، تعداد قربانیان کرونا افزایش یافت و در روز گذشته ۹۱ مورد گزارش شد. اکنون مجموع تعداد قربانیان به ۵ هزار و ۲۰۹ تن رسیده است. در آمارهای تجمیعی نیز سرعت رشد فوتی‌ها بالاتر از مبتلایان بوده است. دیروز، ۶/ ۱ درصد به مجموع تعداد قربانیان افزوده شد، در حالی‌که این رقم برای تعداد فوتی‌­ها ۸/ ۱ درصد بوده است.  

هم جهت نبودن روند تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور می­‌تواند نشانه این باشد که همچنان روند نزولی بر شیوع کرونا در ایران حاکم نشده است. طبق نظر متخصصان، در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی است، احتمالا اخیرا پیک اول اپیدمی رد شده است. البته میزان فوتی‌­ها نیز نسبت به هفته­‌های گذشته با کاهش محسوسی همراه بوده است. میزان فوتی‌ها در برهه‌­ای تا ۱۵۸ نفر در روز نیز افزایش یافته بود، اما اکنون این عدد در زیر ۱۰۰ نفر تثبیت شده است. با این‌حال، نوسان فوتی‌­های روزانه بین ۷۰ تا ۹۰ نفر بوده است و وضعیت سفید از کرونا در کشور منعکس نمی­‌کند. کمااینکه نسبت مرگ و میر کرونا در کشور نیز در روزهای گذشته روندی افزایشی یافته است. مطابق داده‌­های وزارت بهداشت در طول ۳ روز اخیر، نسبت مرگ­ و میر روزانه کرونا که در اولین روز هفته در محدوده ۳/ ۵ درصد قرار داشت، دیروز به ۷ درصد رسید. این بالاترین عددی است که در طول یک هفته اخیر تجربه شده است.   اگر بخواهیم زمان فعلی را با تاریخی در گذشته شبیه­‌سازی کنیم، وضعیت مبتلایان و قربانیان کرونا، به بازه ۲۲ تا ۲۵ اسفند شباهت زیادی دارد. در واقع ایران، اکنون در وضعیتی قرار گرفته که در اواخر اسفند با آن مواجه بوده است. در نتیجه نباید تصوری ایجاد شود که همه چیز تحت کنترل است و کشور از وضعیت کرونایی خارج شده است.

مقایسه تست‌­های انجام شده در ایران با جهان

تا امروز، ۳۵۳ هزار و ۱۲ مورد آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. در واقع به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۴ هزار و ۲۳ آزمایش صورت گرفته است که نسبت به دیگر کشورهای درگیر با این بیماری، عدد مناسبی محسوب نمی‌­شود. در آمریکا تقریبا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۱۱ هزار و ۶۶۶ آزمایش انجام شده که نزدیک به ۳ برابر ایران است. در بین ۱۰ کشور اول از نظر تعداد مبتلایان، ایران کمترین تعداد انجام آزمایش را نسبت به جمعیتش انجام داده است. ایتالیا، آلمان و اسپانیا بیشترین آزمایش‌­ها را انجام داده‌­اند. در این کشورها تقریبا شاخص انجام آزمایش به ازای جمعیت، ۵ برابر ایران بوده است. با انجام آزمایش بیشتر در جمعیت، احتمال شناسایی افراد در مراحل اولیه بیماری افزایش می­‌یابد و از این طریق می­‌تواند نرخ مرگ­‌ومیر را کاهش دهد. از طرف دیگر، افرادی که به شکل خفیف دچار ویروس شده‌­اند، می‌­توانند با خود مراقبتی بیشتر، مانع از سرایت آن به دیگر اعضای خانواده یا دیگر افراد مرتبط با خود شوند. در نتیجه اگرچه انجام تست گسترده در مقیاس جمعیت، موجب افزایش تعداد بیماران در آمارهای ابتدایی یک کشور می‌­شود، اما در هفته­‌های بعدی می‌­تواند از ضریب ابتلای ویروس بکاهد و کشور را به مرحله کنترل بیماری نزدیک­‌تر کند، سیاستی که کره‌جنوبی از ابتدا پیش گرفت و توانست بیماری را به کنترل خود درآورد.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۱۱ هزار و ۳۵۰ آزمایش جدید در کشور انجام شد که از این تعداد، ۴/ ۱۱ درصد آزمایش‌­ها با نتیجه مثبت همراه بوده است. این نسبت طی روزهای اخیر با کاهش همراه شده و در طول یک هفته گذشته از محدوده ۱۴ درصد به سطح فعلی نزول کرده است. در آمارهای تجمیعی نیز تاکنون ۶/ ۲۳ درصد آزمایش‌­ها نتیجه مثبت داشته است. کمتر شدن نسبت ابتلا به آزمایش در آمارهای روزانه نسبت به آمارهای تجمیعی، روند نزولی ابتلا در کشور را تایید می‌­کند.

 

06-01