البته نمی‌توان با تغییرات روزانه، اعلام کرد که به‌طور قطع، روند مبتلایان تغییر کرده و باید منتظر آمار روزهای آینده بود. همچنین این احتمال وجود دارد که سطح تست افراد در روز گذشته افزایش یافته و این موضوع باعث شناسایی بیشتر مبتلایان شده است. در هر صورت اگر روند افزایشی میزان مبتلایان در روزهای آینده ادامه داشته باشد می‌تواند زنگ خطر در کنترل کرونا محسوب شود و در نتیجه با شروع به‌کار مشاغل در هفته‌های آینده، هزینه‌های مهار این بیماری برای سیاست‌گذار بیشتر شود. بنابراین سیاست‌گذاران باید به‌شدت این روند تغییرات را در نظر گرفته و سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را متناسب با آن تنظیم کنند.

تغییر روند آمار کرونایی؟

در یازدهم فروردین ماه سال جاری میزان مبتلایان کرونایی در یک روز ۳ هزار و ۱۸۶ نفر گزارش شد که بیشترین رقم اعلامی از ابتدای اعلام آمارها محسوب می‌شود. پس از آن به ترتیب از میزان مبتلایان روزانه کاسته شد. کارشناسان معتقد بودند که این روند به‌دلیل تعطیلات نوروزی در سال‌جاری بوده و باعث شده که سطح شیوع بیماری تا حدی کنترل شود. این روند کاهشی در روزهای بعد تداوم داشت تا در نهایت در روز ۲۱ فروردین ماه میزان مبتلایان روزانه به رقم ۱۶۳۴ نفر کاهش یافت. به بیان دیگر، میزان مبتلایان روزانه این بیماری طی ۱۰ روز تقریبا نصف شده بود.

اما در روز گذشته نرخ مبتلایان روزانه دوباره روند صعودی به خود گرفت و ۱۹۷۲ نفر گزارش شد. این موضوع می‌تواند به چند دلیل باشد: امکان دارد که سطح تست‌گیری افراد گسترده شده است، در نتیجه با افزایش آزمایش‌ها میزان مبتلایان روزانه نیز افزایش یابد. براساس آمارها میزان کل آزمایش‌های صورت گرفته حدود ۲۴۲ هزار مورد بوده است. اگر وزارت بهداشت میزان تست‌های روزانه را اعلام کند، می‌توان بررسی کرد که به ازای هر تست صورت گرفته چه میزان مبتلایان اضافه شده است. به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر حدود ۷ تا ۱۰ هزار تست روزانه صورت می‌پذیرد. در کشورهای توسعه یافته به این سمت حرکت می‌کنند که با افزایش قدرت آزمایش روند بیماری را کنترل کنند. در نهایت افراد سالم می‌توانند به‌عنوان نیروی کار در جامعه فعالیت کنند. یکی دیگر از دلایل افزایش افراد کرونایی در روز گذشته می‌تواند شیوع بیشتر بیماری باشد. طی یک هفته گذشته و با اتمام تعطیلات نوروزی، میزان رفت و آمدها در شهرها افزایش یافته است و به گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند شیوع بیماری را در جامعه افزایش دهد. از سوی دیگر قرار است در هفته جاری نیز برخی از مشاغل شروع به‌کار کنند که این روند می‌تواند موج دوم شیوع کرونا در کشور را افزایش دهد. در واقع مشکلات اقتصادی کشور باعث شد که دولت سیاست قرنطینه اجباری را مانند بسیاری از کشورها در دستور کار قرار ندهد و فعالیت‌های اقتصادی را از سرگیرد. این موضوع می‌تواند شرایط را برای ایجاد موج دوم بیماری فراهم کند. در مجموع تا روز گذشته میزان کل بیماران کرونایی به ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر رسیده است و ایران از لحاظ تعداد بیماران در رده هفتم کشورهای دنیا قرار دارد. البته تمام کشورهایی که وضعیت مشابه ایران دارند میزان آزمایش‌های خود را گسترده‌تر کرده‌اند.

افزایش نسبی میزان فوتی‌ها

براساس آمارهای ارائه شده در روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه به رقم ۱۲۲ نفر رسیده است که افزایش ۳/ ۴ درصدی را در یک روز ثبت کرده است. با این رقم میزان کل فوتی‌ها در ایران به رقم ۴ هزار و ۲۳۲ نفر رسیده است. از نظر بیشترین فوتی نیز ایران در رده ششم دنیا قرار گرفته است. اگر میزان شیوع بیماری در روزهای آینده افزایش یابد و شاهد موج دوم بیماری باشیم، این انتظار وجود دارد که میزان مرگ‌ومیر نیز افزایش یابد؛ در غیراین‌صورت، به‌نظر می‌رسد روند کاهش میزان مرگ‌ومیر در روزهای آینده تداوم داشته باشد. درحال‌حاضر نسبت تعداد افراد فوت شده به کل مبتلایان در یک روز رقم ۲/ ۶ درصد است. همچنین نسبت تعداد کل افراد فوت شده به مبتلایان نیز در سطح ۲/ ۶ درصد قرار دارد. با توجه به اینکه این نسبت در دنیا  در سطح کمتری قرار دارد، نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از مبتلایان خاموش در کشور شناسایی نشده‌اند که این افراد قدرت انتقال این بیماری را به افراد آسیب‌پذیر دارند. در نهایت اگر شیوع این بیماری کنترل نشود، در هفته‌های آینده دولت دوباره باید شرایط قرنطینه را برای بخش قابل‌توجهی از مردم در نظر گیرد.

 

06-02