دریافت وام از IMF

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به سلطه آمریکا بر صندوق بین‌المللی پول این صندوق به درخواست ما برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری پاسخ خواهد داد، گفت: اولا این حق ما است، چرا که ما ۶۰ سال است از این حق استفاده نکرده‌ایم و سال‌ها پول ما در اختیار این صندوق بوده است و وقتی ما در حال حاضر به این پول نیاز داریم چرا از آن استفاده نکنیم. وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم مخالفتی از سوی صندوق وجود داشته باشد، تصریح کرد: گفته می‌شود دریافت وام از صندوق با شرط و شروطی همراه است اما اصلا این‌گونه نیست و در شرایطی که ما در تحریم هستیم و نقل و انتقال پول سخت است برای نحوه بازپرداخت آن در حال مذاکره هستیم.

وضعیت ذخایر ارزی

همتی با تاکید بر اینکه ذخایر ارزی ایران بسیار مناسب است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۹ میلیارد دلار برای واردات ارز تامین کرده‌ایم و این ۵ میلیارد دلار در مقابل آن رقمی نیست. تحریم‌های آمریکا موجب شده است که ما در مخارج ارزی خود احتیاط کنیم اما با این حال از حق خودمان برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول استفاده خواهیم کرد. وی با بیان اینکه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸/ ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی وارد کرده‌ایم و با وجود اینکه در روزهای اخیر شایعاتی در سطح کشور مطرح شد و مردم برای خرید به بازار مراجعه کردند اما با وجود افزایش این تقاضا دیدید که فردای آن روز فروشگاه‌ها پر از کالا بود ولی در اروپا با وجود اینکه آن کشورها در تحریم قرار ندارند به سرعت فروشگاه‌‌ها خالی شد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صادرکنندگان در سال جاری ۴/ ۲۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، بیان کرد: این میزان انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور رکورد خوبی است، چرا که در شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی دولت هر ماه ۵/ ۱ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای غیراساسی اختصاص می‌یابد.

بهبود رشد اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سال گذشته رشد اقتصادی نفتی و غیر نفتی کشور منفی شد اما از ابتدای سال جاری با تلاش‌هایی که بانک مرکزی و سایر مجموعه‌های دولت و مردم انجام داده‌اند، رشد اقتصادی افزایش یافت و ما آثار آن را در رشد اقتصادی سه ماه سوم سال جاری می‌بینیم. به‌طوری که رشد اقتصادی با احتساب نفت در فصل پاییز مثبت ۳/ ۱درصد و رشد غیر نفتی مثبت ۳/ ۳ درصد شده است. همتی ادامه داد:‌ رشد اقتصادی کشور در ۹ ماه امسال با احتساب نفت منفی ۷/ ۶درصد اما بدون احتساب نفت مثبت ۳/ ۱ درصد محاسبه شده است. هنوز آثار کرونا بر رشد اقتصادی ۹۸ مشخص نیست اما با توجه به اینکه تاثیر آن بیشتر در اسفندماه بوده است فکر می‌کنم رشد اقتصادی فصل زمستان هم مثبت خواهد بود و خوشبختانه رشد اقتصادی سال ۹۸ با همت دولت و مردم افزایش یافت. همتی ادامه داد: نرخ تورم در سال جاری ۳۵درصد بود اما نرخ ارز تنها ۱۵درصد رشد کرده است که نسبت به تورم عدد قابل توجهی نیست، اما بنده معتقدم نرخ فعلی ارز واقعی نیست و با شاخص‌های اقتصادی همخوانی ندارد.

وضعیت نقدینگی

وی درخصوص آخرین وضعیت حجم نقدینگی گفت: حجم نقدینگی براساس آخرین آمارها ۲۹ درصد رشد داشته است که نسبت به متوسط چند دهه اخیر اقتصاد ایران که ۲۵درصد است رقم بالایی محسوب نمی‌شود. این میزان رشد در شرایطی است که با کاهش شدید درآمدهای نفتی و شرایط ویژه‌ای که عرض کردم مواجه بودیم. وی افزود: پنج میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ارز خریدیم و همین موجب رشد نقدینگی و افزایش خالص ذخایر بانک مرکزی شد و هر زمان که نیاز باشد این ذخایر را آزاد خواهیم کرد. همتی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در سال ۹۸ بهتر از پیش‌بینی‌ها بود، عنوان کرد: ببینید چه پیش‌بینی‌هایی برای امسال می‌کردند؛ از ابرتورم‌های وحشتناک تا افزایش شدید نرخ ارز اما هیچ‌کدام از اینها محقق نشد پس واقعا کار شده و بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت توانست این مسائل را مدیریت کند. وی تصریح کرد:‌ البته بسیاری از رسانه‌ها مطالب خوبی می‌نویسند و اقتصاددانان خوبی در کشور داریم و من گاهی از مطالب آنها استفاده می‌کنم و می‌آموزم.  همتی پیش‌بینی تورم سال آینده را حدود ۲۰ درصد عنوان و خاطرنشان کرد:‌ هنوز نمی‌دانیم ویروس کرونا چه اثراتی بر اقتصاد ما خواهد داشت اما بدون احتساب آن پیش‌بینی ما این است که نرخ تورم در سال آینده حدود ۲۰ درصد باشد.