همچنین با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال، تجمعات و رفت و آمدها نسبت به روزهای قبل زیاد شده است، باید اثر این رفتار را در هفته‌های آینده مشاهده کرد. نکته دیگر اینکه در روز گذشته، آمارهای دو استان لرستان و خراسان رضوی در آمار کل مبتلایان لحاظ نشد و این موضوع باعث کم شدن آمار کل مبتلایان شد. در نتیجه با توجه به این آمارها و رفتارها نمی‌توان هنوز با اطمینان نتیجه‌گیری کرد که در حال حاضر از پیک بیماری کووید-۱۹ گذر کرده‌ایم و احتمال این وجود دارد که حتی در روزهای بعد از سال جدید روند مبتلایان به این بیماری شتاب گیرد، در نتیجه نیاز است که سیاست‌های لازم برای گسست زنجیره ابتلای آن اتخاذ شود.

پیش‌نیاز گذر از پیک بیماری

در روزهای اخیر اظهارنظرهایی عنوان شد مبنی بر اینکه از پیک بیماری کرونا گذر کردیم. گذر از پیک به این معنی است که باید به مرور شاهد ریزش مبتلایان باشیم و این روند نزولی به شکل پایدار باشد. بنابراین اگر آمارها در دو روز کاهش یابد و دوباره در روز سوم شاهد رشد بیماری باشیم، نمی‌توان عنوان کرد که پیک این بیماری پشت سر گذاشته شده است. این روند حداقل باید در یک هفته مشاهده شود و آمار تغییر روند قابل توجهی داشته باشند. یکی از روش‌ها برای ارزیابی این ادعا، رصد تغییرات روزانه آمار مبتلایان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اخیر، روند مبتلایان نزولی شده است، به نحوی که در تاریخ ۲۵ اسفند ماه میزان مبتلایان ۱۱ درصد و در روز ۲۶ اسفند ماه میزان مبتلایان ۱۳ درصد کاهش یافت، اما بر اساس آمارهای دو روز نمی‌توان عنوان کرد که روند این بیماری کاهشی است یا از پیک بیماری گذر کرده‌ایم، به‌عنوان مثال در میانه اسفند ماه نیز این رفتار مشاهده شد و در حتی سه روز متوالی میزان مبتلایان کاهش یافت، اما مجددا این روند صعودی شد و به بیشترین سطح روزهای اخیر رسید. بنابراین چگونه می‌توان اطمینان داشت که این رویه در روزهای آینده تکرار نشود؟ از سوی دیگر، روند آماردهی برخی از استان‌ها در روزهای اخیر، ناهمگون بوده است. به شکلی که روز گذشته، آماری از مبتلایان جدید استان خراسان رضوی وجود نداشت، این در حالی است که در تاریخ ۲۵ اسفند ماه (روز قبل از آن) میزان کل مبتلایان ۱۴۳ نفر گزارش شد، این آمار در استان لرستان نیز مشاهده شد و میزان مبتلایان از ۵۲ نفر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه به صفر کاهش پیدا کرد. البته این احتمال وجود دارد که آمار برخی از استان‌ها به‌صورت دو روز یک بار اعلام شود، اما باید این نکته را در آمارها لحاظ کرد و آمار روز گذشته نیز بدون در نظر گرفتن آمار دو استان لرستان و خراسان رضوی اعلام شد. به نظر می‌رسد که گذر از پیک این بیماری نیازمند رویکردهای ایجابی است و لازم است که شرایطی برای قطع زنجیره این بیماری شکل گیرد، در غیر این صورت در شرایطی که برخی از سیاست‌ها بر فعال بودن کسب و‌کارها در روزهای اخیر تاکید می‌کنند و از سوی دیگر برخی از شهروندان نیز توصیه‌های مقابله با این بیماری را جدی نمی‌گیرند، آیا واقعا می‌توان ادعا کرد که کشور در مسیر کاهشی مبتلایان قرار گرفته است؟

شکاف مبتلایان و فوتی‌ها

در دو روز گذشته با توجه به روند نزولی در میزان مبتلایان و روند افزایشی میزان فوتی‌ها، شکاف میان این دو آمار افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تاریخ ۲۶ اسفند ماه میزان مبتلایان روزانه به رقم ۱۰۵۳ نفر رسیده که نسبت به روز قبل از آن کاهش ۱۳ درصدی را ثبت کرده است. با این آمار میزان کل مبتلایان بیماری کووید-۱۹ در کشور به رقم ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر رسیده است. در ۵ روز اخیر، میزان مبتلایان روزانه این بیماری همواره بالاتر از هزار نفر در روز گزارش شده است، اگر این روند تا پایان سال پایدار باشد، میزان کل مبتلایان به بیش از ۱۸ هزار نفر خواهد رسید. برخلاف روند کاهشی میزان مبتلایان، میزان فوتی ناشی از این بیماری روند صعودی خود را در روز گذشته حفظ کرد. بر اساس آمارها در روز گذشته میزان فوتی‌های این بیماری به عدد ۱۲۳ نفر رسید که نسبت به روز قبل از آن رشد ۸/ ۸ درصدی را ثبت کرده است. البته از شدت رشد آن کاسته شده، زیرا رقم رشد فوتی‌های روزانه در ۲۵ اسفند ماه معادل با ۵/ ۱۶ درصد بوده است. در مجموع می‌توان عنوان کرد که رقم کل فوتی‌های کشور تا روز ۲۶ اسفند ماه سال جاری به ۸۵۳ نفر رسیده است. با این آمار از لحاظ میزان فوتی‌ها، پس از چین و ایتالیا، ایران در رتبه سوم بیشترین میزان فوتی‌ها قرار گرفته است. در مجموع می‌توان گفت که با این آمار میزان مرگ و میر به کل مبتلایان در کشور به رقم ۷/ ۵ درصد رسیده است. حال آنکه رقم استاندارد آن در دنیا ۵/ ۳ درصد بوده و نشان می‌دهد بخشی از مبتلایان در کشور شناسایی نشده‌اند. این در حالی است که به گفته مسوولان در روزهای گذشته مراکز شناسایی بیماری در کشور افزایش یافته است.

کاهش مبتلایان در استان‌های پیشرو

بررسی میزان مبتلایان در استان‌ها نشان می‌دهد که در دو روز گذشته روند مبتلایان در تهران نزولی شده است. در روز گذشته میزان مبتلایان در استان تهران ۲۰۰ نفر گزارش شده که نسبت به روز قبل کاهش ۲۰ درصدی را ثبت کرده است. استان قم نیز در روز گذشته ۱۹ مورد جدید را گزارش کرد که کاهش ۷۷ درصدی را در یک روز ثبت کرده است. استان گیلان نیز که جزو استان‌های پیشرو محسوب می‌شد، در روز گذشته ۱۸ مورد را معرفی کرد که افت ۵۸ درصدی نیز در این استان گزارش شده است. از سوی دیگر، برخی استان‌ها نظیر اصفهان و مازندران همچنان آمار بالایی از این بیماری گزارش کرده‌اند. در استان اصفهان میزان مبتلایان روزانه ۱۱۸ نفر گزارش شد و از حیث بیشترین آمار پس از تهران در رتبه دوم قرار گرفت. مازندران نیز با ثبت رقم ۹۶ نفر در یک روز همچنان به‌عنوان یکی از استان‌های با ابتلای بالا محسوب می‌شود. همچنین یزد نیز با ثبت رقم ۵۱ بیمار جدید نسبت به جمعیت خود، آمار بالایی را ثبت کرده است. استان کردستان نیز با ثبت رقم ۳۱ بیماری جدید در روز گذشته نسبت به روزهای قبل از آن روند افزایشی بیماری را ثبت کرده است. در مجموع این آمارهای استانی نشان می‌دهد که میزان مبتلایان در استان‌های پیشرو در حال حاضر روند نزولی گرفته و استان‌های جدیدی مستعد گسترش بیماری شده‌اند. بنابراین باید سیاست‌های لازم برای جلوگیری از گسترش بیماری در این استان‌ها تشدید شود.

 

06-03