علی میرزاخانی

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در خصوص لایحه بودجه ۸۶، نرخ تبدیل دلارهای نفتی به ریال در این بودجه از قرار هر دلار ۸۹۰تومان تعیین شده است که نسبت به رقم مشابه بودجه ۸۵ معادل ۵تومان کاهش دارد. فارغ از درستی یا نادرستی مبانی نظری این تصمیم، نباید فراموش کرد که هنگام تعیین نرخ تبدیل دلار به ریال برای بودجه سال ۸۵، نرخ بازار هر دلار حدود ۹۰۰تومان بود در حالی که این نرخ هم‌اکنون حول و حوش ۹۳۰تومان است. بر اساس قانون تک‌نرخی شدن ارز که چندسالی است بر مناسبات اقتصادی کشور حاکم است، نرخ تبدیل ارز علی‌القاعده نمی‌تواند متفاوت از نرخ بازار باشد و به همین دلیل نرخ تبدیل دلارهای نفتی سال ۸۶ به ریال نیز چه به صورت عرضه آن در بازار و چه در مبادله با دستگاه‌های دولتی، حداقل بر اساس ۹۳۰تومان خواهد بود.

با توجه به پیش‌بینی مصرف ارزی حدود ۴۰میلیارد دلاری در سال آینده، منابع پیش‌بینی نشده از این محل حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان است که بیش از نصف متمم جنجالی بودجه سال‌جاری است که مباحث بسیار زیادی را برانگیخته است. ضمن اینکه با توجه به کاهش عرضه دلار در سال آینده و نیز افزایش تورم در سال‌جاری می‌توان نرخ بالاتری را نیز برای دلار و متعاقبا جذب منابع بیشتر از این محل پیش‌بینی کرد که البته این فرضیه نیاز به اصلاح مبانی نظری دولت در خصوص سیاست‌های ارزی دارد.

امید می‌رود با بررسی بیشتر مبانی نظری تعیین نرخ ارز چه در دولت و چه در مجلس، از عواقب تقویت مصنوعی ارزش ریال پرهیز شود. فراموش نکنیم تمام فشار آمریکا به کشور چین در همین موضوع خلاصه می‌شود که کشور چین را وادار به تقویت ارزش پول خود کند تا از افزایش روزافزون قدرت اقتصادی این کشور جلوگیری به عمل آورد.