محموداسلامیان*

در دوره و زمانی زندگی می‌کنیم که به دلایل گوناگون مردم کمتر از زندگی خویش لذت می‌برند. فشارهای خارجی و گاهی بی‌تدبیری‌های خودمان باعث می‌شود مردم آن نشاط لازم را نداشته باشند، هر چند این روحیه‌ها گاهی واقعی و بعضا ذهنی است.

از جمله مسائلی که در دهه‌های اخیر باعث توسعه انسجام و وحدت ملی و نشاط مردم می‌شود، پیروزی‌های قهرمانان ملی در عرصه‌های جهانی است. المپیک به ظاهر صحنه‌ای برای بروز استعدادهای فوق‌العاده است، اما در باطن نشانه‌ای از قدرت، شادابی و وحدت ملت‌ها است. حساسیت مردمان هر کشور بر مسابقات و نتایج حاصله به خوبی این مهم را نشان می‌دهد.

ورزش قهرمانی مکمل ورزش عمومی است و به شکلی باعث فرهنگ‌سازی و توسعه امر ورزش می‌شود. به‌رغم همه مشکلات و بی‌تدبیری‌ها در آستانه المپیک، قهرمانان ایرانی با غیرت و تعصب مثال‌زدنی بارها پرچم پرافتخار میهن اسلامی را در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی که میلیاردها نفر شاهد آن بودند به اهتزاز درآوردند.

در پشت این پیروزی‌ها، ایرانی‌ها به دور از هر نوع فکر، تعلق و گرایش همه با هم اشک شوق، غرور و افتخار ریختند. روزه‌داران مسلمان ایرانی در غروب‌های زیبای رمضان و سحرگاهان به دعای جوانان خویش پرداختند.

بی‌تردید ما بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری‌ خویش در المپیک لندن نتیجه گرفتیم. صعود به جمع ۲۰ کشور برتر دنیا یقینا افتخاری است که ریشه در تلاش‌ها، زحمات و غیرت مربیان و ورزشکاران ایرانی دارد. در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به راستی ایران یکپارچه گریست. کشتی‌گیرانی که فوق توان خویش تلاش کردند، وزنه‌بردارانی که دنیا را به تحسین برانگیختند و احسان حدادی عزیز که کاری کرد کارستان.

چه زیبا بود فریاد یا علی در شب نوزدهم ماه مبارک در سالنی که چشم میلیاردها انسان به آ‌ن بود. خوب است از این حماسه چیزهایی یاد بگیریم.

ورزش صرفا یک تفریح نیست، موضوعی است اجتماعی و فرهنگی که با سرمایه‌گذاری درست انسانی و مادی می‌توان به نتایج درخشانی رسید. این عنصر در ایجاد وحدت ملی که لازمه بقای یک ملت است بسیار موثر است. انتخاب مدیران شایسته و لایق و حمایت و استمرار مدیریت مساله اصلی است. ما همواره در رشته‌هایی موفق بوده‌ایم که مدیرانی لایق، متخصص و توانمند در راس فدراسیون‌ها بوده‌اند.

ارزش‌گذاری

واقعا بهای شادی ملت ایران طی برگزاری المپیک لندن چقدر است؟ جبران زحمت مربی و قهرمانی که سال‌ها برای رسیدن به چنین موفقیتی تلاش می‌کند چه میزان است؟

ارزش دادن و تقدیر به زحمتی که باعث خوشحالی میلیون‌ها ایرانی و مهم‌تر از آن توجه یک دنیا به ملت مظلوم ایران، یک فریضه است. در شرایطی که تحریم‌ها به صورت ناجوانمردانه باعث فشار بر ملت ایران است. اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در مرکز و کانون توجهات جهانی چه تاثیری دارد؟ قدرشناسی یک امر الهی است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند: «هل جزاء الاحسان الااحسان» آیا جزای نیکی جز نیکی است. در شرایطی که یک ورزشکار درجه ۲ و ۳ معادل حداقل ۲۰۰ میلیون تا ۵/۱ میلیارد تومان برای ۹ ماه در رشته‌ای می‌گیرد که هیچ جایگاه جهانی و حتی آسیایی در آن نداریم مقرر کردن ۲۰۰ سکه (۱۵۰ میلیون تومان) برای قهرمان المپیک چه معنایی دارد؟

عدالت به معنی قرار گرفتن هر چیز در جای خود است. این وضعیت عدالت در ورزش کشور است. از مسوولان و اگر توجهی نشد از مسوولان بنگاه‌های اقتصادی کشور انتظار می‌رود جزای نیکی را به نیکی دهند تا شاهد اوج‌گیری ورزش کشور با استفاده از سکوی المپیک بشویم. قهرمانان با غیرت ایران از جان مایه گذاشتند. ملتی را شاد کردند، غرور و افتخار آفریدند، پرچم پرافتخار ایران را در بهترین رویداد دنیا به اهتزاز درآوردند. بیایید قدرشناس آنان باشیم.

*خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق ایران