پیش بینی بورس فردا 6 آبان 1403 / موضوعی که برای اهالی بازار خبرساز شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از ۲۴ هزار واحدی همراه شد و رخ مثبتی به نقشه بازار بورس اوراق بهادار تهران زده شد در مقابل نیز وضعیت صندوق‌های طلا در بازار سرمایه یک دست سرخ رنگ بازگشایی شد و گواهی سکه نیز با صف فروش کار خود را آغاز کرد.

 گروه خودرویی لیدر سنتی بازار پس از مدت‌ها دوری از صدر جدول برترین ارزش معاملاتی در بازار روز جاری با ۱۶۰ میلیارد تومان ارزش معاملاتی در رتبه نخست قرار گرفته بود. گروه شیمیایی بازار نیز با ۱۵۷ میلیارد تومان و اختلاف خیلی کم در رتبه دوم بود و کانه‌های فلزی نیز با ۱۵۰ میلیارد تومان سومین گروه از نظر ارزش معاملات در بازار روز جاری بودند.

 اما صبح امروز در بازار سازمان بورس اوراق بهادار تهران جلسه‌ای برگزار شده است و بازهم طبق روال سابق کلی گویی رخ داده است. در این جلسه و به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه سه موضوع مطرح شده است. اولین موضوع این است که ناشران برنامه‌های خود برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال را به سازمان ارائه داده و در سامانه کدال منتشر کنند.

خبر مرتبط
جزئیات نتایج حراج سکه طلای مرکز مبادله + قیمت

سخنگوی مرکز مبادله گفت: حراج سکه طلای مرکز مبادله امروز شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شد.

مورد دوم این بود که ناشران بزرگ اقدام‌های عملی و جدی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود به عمل آورند. .

 سومین بند نیز اقدامی بوده است که چندی پیش توسط سازمان بورس تعیین و ابلاغ شده بود. ۲۴ مهر ماه سال جاری بود که سازمان بورس اعلام کرد سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی به حداکثر ۳۵ درصد از کل دارایی صندوق کاهش یافته است و همچنین سقف سرمایه‌گذاری صندوق در «سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران، فرابورس ایران و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری» از حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق به حداکثر ۱۵ درصد از دارایی‌های صندوق افزایش یافته است. با این حساب بند سوم نیز خیلی اتفاق جدیدی برای بازار به حساب نمی‌آید.

 اما چهارمین بندی که در جلسه صبح روز جاری عنوان شد کمی متفاوت بود و آن هم در مورد ناترازی انرژی و مسائل مالیاتی، حقوق دولتی، قیمت مواد اولیه و خوراک و... بوده است که قرار بر این شده است که به‌صورت مشترک توسط ناشران و سازمان پیگیری شود. خب این هم موضوعی است که چند سالی است در دستور کار همه ناشران و سازمان بورس است اما نتیجه نداشته است.

 این مواردی بوده است که در جلسه صبح روز جاری شنبه ۵ آبان ماه در سازمان بورس برگزار شده است.

 اما خیلی از اهالی بازار سرمایه وضعیت مثبت امروز را پایانی برای تنش‌های ایجاد شده در منطقه عنوان کردند و انتخاب مسیر سبز برای بازار سرمایه را نیز از این جهت مثبت ارزیابی کرده‌اند. اما تداوم این مثبت‌ها برای بازار حائز اهمیت است. هر چند که یکی از چالش‌های پیش روی بازار کنار رفت اما بودجه ۱۴۰۴، انتخابات آمریکا و سیاست بانک مرکزی در قابل نرخ بهره و همچنین حل اختلاف بین دلار نیما و آزاد همچنان مواردی هستند که پیش روی بازار سرمایه قرار دارند.

 

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل پس از شکست حمایت ۲ میلیون واحدی خود را در مسیر نزولی می‌دید. شاخص بیش از ۸ روز روند نزولی را در پیش گرفته بود تا سه‌گانه نزول در بازار را برای سال جاری رقم بزند. اما در پایان معاملات روز جاری عدد شاخص بیش از ۲۴ هزار واحد رشد کار را به پایان برد تا عدد شاخص با محدوده ۲ میلیون واحدی (این کابوس سال‌های اخیر بازار سرمایه) فاصله کمی را داشته باشد.

 کندل بعدی (بازار فردا) درصورتی‌که مثبت باشد می‌تواند تأییدی بر برگشت شاخص به سمت اعداد بالاتر و پایان روند نزولی باشد چرا که وضعیت بازار به حدی محدود و کم حجم بوده است که خیلی نمی‌توان روی ابزارهای دیگر تکنیکال بازار حساب باز کرد به همین خاطر باید به کندل‌های این هفته بازار سرمایه توجه بیشتری داشت تا با افزایش حجم معاملات روند عادی تکنیکال به بازار سرمایه باز گردد.

کل

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.